Automatisering, Robots, AI; de werkvloer wordt steeds meer digitaal. Dat betekent dat we ook op zoek moeten naar andere competenties dan voorheen als we het hebben over onze toekomstige workforce. Toch is niet iedereen overtuigd van het nut en de noodzaak van een meer digitale organisatie.

Je kunt het zo gek niet bedenken, of er bestaat wel een app voor. Zo ook voor vrijwel alle takken van sport van HR. Snel feedback geven op die ene collega, makkelijk connecten met een bepaalde afdeling, of je loonstrookjes checken via je mobiel; het kan allemaal. Sommige organisaties doen maar al te graag mee met deze trends, andere kijken het liever nog even aan. Feit is in elk geval dat er genoeg op de markt is. Het is makkelijker dan ooit om met elkaar te communiceren zónder elkaar te hoeven zien. Dat kan voor een mensgerichte afdeling als HR een omschakeling zijn. Want het kan lijken alsof het mensaspect door al deze technologische ontwikkelingen naar de achtergrond verdwijnt.

Meer winst en tevredenheid voor digitale organisaties

Toch blijkt dat niet helemaal het geval. Hoewel we het er over eens kunnen zijn dat alle digitale vernieuwingen voor onvermijdelijke verandering zorgen op de werkvloer, kun je juist meer dan ooit contact leggen met de medewerkers van je organisatie. Uit een studie van Nick van Meulen onder 100 organisaties en 70 leidinggevenden blijkt dat medewerkers die door hun organisatie worden aangemoedigd om zelf te besluiten waar, wanneer en hoe ze werken, zich niet alleen gesterkt voelen in hun dagelijks werk, maar de organisatie zelf het ook beter doet. Dit zijn organisaties waarbij nieuwe manieren van werken juist worden gestimuleerd. Bovendien zijn dit organisaties die openstaan voor suggesties van hun medewerkers en continu nieuwe leermogelijkheden aanbieden. Organisaties die op deze manier waren ingericht en waarbij het verbinden met de medewerkers voorop stond, staken met kop en schouders boven hun concurrentie uit. Niet alleen in winst en groei, maar óók in medewerkerstevredenheid.

Iedereen is een leider

Om er echter voor te zorgen dat je medewerkers op deze manier aanmoedigt, is het belangrijk dat je het juiste soort type leiderschap in huis haalt. En daar zijn dus nieuwe competenties voor nodig. Uit het onderzoek bleek dat wanneer organisaties responsive leadership belangrijk vonden, het niet alleen zorgde voor goed presterende teams, maar ook dat afdelingen en mensen bij elkaar kwamen. Het onderzoek benadrukt dat responsive leadership noodzakelijk is om de voordelen van een digitale werkvloer te realiseren. Dat kan betekenen dat je een omslag moet maken in mindset; meer vertrouwen in medewerkers, maar ook vertrouwen in de nieuwe digitale competenties die de gehele werkvloer nodig heeft.

Responsive leadership gaat uit van het principe dat iedereen een leider kan zijn in elke situatie, onafhankelijk van leeftijd, titel of functie. Het is het vermogen om in situaties actie en leiding te nemen wanneer dat nodig is. Daarmee is leiderschap tegelijkertijd van iedereen en van niemand. Betrokkenheid bij je afdeling, team, organisatie of community is daarvoor een must.

Technologie komt daar indirect bij om de hoek kijken: het zijn namelijk de technologische mogelijkheden die erbij kunnen helpen om beter naar medewerkers te luisteren of meer en toegankelijkere manieren van leren aan te bieden. Een digitale organisatie is daarmee niet alleen een trend, maar kan ook van grote impact zijn op verschillende (uiterst belangrijke) facetten van je bedrijf. Daarvoor moeten we technologie, al zijn mogelijkheden en alle nieuwe competenties die daarbij horen, wel omarmen. Anders komen organisaties die hierop achterblijven mogelijk van een koude kermis thuis.

BAN Social media Research campaign 6416 181008-page-001Hoe digitaal klaar is jouw organisatie?
Wil jij ook weten in hoeverre jullie organisatie klaar is voor de digitale toekomst en op welke vlakken jullie nog kunnen verbeteren? Vul de gratis survey van Aon in en binnen enkele minuten weet je hoe jullie organisaties ervoor staat.

 

 

Bronnen:

https://www.weforum.org/agenda/2016/12/responsive-leadership-what-it-really-means/

https://insights.humancapital.aon.com/talent-assessment/the-digital-workplace-its-impact-on-how-we-work

Gepost door Thomas de Zeeuw

Summary Thomas is Managing Director for the Netherlands and Belgium. As an Organisational Psychologist he likes to combine in depth psychology with business development. He has over 10 years of experience as a global solutions provider for HR corporate clients. Experience Thomas has graduated in Work and Organisational Psychology at the University of Amsterdam in 2007. Before he has gained experience in various sales representatives roles for different companies. After graduation he has gained experience in the field of HR, psychology, and recruitment. He has extensive experience in graduate recruitment processes and designing and conducting assessment centres. He is able to generate process efficiencies in assessment processes and he enjoys to establish long-lasting relationships with clients. His strength is to combine implementing and maintaining a solution with a service focused and sincerely interest in clients.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.