’’We kiezen steeds onze eigen koers’
De druk op vernieuwing is groot in retail. Dat weet Ramon de Kok, CHRO van De Bijenkorf, als geen ander. ’’Wat we vandaag doen is morgen alweer oud. Creativiteit is voor ons heel belangrijk.’
Hij vergelijkt De Bijenkorf graag met het theater: ’’Ook dan moet je uitvergroten. Je speelt niet alleen voor de eerste twee rijen.’ Ramon de Kok begon in 2012 als bevlogen HR-directeur, kort nadat de warenhuisketen werd overgenomen door de Selfridges Group in 2011. Zijn liefde is geen moment bekoeld: ’’Iedereen weet dat De Bijenkorf fantastisch is. Het is niet alleen maar een winkeltje. Ook achter de schermen, met onze focus op persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit. En dan hebben we ook nog de beste cao in fashion.’ Zelf houdt de Kok misschien nog wel het meest van de verhalen achter de merken die De Bijenkorf aanbiedt. ’’Een deel van de collectie bestaat uit merken die je nergens anders vindt. En dat in een omgeving die uniek en verrassend is. Waarom zou de klant anders naar de fysieke winkel gaan? Die aandacht voor aankleding is onderdeel van onze geschiedenis, dat is een van de dingen waarmee we ons onderscheiden.’