Tags: hrd, management, sociale innovatie

People analytics kan niet zonder Human analytics

Veel bedrijven willen meer weten over, en hun voordeel halen uit de verhouding tussen het aantal FTE’s en de omzet, het ziekteverzuim, de loonkosten, et cetera. Het is een ware hype geworden, het lijkt of geen bedrijf meer zonder kan. Dat het arbeidsintensief is, is een feit.

Diverse disciplines binnen de organisatie, denk aan HR, ICT, psychologen en data-analisten, zijn betrokken en erg druk om de juiste gegevens te kunnen presenteren. Daarmee zijn ze er nog niet, want na de gepresenteerde cijfers komt het punt dat er ook nog conclusies uit getrokken dienen te worden en gerichte (verbeter)acties opgesteld dienen te worden.

Al met al een hele klus, maar eenmaal geïmplementeerd, levert het de nodige voordelen op, waaronder essentieel inzicht dat tot voorheen ontbrak.

Maar dit zijn de harde cijfers over de prestaties van de collega’s en onszelf. Dit is niet afdoende om uiteindelijk de juiste opbrengst te genereren. Neem bijvoorbeeld het aanpakken van het ziekteverzuim nadat blijkt dat deze hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Hoe gaan we (HR) hier maatregelen voor treffen? Dat er iets moet gebeuren is duidelijk, dat zeggen de cijfers, maar wat moeten we gaan doen?

Alleen People analytics? Niet genoeg!

Om de juiste beslissingen te nemen zijn de eerdergenoemde keiharde feiten niet afdoende. Men wil inzicht in de mens en dan met name in hoe deze zich voelt. Zit zij wel lekker in haar vel, zijn er externe factoren die ervoor zorgen dat de productiviteit daalt, of zit zij ziek thuis? Vraagt de functie misschien wel te veel van de werknemer, of erger nog, te weinig?

Allemaal vragen die beantwoord dienen te worden om, naast de keiharde cijfers, een goed beeld te krijgen van de situatie en de juiste oplossingen aan te kunnen dragen.

Human analytics is wat we nodig hebben

Hiervoor hebben we naast People analytics ook Human analytics nodig. De Human analytics komen voort uit het diagnosticeren van de medewerkers, waaruit de benodigde gegevens afgeleid kunnen worden.

Bij Human analytics worden psychologische inzichten gekoppeld aan harde feiten zoals ziekteverzuim, maar ook bijvoorbeeld verkoopcijfers. Zo kan bijvoorbeeld inzichtelijk gemaakt worden wat de best scorende gedragskenmerken zijn van de best functionerende verkoper. Dit kan vervolgens als graadmeter gebruikt worden voor de selectie van nieuwe verkopers of kan ondersteuning bieden aan collega-verkopers. Hierdoor zal de perfomance, en uiteindelijk ook de verkoopcijfers, aanzienlijk verbeteren, te meer omdat gedrag een belangrijke voorspeller van succes is.

Human analytics analyseren

Human-analyticsanalyses worden door diverse partijen aangeboden. Hierbij is het van belang om te letten op wat voor inzichten ze kunnen bieden, de bruikbaarheid en de tijd die gemoeid gaat met het invullen van de meting. Tot slot is het belangrijk om te kijken naar de houdbaarheid van de meting en het gebruiken van de data voor diverse doeleinden.

L&D Support levert Human-analyticsanalyses met de Online Profilizer Methode. Deze methode kan vanuit één meting diverse inzichten bieden; op individueel niveau (selectie-, ontwikkel-, loopbaan- en coachrapportages), in (werk)relaties, in teamsamenstellingen en zelfs op organisatieniveau.

Wilt u meer weten over dit onderwerp of heeft u specifieke vragen, dan kunt u contact opnemen met Rob Daamen via 06-34709856 of [email protected]

 

Tags: hrd, management, sociale innovatie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE