Staat het aantrekken en behouden van talent bij jouw organisatie ook hoog op de agenda? Dan ben je niet de enige. Hoe kun je voorkomen dat talent de deur uitloopt?

Jobhoppende talenten

De war for talent is in volle gang en veel HR-professionals vragen zich af hoe ze hier het beste mee om kunnen gaan. Bijna alle organisaties zijn hard op zoek naar jong en goed opgeleid talent. Maar terwijl aan de voorkant volop geïnvesteerd wordt in recruitment, is het aan de achterkant moeilijk om talent vast te houden.

Jongere medewerkers vinden het namelijk heel normaal om elke paar jaar te switchen van werkgever. Omdat ze het dan wel gezien hebben, het tegenvalt of ze het gevoel hebben zich niet meer te kunnen ontwikkelen. Ze willen dat werken leuk en uitdagend is en hebben minder behoefte aan vastigheid. Jobhoppen dus.

Employer branding, recruitment of inwerktraject?

Het is lastig om hier als organisatie mee om te gaan. Het kost namelijk veel tijd, geld en energie om goede mensen binnen te halen. Eerst zet je in op employer branding en recruitment. Daarna op een inwerktraject en intensieve begeleiding.  Al met al duurt het vaak wel een paar maanden voor medewerkers 100% meedraaien.

Als ze dan na één of twee jaar weer vertrekken, is die investering niet de moeite waard geweest. De Amerikaanse onderzoekers Heather Boushey en Sarah Jane Glynn bestudeerden dertig studies naar de kosten van verloop. Hieruit bleek dat het vervangen van een medewerker gemiddeld twintig procent van zijn jaarsalaris kost.

Wat nu?

Dus hoe nu verder? Wat kun je doen om verloop effectief tegen te gaan? En hoe optimaliseer je de employee life cycle en word je een employer of choice? Dat leggen we haarfijn uit in de webinar op 21 februari aanstaande. De webinar ‘Help mijn talent loopt de deur uit! Wat nu?’ vindt plaats om 14:00 uur en duurt 45 minuten. Er is volop gelegenheid om vragen te stellen. Klik hier om je aan te melden.

Ben je op 21 februari niet beschikbaar om de webinar live bij te wonen? Geen probleem! Als je je aanmeldt, sturen we je een link naar de opname en kun je deze achteraf rustig nog bekijken.

Guido Heezen

Gepost door Guido Heezen

Guido Heezen is oprichter van Effectory. Hij is de initiator van de Beste Werkgevers Awards en auteur van het boek: "Winnen met uw medewerkers", "De kracht van feedback" en "Het verborgen potentieel van werkend Nederland". Daarnaast is hij een veelgevraagd spreker. De vraag die hem al jaren drijft is: "Hoe haal je als organisatie het optimale uit het potentieel van je medewerkers?" en hoe zet je dit potentieel in om een duurzaam succesvolle, energieke organisatie te worden?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.