Tags: betrokkenheid, geluk, motivatie, winst

Hoeveel winst zouden bedrijven maken als plezier in het werk met 5% toeneemt?

85% van alle werkenden wereldwijd voelt zich niet betrokken bij of ervaart een minimale motivatie voor zijn werk. In West-Europa is dat percentage zelfs nog hoger (90%)! Ter vergelijking: in de Verenigde Staten ligt dat cijfer 3 keer zo hoog, op 33%. Deze cijfers komen uit het tweejaarlijkse onderzoek State of the Global Workplace (een wereldwijd onderzoek naar werktevredenheid) dat het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksbureau Gallup in het najaar van 2017 publiceerde.

Achter kille cijfers gaat een hele wereld schuil met mensen die zich elke ochtend naar hun werk slepen, die op maandagochtend er toch maar voor kiezen om ziek thuis te blijven of die zo gedemotiveerd zijn geraakt dat ze zelfs voor het zoeken naar een andere baan geen puf meer hebben. Tegelijkertijd zijn er directies en managers die zich het hoofd breken over teruglopende winstcijfers en oplopend ziekteverzuim. Overal kijken bedrijven en organisaties naar strategieën en tactieken voor concurrentievoordeel en groei. Blijven doen wat ze in het verleden deden, leidt telkens niet tot succes. Het wordt tijd dat ondernemers (en politici) gaan zien dat managementpraktijken, opleidingen en traditionele rolpatronen blokkades vormen voor de motivatie en productie van medewerkers.

Winst = Transformatie + Motivatie

Hoe zou het zijn als de verbijsterende verspilling van talent stopt en de werktevredenheid wereldwijd omhoog gaat? Wat zou die transformatie betekenen voor relaties tussen mensen, tussen landen en -niet op de laatste plaats – voor de resultaten van bedrijven? Uit hetzelfde Gallup-onderzoek blijkt immers dat de bedrijven met de hoogste scores op het gebied van werktevredenheid 17% productiever en 21% winstgevender zijn dan de bedrijven met de laagste scores!

Bedrijfsstrategieën die medewerkers stimuleren hun talenten te ontdekken en ontwikkelen, hebben potentie om de productiviteit drastisch te verhogen. Medewerkers die hun persoonlijke krachten kunnen inzetten, zijn – meer dan anderen – intrinsiek gemotiveerd aan het werk omdat ze het simpelweg niet als werk ervaren. In teams, waarvan de leden elkaars sterktes en zwaktes kennen, geeft dit een enorme boost aan de groepscohesie.

In een studie onder bijna 50.000 bedrijven in 45 landen ontdekten de onderzoekers dat teams die werken met een dergelijke sterkte-interventie hun verkoop met 10 tot 19% zagen stijgen en hun winst met 14 tot 29% ten opzichte van controlegroepen.

Conclusie

Resultaatgerichte empowerment heeft zowel voordelen voor de medewerker als voor het bedrijf. Medewerkers die ervaren dat hun mening ertoe doet, zijn bereid om meer te investeren in hun werk. Effectieve leiders zorgen ervoor dat, als de wereld verandert, hun organisatie zich daaraan aanpast. Getalenteerde managers bouwen op een natuurlijke manier aan sterke, positieve relaties met medewerkers. Deze leiderschapsstijlen samen leiden tot maximalisering van productiviteit.

Nog afgezien van de relationele winst die ontstaat in gezinnen, families en bedrijven doordat de medewerkers lekker in hun vel zitten omdat ze met plezier naar hun werk gaan!

Lunchpresentatie

Wil jij ook meer betekenen voor je medewerkers en jouw bedrijf? Op donderdag 13 september van 12.00 – 13.30 uur organiseert De Passietest een lunchpresentatie in Kasteel Marquette in Heemskerk. Leer onder het genot van een lekkere lunch met een select gezelschap van HR-managers wat de Passietest is en wat die kan betekenen voor jouw medewerkers, je teams en jouw bedrijf als geheel. Je kunt je met naam, bedrijfsnaam, telefoonnummer en e-mail opgeven via [email protected].

Tags: betrokkenheid, geluk, motivatie, winst
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE