Tags: employee experience, management, ontwikkeling

De 5 meest gestelde vragen over employee journey feedback

Als partner van HRcommunity verzorgde Integron een workshop tijdens het Employee Journey Event op 12 juni 2018. Tijdens de interactieve sessie die werd bijgewoond door tientallen HR-professionals werden volop vragen gesteld aan mij en mijn collega’s. Ook na afloop tijdens mijn gesprekken met aanwezigen en in mijn dagelijkse beroepspraktijk merk ik dat dit meetinstrument hot is. Eerder dit jaar schreef ik al over de employee journey. Nu is het tijd om de vijf meest gestelde vragen op een rij te zetten én te beantwoorden.

1. Uit welke fases bestaat de employee journey?

De employee journey bestaat uit drie fases: instroom, doorstroom en uitstroom. Belangrijk om te melden is dat de instroom begint bij employer branding, dus nog voordat de medewerker in dienst treedt. De instroomfase duurt drie tot zes maanden. Dan volgt de doorstroom. Dit kan onbeperkt duren. De uitstroom start wanneer de medewerker zijn contract heeft opgezegd of wanneer het anderszins definitief is dat hij de organisatie gaat verlaten. Speerpunt is dat een vertrekkende medewerker dat doet als ambassadeur van de organisatie.

2. Welke inzichten levert de employee journey op?

Veel organisaties worstelen met het behouden van medewerkers. Dit begint al op het moment dat zij binnenkomen en wederzijdse verwachtingen van medewerker en werkgever realiteit worden. Hoe sneller hier feedback op gegeven wordt, hoe beter de verwachtingen gemanaged kunnen worden en er meer verbondenheid ontstaat. Tijdens de doorstroomfase wil je op de hoogte zijn van de doelstellingen van je medewerkers, zodat je hun kwaliteiten en competenties zo goed mogelijk kan waarborgen. Je moet je medewerker recht in de ogen kunnen kijken met de kennis dat jullie beiden hier alles aan hebben gedaan wanneer jullie wegen scheiden in de uitstroomfase. Middels goede feedback kan je voorkomen dat teveel medewerkers je organisatie verlaten.

3. Wat zijn de voordelen van employee journey feedback ten opzichte van regulier medewerkeronderzoek?

Vaker en thematischer meten, biedt als voordeel dat er korter op de bal gespeeld kan worden en sneller geacteerd kan worden op momenten die voor medewerker en organisatie belangrijk zijn. Zo kunnen processen continu worden verbeterd. Soms wordt een proces aangepast naar aanleiding van de feedback van een medewerker en voer je diezelfde aanpassing uit bij de volgende medewerker. Een combinatie van employee journey feedback en regulier medewerkeronderzoek is goed denkbaar in de vorm van eens in de twee jaar een groot onderzoek aangevuld met vaker voorkomende, verdiepende themametingen.

4. Is employee journey feedback voor elke organisatie geschikt?

Ja, mits de organisatie gelooft in de toegevoegde waarde van een continue feedback loop. Ook moet er afdoende senioriteit bij HR en/of andere projectverantwoordelijken aanwezig zijn. Laatste vereiste is de beschikbaarheid van software waarmee grote hoeveelheden data gegenereerd kan worden. Denk daarbij aan een goed HRIS-systeem. Uiteindelijk zou de employee feedback per belangrijk moment in de 3 fases bijna automatisch verzameld moeten worden. Dat is de ideale situatie.

5. Wat is de investering in kosten en tijd van employee journey feedback?

Dat is afhankelijk van de hoeveelheid medewerkers en de frequentie van meten. De investering is geen kostbare en bestaat voornamelijk uit tijd en commitment. Twee zaken zijn vooraf essentieel: de te meten momenten uit de employee journey moeten in kaart gebracht zijn en eerdergenoemde software aanwezig. Middels een API wordt deze software gekoppeld aan het online resultatendashboard.

Medewerkerbeleving 2018

In ons jaarlijkse grootschalige onderzoek naar medewerkerbeleving onder werkend Nederland zijn een groot aantal journey-vragen gesteld. Wist je dat 28% van de mensen die het afgelopen jaar zijn vertrokken bij hun werkgever, dat mede deden vanwege de relatie met hun leidinggevende? Goede kans dat er het afgelopen jaar ook binnen jouw organisatie medewerkers vanwege deze reden zijn vertrokken.. Om dit in de toekomst te voorkomen, kan je (dit moment uit) de employee journey meten. Gebruik dit in de momenten dat je met jouw medewerkers in gesprek bent. Uit onderzoek is gebleken dat waardering en aandacht een van de belangrijkste motivatoren zijn en daarmee invloed hebben op de werkbeleving.

Nog een voorbeeld: ’’Welke positieve aspecten van uw nieuwe werkgever hebben ertoe geleid dat u bent overgestapt?’ Bij 32% van de mensen die het afgelopen jaar zijn overgestapt naar een andere werkgever speelde meer flexibele werktijden een rol. Wederom kan door gerichte vragen aan een specifieke groep medewerkers waardevolle feedback opgehaald worden.


Het rapport medewerkerbelevig in Nederland is gratis te downloaden!

Wens jij ook continu inzicht in de employee experience van instroom tot uitstroom? Overweeg jij (momenten uit) de employee journey in te zetten als meetinstrument maar heb je nog vragen? Ik help jou graag verder middels een persoonlijk gesprek of een presentatie. Je kan mij zowel telefonisch (0612416555) als per e-mail ([email protected]) bereiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tags: employee experience, management, ontwikkeling
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE