‘Ken jezelf’ is niet zomaar een leeg mantra. Deze blogserie van drie blogs vertelt vanuit verschillende invalshoeken wat het zinvol maakt om jezelf zo goed mogelijk te leren kennen en je potentieel op jouw eigen manier te benutten.

Floreren is voor mij worden wie je bent. De Griekse filosoof Aristoteles (384-322 v.Chr.) gebruikte het begrip eudaimonia om te omschrijven wat het goede leven zou moeten behelzen. Eudaimonia betekent letterlijk het hebben van goede demonen. Ik vertaal dit begrip graag vrij in onze tijdgeest naar floreren. Als je floreert, leef je het goede leven, heb je goede demonen. Volgens Aristoteles gaat het bij eudaimonia, bij floreren, om meer dan geluk. Het goede leven is volgens Aristoteles niet zozeer een plezierig leven maar eerder een kwestie van persoonlijke ontwikkeling en het streven naar voortreffelijkheid van karakter. Volgens Aristoteles gaat floreren over leven in de meest ‘volle’ zin, over het perfectioneren van onze eigen, menselijke natuur.

‘Elk schepsel heeft een verbazingwekkend, onpeilbaar talent dat alleen onthuld wordt door het leven met heel het hart en heel het verstand tegemoet te treden. En alleen kunnen we ons talent niet volledig kennen. We hebben elkaar nodig om ons talent te ontdekken en erin te geloven.’
– Word jezelf, Mark Nepo, 2014

In een interview met de psycholoog James Hillman, ontdekte Tim McKee dat Hillman geloofde dat elk individu een doel of roeping in het leven heeft, dat in de kindertijd duidelijk wordt en steeds weer opnieuw (vaak als een groep symptomen) verschijnt, tot er aandacht aan wordt besteed. Hillman beschouwde het gebruikmaken van deze roeping als de grootst voorstelbare morele uitdaging. Hij heeft eens gezegd dat het niet onze plicht is om boven het leven uit te stijgen, maar om erin te groeien (Tim McKee in ‘Conversations with a Remarkable Man: Honoring the Late James Hillman’, een gecombineerd interview over een periode van tien jaar (1990, 1997, 2000)).

In zijn nog altijd up-to-date artikel ‘Managing Oneself’ voor Harvard Business Review uit 1999 benadrukt managementdenker Peter Drucker het belang van zelfkennis voor je persoonlijke groei. Wat zijn jouw sterktes, hoe kan je die op een vernieuwende manier benutten zodat je nog effectiever leidinggeeft? Hoe kan je jouw collega’s hierbij helpen? In deze miniserie kom ik met antwoorden en praktische inspiratie waarmee je direct aan de slag kan.

Bad is stronger than good

Vaak zijn we in de benadering van het leren van nieuwe dingen geneigd te vergeten dat iedereen natuurlijke, sterke punten bezit. We hebben de neiging te focussen op het negatieve in de omgeving en onszelf; dit wordt de negativiteitsbias genoemd. We schenken meer aandacht aan negatieve emoties en feedback dan aan dingen die naar wens verlopen. Ons brein is ontworpen voor het negatieve – om te vinden wat er verkeerd is: bad is stronger than good.

Waar de meeste benaderingen probleemgestuurd zijn, houdt positief leren in dat men groeit (beter wordt) in iets dat al aanwezig is. Sterke punten verwijzen naar positieve kenmerken of vaardigheden. Ze bestaan uit drie componenten: kennis, vaardigheden en talenten (Buckingham, 2015).

Het werken aan sterke punten kent vele, goed onderzochte, voordelen. Mensen die hun sterke punten ontwikkelen zijn vaak gelukkiger, authentiek, creatiever en flexibeler, meer bevlogen op hun werk, hebben meer (zelf)vertrouwen, presteren beter, ervaren meer plezier, betekenis en minder stress in hun werk, laten hoge energieniveaus zien en groeien en ontwikkelen zich sneller. In algemene zin is men gelukkiger en voelt men zich gezonder. De Corporate Leadership Council (2015) trekt op basis van onderzoek onder 90.000 medewerkers in 135 organisaties de conclusie: een focus van leidinggevenden op de sterke punten van medewerkers heeft een sterk positieve invloed op de prestaties. Maar wanneer leidinggevenden zich op zwaktes of verbeterpunten richten, nemen de prestaties significant af.

Waarom is het ene team sterker dan het andere? Bij sterke teams vallen twee dingen op: er is aandacht voor wat er is in plaats voor wat er niet is en ieder teamlid werkt vanuit zijn grootste talenten. Zwakke punten worden geneutraliseerd. Feit is dat de beste teams bestaan uit mensen die opkomen voor hun sterke punten en ze graag inzetten voor het team. Als je jouw sterke punten niet alleen kent, maar ze ook benut op de werkvloer, smeed je dus ook samen een betere groep.

Dit vraagt om bewustzijn van je sterke punten en een beetje experimenteren. Het is de moeite waard, beloofd!

In de volgende blog deel ik een aantal uitnodigende vragen met het doel je sterke punten scherp te krijgen en jouw teamleden hierbij te helpen.


P.S. Nieuwsgierig hoe je direct werk kunt maken van floreren op de werkvloer? Op floration.nl kun je de enige echte ‘Praktijkgids voor Floreren’ downloaden als je meer wilt weten over de Return on Floreren en op zoek bent naar praktische inspiratie voor blijvende vernieuwing op de werkvloer.

Gepost door Pepijn Happel

Pepijn Happel is oprichter van Floration. Als florateur (’s werelds enige) en expert in floreren helpt hij leidinggevenden en hun teams om beter samen te werken en beter te presteren door te floreren. Zijn motto: florerende mensen maken florerende teams. Daarnaast is hij docent Strategic Business Management aan de universiteit van Greenwich/Zuyd Hogeschool. Pepijn heeft een gratis e-book geschreven, ‘Floreer op de Werkvloer’