Elke week een verse bos bloemen op je keukentafel. Bij bloomon zorgen ze daarvoor. De traditionele manier van bloemen kopen, pakken ze bij de organisatie nét even anders aan. Hoe zorgt de scale-up bloomon dat de mens daarbij niet over het hoofd wordt gezien? Die taak is aan Maya Chapman, Global HR-director bij bloomon: ’’Je moet de mensen koesteren, zorgen dat ze zich prettig voelen en dat de randvoorwaarden kloppen.’
Chapman is geheel per toeval het HR-vak ingeland. Na een studie economie begon ze haar loopbaan in het zonnige Spanje voor twee non-profit organisaties, waar ze naar eigen zeggen ’’letterlijk in mijn autootje en met een vragenlijst de regio door reed.’ Reuzegezellig, en ook ontzettend leerzaam. ’’Het zaadje voor de combinatie van een organisatie succesvol willen maken en dat realiseren dankzij mensen is daar gepland.’ Na een aantal jaar in het warme zuiden besloot Chapman toch weer te kiezen voor ons eigen kikkerlandje. Ze ging aan de slag bij McKinsey, waar ze uiteindelijk tien jaar zou blijven werken. Volgens Chapman de leerschool die aan de basis staat van haar loopbaan. ’’Werk is daar niet alleen werk, maar zoveel meer,’ zegt Chapman. ’’Dat is stiekem ook mijn thema geworden binnen HR. Ik wil geen gezapige omgeving creëren waar mensen van negen tot vijf werken. Het moet meer zijn dan dat. Ik heb iets tegen HR binnen een organisatie dat heel procesgeoriënteerd is, ik heb het gevoel dat ze dan vergeten waarom ze bestaan.’ De mens maakt het verschil, aldus Chapman. Maar de mens is niet in één keer succesvol, zegt ze ook.
Lees het gehele interview verder op de website van de HRtop100 >>