Ze is 28 jaar, woont in de metropool, wijkt geen seconde van haar smartphone en shopt zowel online als offline. Haar naam? Shero. Ze speelt een belangrijke rol in de Talent Acquisition Strategy van Hunkemöller, vertelt Global HR Director Anne Jaakke.

Hoe groot is jullie behoefte aan nieuwe mensen?

‘Best groot. We groeien ontzettend hard en openen ieder jaar zo’n honderd nieuwe winkels. Dat aantal staat ongeveer gelijk aan 800 nieuwe medewerkers. Daarnaast hebben we zoals ieder bedrijf een natuurlijk verloop, iets dat overigens heel gezond is. Toch wordt niet iedereen zomaar aangenomen.Van de ongeveer 130.000 sollicitaties die we jaarlijks ontvangen, krijgt maar 5 procent ook daadwerkelijk een baan. Die ratio is best laag dus.’

In het recruitment-proces is een belangrijke rol weggelegd voor Shero. Wie is zij?

‘Zij is onze persona, iemand die we op basis van marketingdata hebben gedefinieerd. Een extraverte, vlotte vrouw van 28 die erg actief is op social media en helemaal into het shoppen is. Ze is het gezicht van de klant voor wie elke medewerker in dit bedrijf iedere dag aan het werk is. Van IT, distributie en finance tot en met de mensen op de winkelvloer. Wij hebben een paar jaar geleden ook onze Talent Acquisition Strategy helemaal op deze persona afgestemd. Ik ben dat in mijn vakgebied nog niet eerder tegengekomen.’

Hoe zetten jullie haar in bij het vinden en binden van nieuw talent?

‘Waar het om gaat is dat medewerkers begrijpen wie Shero is en wat haar beweegt. Dat ze haar taal spreken. Alleen op die manier kunnen we haar optimaal helpen wanneer ze in onze winkel is. Als je niet actief bent op Instagram, geen relevante influencer volgt en je niet eerst online oriënteert voordat je naar een winkel gaat om iets te passen, dan kun je niet de service verlenen die we Shero willen verlenen.’

Dat zijn drie aspecten die in een gemiddeld cv niet zijn terug te lezen.

‘Klopt. En daarom zijn we een paar jaar geleden als een van de eerste bedrijven in Europa volledig overgestapt op video-recruitment. Hire for attitude, train for skills, zeggen we hier. We willen mensen die oprecht zijn, spontaan en servicegericht. Dat zijn inderdaad geen aspecten die je uit een cv kunt halen. Bij de traditionele manier van werven kijken HR-managers vooral naar ervaring, maar dat zegt eigenlijk niet zoveel. Als jij jarenlang in een winkel hebt gewerkt waar je enkel truitjes hoefde op te vouwen, dan betekent dat nog niet dat je bij Hunkemöller aan de slag kan waar juist alles draait om aandacht en service.’


Op 1 april wordt het eerste eBook van Top Employers Nederland en België gelanceerd. In dit eBook staan negen interviews over verschillende HR-topics, met onder andere Avanade, Hunkemöller, Lidl, DHL Express, CGI en Audi. Download voor het volledige interview met Anne Jaakke en haar twee belangrijkste tips voor HR-directeuren vanaf 1 april het eBook op top-employers.com!

Ter gelegenheid van de lancering van het eBook kun je op 1 april aanwezig zijn bij het Top Employers Seminar bij de Machinist in Rotterdam. Voor meer informatie en inschrijven, neem hier een kijkje.


Rutger Steyerberg

Gepost door Rutger Steyerberg

Rutger Steyerberg is Country Manager Benelux bij Top Employers Institute, de wereldwijde autoriteit voor de certificering en erkenning van opvallend goed HR-beleid.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.