Dat we steeds minder bewegen is een moeilijk te ontkennen feit. Met slogans als ‘zitten is het nieuwe roken’ zijn de gevolgen van te weinig inspanning voor de samenleving wel duidelijk. Helaas maakt het nog steeds te weinig indruk. De initiatieven om met zijn allen meer te bewegen schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar is het niet slimmer om te beginnen bij de bron en je af te vragen waaróm we eigenlijk zo weinig sporten?

Iemand die voldoende lichaamsbeweging krijgt, leeft gezonder. Diegene is minder vaak ziek, productiever, tevredener en meer gemotiveerd. Mentaal en fysiek gezond zijn is dus zeker iets om serieus te nemen, ook op de werkvloer. Maar in de praktijk blijkt de weg naar de sportschool er nog altijd eentje met vele obstakels. Wat houdt ons nou eigenlijk tegen? Gympass, aanbieder van zakelijke sport- en welzijnoplossingen, deed onderzoek* naar de redenen van Nederlanders om niet te sporten.

Geen tijd

Klassiek, maar waar: de meest voorkomende reden om niet te sporten is het gebrek aan tijd. Bij 34 procent van de respondenten werd tijdgebrek naar voren geschoven als boosdoener op de vraag waarom het maar niet lukt. Hier valt ook nog onderscheid in leeftijd te maken; bij de jongere helft van de volwassenen speelt tijdgebrek een nog grotere rol. Meer dan de helft (53%) van de millennials heeft geen tijd om te sporten, of zou in ieder geval graag meer sporten als daar de tijd voor was. Wanneer je creatief met tijd omgaat, blijkt er echter vaak meer mogelijk dan je denkt. Denk eens aan een sportabonnement vanuit je werk. Doordat dit collectief wordt afgesloten, heb je vaak meer opties dan wanneer je solo naar de sportschool gaat. Zo zijn er abonnementsvormen waarbij je onbeperkt toegang krijgt tot verschillende sportlocaties. Als je kunt kiezen tussen de ene dag sporten bij jou om de hoek en de andere dag in de sportschool dicht bij je werk, dan neemt je reistijd drastisch af en ben je een stuk flexibeler in je tijdsinvulling. Voor, na of tussen je werkzaamheden in, aan tijdgebrek hoeft het niet te liggen.

Vrijheid, blijheid

Dankzij Uber, Airbnb en Peerby zijn we steeds meer gewend aan de deelcultuur en we werken vaker zelfstandig. Alles is flexibel en we willen zo min mogelijk verplichtingen, we gebruiken producten en diensten het liefst alleen maar naar behoefte. Dit heeft ook zijn weerslag op ons sportende leven; waar een abonnement vroeger de norm was, is dat steeds minder ideaal. Meer dan een kwart van de Nederlanders (27%) wil niet vastzitten aan een langdurige verplichting en ziet daarom af van een lidmaatschap bij de sportschool. Onder 55-plussers is dit zelfs het grootste struikelblok – 34 procent van de ouderen sport hierom niet. De hoge contributietarieven schrikken daarbij ook af, nagenoeg een op de vijf (17%) vindt sporten te prijzig. Vaak is er voor een van de twee bezwaren wel een oplossing te vinden: is het niet in de vorm van een goedkoop abonnement, dan is het wel in een meer vrijblijvende maar vaak duurdere vorm van sporten. Maar ook een collectief sportabonnement, zoals Gympass, biedt hier soelaas. Wanneer de kosten – zij het gedeeltelijk – en de bijbehorende verplichting door de werkgever worden gedekt, zijn er weer wat hindernissen omzeild.

Ongemakkelijk

Hoewel er genoeg mensen zijn die vijf keer per week in de sportschool te vinden zijn, wekken fitnesscentra bij een deel van ons een gevoel van ongemak op. Deze groep loopt daardoor met een grote boog om de sportschool heen. Maar liefst 16 procent geeft aan zich onprettig te voelen in de sportschool, waarbij dit voor vrouwen iets vaker geldt dan voor mannen (17% versus 14%). Er ligt dus een kans voor de sportschool om dit ongemak weg te nemen; mogelijk is het afscheiden van bepaalde ruimtes hierbij een oplossing. Niet iedereen is hierdoor geholpen. Maar dat hoeft ook niet; sporten kan immers op vele verschillende manieren. Zwemmen, dansen, yoga of boksen; er is echt voor ieder wat wils. Een blessure of ander lichamelijk ongemak daargelaten, is het devies toch echt voor iedereen met sportambities: waar een wil is, is een weg. En dat is niet alleen voor de werkgever fijn, maar vooral voor jezelf.


*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.138 respondenten in juli 2018.

Melissa Van Gestel

Gepost door Melissa Van Gestel

Melissa van Gestel, CEO van Gympass Nederland, helpt organisaties met het concreet maken van duurzame inzetbaarheid en hun vitaliteitsbeleid. Gympass is een digitaal ontdekkingsplatform waarmee organisaties, werknemers en sport- & wellnesslocaties met elkaar verbonden worden. Met Gympass kunnen medewerkers bewegen en ontspannen bij meer dan 900 verschillende partnerlocaties in Nederland (wereldwijd bij meer dan 43.000!). Je kan fitness, yoga en spinning doen, maar ook bijvoorbeeld snowboarden, trampoline springen en naar de sauna. Allemaal met één abonnement, aangeboden door de werkgever.