Nooit eerder waren er zoveel verschillende generaties tegelijkertijd aan het werk. De babyboomers, millennials, generatie X en generatie Z. Wat betekent dat voor de werkvloer en voor het management? Zijn de verwachtingen van de ene generatie echt zo anders dan de andere? En moet je daar dan wél of niet iets mee?

Nu we langer aan het werk zijn, houdt dat ook automatisch in dat meer generaties op de werkvloer staan. Elke generatie heeft zijn eigen behoeftes, wensen en verlangens. Dat is althans wat we steeds horen. Integron heeft onlangs onderzoek gedaan naar de werkbeleving in Nederland. In dit artikel gaan we in op de verschillen én overeenkomsten van de verschillende generaties. Wat speelt er nu echt bij wie? En hoe kun je daar als werknemer of leidinggevende op inspelen?

Wie is wie?

Maar laten we eerst even orde in de chaos scheppen. Welke generaties lopen er rond in organisaties? Allereerst heb je de babyboomers. Zij zijn ouder dan 57 jaar en hun pensioen staat dus al voor de deur. Daaronder krijg je generatie X, tussen de 37 en 57 jaar. Vaak het gros in grotere bedrijven. Een treetje lager vind je generatie Y, ofwel de millennials. Zij zitten in de leeftijdscategorie 23 tot 37 jaar. En dan als laatste komt daar generatie Z van 22 jaar en jonger. Tussen deze generaties zitten meer dan alleen verschillen in leeftijd, maar laten we vooral niet vergeten dat juist ook leeftijd een bepalende factor is voor wat de generaties op dit moment in hun carrière willen. Jongeren zullen ongetwijfeld minder zekerheid zoeken dan mensen met gezinnen. Sommige behoeftes zijn meer leeftijds- dan generatiegebonden. Een nuance die we ook nog wel eens vergeten.

Toch zijn er ook wel degelijk verschillen tussen de generaties, met name in de verwachtingen die ze van hun werk en hun werkgever hebben. Integron heeft hier onderzoek naar gedaan bij drie generaties: de millennials, generatie X en de babyboomers. Op basis daarvan hebben ze een top tien samengesteld met verwachtingen voor elke generatie. Voor nu lichten we de meest opvallende en belangrijke uit.

Inhoud van het werk niet altijd belangrijk

Wat meteen opvalt, is dat millennials de collegiale sfeer binnen hun werk en de toegankelijkheid van hun leidinggevende het allerbelangrijkste vinden. Of de organisatie bij ze past en of ze geholpen worden wanneer daar behoefte aan is. Dat lijken misschien randvoorwaarden, maar zijn voor millennials absoluut cruciaal. De inhoudelijke kant van het werk lijkt minder belangrijk. Opvallend is dat bij babyboomers die sfeer op het werk niet eens in de top tien staat. Babyboomers vinden het allerbelangrijkst dat zij plezier hebben in hun werk. Dat ze daarbij fijne collega’s hebben, lijkt van onderschikt belang.

Ook valt op dat zowel de babyboomers als generatie X in hun privétijd het kunnen ‘herstellen’ van het werk op de tiende plek hebben staan. Bij millennials is dat niet in de top 10 terug te vinden. Wel vinden zij het belangrijk dat de balans tussen privé en werk op orde is. Oudere generaties hebben langer nodig om te herstellen in hun privétijd en ervaren ook meer werkdruk, maar privé en werk mag volgens de millennials best in elkaar overlopen, zolang er maar een goede balans is.

Al vrij snel worden de verschillen tussen de generaties duidelijk, waarbij vooral een kloof ligt tussen de millennials en de generaties daarboven. Dat vraagt dus ook om een andere aanpak van werkgevers. Dat houdt in dat je niet alles kunt standaardiseren, want verschillende aanpakken vragen maatwerk. Niet alleen om de verschillende generaties te kunnen blijven faciliteren, maar ook om ze binnen te houden en het beste uit ze te halen. En dat is hard nodig in de huidige economie.

Overigens is het ook oppassen geblazen voor werkgevers: millennials zijn vaak geneigd om op kortere termijn een nieuwe baan te zoeken. Dat komt deels doordat zij zich over het algemeen minder betrokken voelen bij organisaties, hoewel dat wel  een van hun verwachtingen is.  Houd ze betrokken en doorbreek het patroon.

Je kunt dus eigenlijk concluderen dat millennials de zachtere aspecten van het werk belangrijk vinden – leuke organisatie, goede samenwerking, de leidinggevende –  en voor de Babyboomers heeft het veel meer te maken met de harde kanten – de basisvoorwaarden, het perspectief en de juiste middelen om goed te kunnen werken. Belangrijk is dat je vervolgens dus iets met die wetenschap gaat doen.

Iedereen voelt werkdruk, en nu?

We waarschuwden er echter al even voor: staar je niet blind op alle verschillen. Er zijn ook meer dan genoeg overeenkomsten te vinden. Werkdruk is een belangrijke thema, net zoals de algemene tevredenheid. Iedereen wil tenslotte iedere dag met een goed gevoel naar zijn werk . De verschillen zitten meer in hóe je met deze onderwerpen omgaat. Zo is de ervaren werkdruk voor nagenoeg elke groep ongeveer hetzelfde (gemiddeld tussen de 33 en 35%), maar dit uit zich bij millennials sneller in ziekmeldingen. Dat betekent niet dat je je alleen maar moet richten op die millennials, maar juist sneller de symptomen bij deze generatie kunt herkennen. Terwijl oudere generaties misschien net zoveel werkdruk ervaren, maar er vervolgens niets mee doen.

Focus je daarom niet teveel op één groep als je verschillende generaties op de werkvloer hebt rondlopen. Heb je juist een werkende populatie die makkelijk in één generatie is te vatten? Ook dan weet je wat je te doen staat. Het startpunt is in elk geval kijken welke verwachtingen elke generatie heeft en daar ook echt mee aan de slag gaan. Dat kan betekenen dat je ook de leiderschapsstijl moet aanpassen. Geen one size fits all, maar benader elke werknemer anders. Millennials zullen meer behoefte hebben aan een open deur, een leidinggevende die voor ze klaar staat als dat nodig is. Babyboomers hebben veel meer behoefte aan zekerheid, dus zorg dat je die ook geeft. De bal ligt dus nu bij de leiders in een organisatie. We weten wat de generaties écht willen. Hoe ga jij hier mee om?

Mockup-medewerkerbeleving-2018Dit artikel is gebaseerd op een extra analyse uit het medewerkerbelevingsonderzoek dat Integron uitgevoerd heeft. Benieuwd naar alle resultaten? Het rapport van dit onderzoek kan je hier gratis downloaden. 

Download het rapport!

Robert Mentink

Gepost door Robert Mentink

Robert Mentink, expert op het gebied van werkbeleving, is ruim vier jaar in dienst als senior consultant bij Integron. In zijn werk probeert hij organisaties bewuster te maken van hun medewerkerpotentieel. Gezamenlijk gaat hij met organisaties op zoek naar hoe ze de drijfveren van alle medewerkers optimaal kunnen inzetten zodat zij wél dat stapje extra zetten voor de organisatie, elkaar en de klant. 'Ik haal energie uit opdrachtgevers die met ons deze stappen willen zetten om echt het beste uit hun organisaties, medewerkers en klanten te halen.'

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.