Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Toch zijn er in Nederland topperformers die hun kop boven het maaiveld uitsteken en het onderste uit de kan halen. Medewerkers presteren bij deze winnende organisaties namelijk optimaal.

Uit ons jaarlijkse grootschalige onderzoek naar werkbeleving blijkt dat topperformers gemiddeld anderhalve punt hoger scoren op de items die voor medewerkers het meest belangrijk zijn. Het meest treffende verschil komt naar voren in het aanbevelingsgedrag. De eNPS van winnende organisaties bedraagt 70%, terwijl de gemiddelde score van werkend Nederland uitkomt op -4%.

Er zijn vijf eigenschappen waar alle winnende organisaties aan voldoen. Wie een topperformer wil worden of blijven, moet hieraan blijvend werken:

1. Investeer in het team
Topperformers focussen op samenwerken en uitdaging in het werk. Blijf je dus als organisatie richten op betere en innovatieve manieren van samenwerking. Volstaat de huidige organisatiestructuur? Kan op deze wijze iedereen vanuit zijn kracht werken? Kennen de teamleden elkaars kwaliteiten?

2. Zet persoonlijke ontwikkeling hoog op de agenda
Om uitdaging op persoonlijk vlak te bieden, vraagt de medewerker om bepaalde investeringen in zijn ontwikkeling. Deze zoekt hij in functie (doorgroeien), maar ook in de ontwikkeling van zijn competenties en vaardigheden.

3. Coachend en dienend leiderschap
Directief en aansturend leiderschap is niet gewenst. Bij topperformers vragen medewerkers ruimte, groei en ontwikkeling van hun leidinggevenden. Dit is nodig om samen met de medewerkers het verschil te maken.

4. Duidelijke doelen als organisatie
Waar doe je het voor als organisatie? Wat zijn je doelen en je maatschappelijke waarden? Wat is de missie en visie van het management, maar nog belangrijker: wat is je medewerkersmissie en -visie? Topperformers hebben een duidelijk doel voor ogen waar ze naar toe willen met de organisatie en met hun medewerkers. Deze doelen worden breed gedragen en zijn mede geformuleerd met de medewerkers.

5. (Bijna) niemand heeft werkdruk!
Gemiddeld heeft ongeveer één op de drie medewerkers een (te) hoge werkdruk. Bij de topperformer is dit maar het geval bij één op de tien de medewerkers. Wordt hier dan minder hard gewerkt? Zeker niet. Omdat de organisatie om de medewerker heen beweegt en voldoet aan zijn verwachtingen bruist de medewerker van energie.

Daarnaast krijgt hij ondersteuning van het team en is er een leidinggevende die naar hem luistert en hem helpt wanneer nodig.

Wat het oplevert om een winnende organisatie te worden of blijven

Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten en tevreden klanten zorgen voor tevreden medewerkers. Wij gebruiken in onze onderzoeken het Service Profit Chain Model, een veelgebruikte wetenschappelijke theorie, om dit inzichtelijk te maken. Het effect van tevreden, productieve en loyale medewerkers op klanten en uiteindelijk de omzet en winst van de organisatie is onmiskenbaar.

 

I have always believed that the way you treat your employees is the way they will treat your customers, and that people flourish when they are praised. – Richard Branson

 

Beleving Awards
Al vijfentwintig jaar helpen wij organisaties om het beste uit klanten en medewerkers te halen. Elk jaar zetten wij onze best presterende opdrachtgevers in beide categorieën in het zonnetje tijdens de Beleving Awards. Ben je geïnteresseerd in hoe je het beste uit klanten en medewerkers kunt halen? Zorg dan dat je er bij bent tijdens de editie van 2019! Houdt www.integron.nl in de gaten voor meer informatie.

 

Topperformer zijn loont! Lees meer in het Rapport ‘Medewerkerbeleving in Nederland 2018’.

 

 

Robert Mentink

Gepost door Robert Mentink

Robert Mentink, expert op het gebied van werkbeleving, is ruim vier jaar in dienst als senior consultant bij Integron. In zijn werk probeert hij organisaties bewuster te maken van hun medewerkerpotentieel. Gezamenlijk gaat hij met organisaties op zoek naar hoe ze de drijfveren van alle medewerkers optimaal kunnen inzetten zodat zij wél dat stapje extra zetten voor de organisatie, elkaar en de klant. 'Ik haal energie uit opdrachtgevers die met ons deze stappen willen zetten om echt het beste uit hun organisaties, medewerkers en klanten te halen.'