De jaarlijkse HR Talent of the Year awards zijn vol aan de gang, wat betekent dat we weer overstroomd worden door de ideeën en kennis van jonge HR-talenten. Zij zijn ten slotte de toekomst van ons vak.

Als opdracht voor de kwartfinale gaf AON de deelnemers de opdracht: Om competitief te blijven, moeten organisaties continu innoveren. Een belangrijk onderdeel van deze innovatie is het digital ready maken van de organisatie. In onze whitepaper  staat onder andere een stappenplan voor het bereiken van digital transformation en wat de rol van HR hier binnen is. Geef van stap 1 en 2 uit de whitepaper aan of jij dit ook ziet als een belangrijke stap tot digital readiness en zo ja, hoe jij dit zou aanpakken binnen een organisatie, aanvullend op of anders dan wat AON noemt. Zo nee, wat zou je dan doen?

Omdat we graag van iedereen leren en iedereen de kans willen geven om van elkaar te leren, delen we in dit artikel de belangrijkste inzichten uit de inzendingen van de HR-talenten.

Start bottom-up

Over het algemeen zijn de HR-talenten het erover eens: het digital ready maken van je organisatie is een belangrijke verandering die ingezet moet worden om als organisatie klaar te zijn voor de toekomst. Deze verandering moet bottom-up starten; leidinggevenden moeten samen met de medewerkers nadenken over wat nodig is om als organisatie de digitale toekomst aan te kunnen. Onderzoek wat er goed gaat, wat er nog nodig is en waar hun behoeftes liggen. ‘Het is niet voor je personeel, maar mét je personeel.’  Door deze bottom-up benadering zullen de leden van je organisatie meer betrokken zijn bij de verandering en intrinsiek gemotiveerd om hieraan mee te werken.

Urgentie

Om die motivatie te stimuleren, is het volgens de HR-talenten van groot belang om de organisatieleden de urgentie van de verandering in te laten zien. Waarom is het voor jou als individuele medewerker van belang dat jij en wij als organisatie digital ready worden? Wat levert het je op? Maak ze bewust van het nut en de noodzaak van een digital ready organisatie. Door deze bewustwording zullen medewerkers en leidinggevenden enthousiaster staan tegenover de verandering. Of dit eerst bij leidinggevenden gedaan moet worden of bij alle organisatieleden tegelijkertijd, waren de meningen over verdeeld. Sommige talenten lieten weten dat de leiders in de organisatie moeten dienen als ambassadeur van de organisatie en de verandering. Door voorbeeldgedrag te vertonen, volgen de medewerkers vanzelf. Leiders kunnen hierbij niet alleen leidinggevenden zijn, maar iedereen binnen de organisatie.

De rol van HR

De talenten hebben verschillende  ideeën over de rol van HR binnen de digitale transformatie. Moeten ze bijvoorbeeld alles in het hele proces blijven ondersteunen? Moeten ze de behoeften rondom de verandering in kaart brengen? Of moeten ze de transformatie coördineren of juist faciliteren? De talenten noemen allerlei opties en er is niet één sluitend antwoord op te geven, maar één ding is zeker: HR moet wel aandacht besteden aan het onderwerp.

‘Dare to take the first step’

Tot slot is de boodschap van een aantal talenten duidelijk: je moet het gewoon doen. ‘Dare to take the first step.’ Durf die stap te zetten, risico’s te nemen en te beginnen. Houd een growth mindset en blijf oefenen. Ookal is dat met vallen en opstaan.

Kortom, als je klaar wil zijn voor de toekomst, moet je je medewerkers én leidinggevenden vanaf het begin betrekken bij het digital ready maken van je organisatie. Maak hen bewust van de noodzaak van deze transitie en begin!

Gepost door Eveline Lek

Mee eens? Of juist helemaal niet? Laat hieronder een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.