In het verleden ging vrijwel alle aandacht van HR uit naar werknemers die minder gelukkig waren, maar tegenwoordig heeft HR in toenemende mate aandacht voor het bevorderen van werkgeluk. Dat organisaties zich hiermee bezighouden is niet alleen om werknemers een betere kwaliteit van leven te geven. Het levert namelijk ook veel voordelen op voor de werkgever. Er is voldoende reden om aan de slag te gaan met dat werkgeluk. Alleen, hoe doe je dat?

Volgens Gea Peper en Heleen Mes, respectievelijk oprichter en partner van het HappinessBureau, zijn het de millennials die het vooropstellen van werkgeluk zijn gaan aanjagen. Zij vinden dat werk niet alleen gaat om geld verdienen, maar dat het ook leuk moet zijn. Dus als salarissen niet langer een eerste prioriteit zijn, hoe kun je je als werkgever dan nog onderscheiden?

Een organisatie die er van alles aan doet om hun medewerkers bevlogen en betrokken te houden, is de Vandebron. Lianne Kappert, eindverantwoordelijk voor HR bij Vandebron, heeft er samen met haar team heel bewust voor gekozen om die medewerkersbeleving centraal te stellen. ‘Omdat onze duurzame missie centraal staat, zijn we tijdens het selectieproces al alert op de bevlogenheid om in te schatten of we een inspirerende werkgever kunnen zijn voor die persoon en of onze cultuur passend is.’ En alles wat je doet moet in lijn zijn met je visie en met het DNA van je bedrijf. En dat moeten juist ook de leiders uitdragen.

Mes ziet dat ook in de manier waarop leiderschap zich lijkt te ontwikkelen: van hiërarchisch naar persoonlijk: ‘Minder management, meer autonomie voor medewerkers en een meer coachende rol van de manager.’ Kappert voegt hieraan toe: ‘Het is heel belangrijk om bij je leiders en je medewerkers uit te zoeken waar concrete behoeften liggen en hoe we samen de missiegedreven cultuur kunnen waarborgen. Je moet keuzes maken. En dat moet je sámen met je leiders doen. Niets opleggen.’

Dit alles begint al bij de onboarding. Om te voorkomen dat je hun betrokkenheid in de eerste paar weken verliest, is het proces van binnenkomen bij Vandebron van voor tot achter vastgelegd. En zoals Mes zegt: ‘Het hoeft helemaal geen geld te kosten om medewerkers aan je te binden. Maar houd wel rekening met het individu.’ Peper: ‘Wat betreft werkgeluk werkt het averechts om uit te gaan van one size fits all. Waar de ene medewerker gelukkig van wordt, kan iets anders zijn dan waar een andere medewerker gelukkig van wordt.’

Misschien wel de belangrijkste boodschap is: je hoeft het niet alleen te doen. Juist door samenwerking kun je bevlogenheid en werkgeluk in een organisatie vergroten. Bijvoorbeeld met de directie. Kappert: ‘Van bovenaf moet het voorbeeldgedrag komen en daar moet men er ook ruimte en tijd voor vrijmaken.’ En probeer je echt in te leven in de medewerkers. Peper: ‘Ga in gesprek, kijk niet naar boven, maar organiseer een sessie en ga aan de slag met die beleving. Los daarna problemen die werkgeluk in de weg staan proactief, gezamenlijk en stap voor stap op.’

Sinds 2015 zien Mes en Peper dat er echt meer aandacht is gekomen voor werkgeluk. En het is volgens hen – en meerdere Amerikaanse goeroes – geen trend, maar here to stay. Of je dat nu doet met Chief Happiness Officers, speciale weken van werkgeluk of gezellige barbecues, houd altijd scherp in het oog dat je het doet omdat je erin gelooft én dat je iets doet wat bij je organisatie past.

3d fotoBenieuwd naar het hele verhaal van Vandebron, Gea Peper en Heleen Mes over werkgeluk? Het hele hoofdstuk én andere verhalen van HR-directeuren en organisaties vind je in de HRagenda 2019: van eenrichtingsverkeer. Je koopt het boek op managementboek.nl of via onze eigen website.

Gepost door Redactie HRcommunity

1 opmerking

  1. Avatar

    Interessant punt over de behoefte van medewerkers! Ik heb het idee dat we daar met zijn allen nog veel te weinig het gesprek over aan willen gaan: Wat zou jij graag willen?

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.