Een op de vier Nederlandse werknemers geeft aan dat hun nieuwe ideeën niet serieus worden genomen. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van FYNCH. Dertig procent van de werknemers moet eerst om toestemming vragen voor ze een besluit mogen nemen. FYNCH-oprichter Edwin Hansma legt uit hoe dit beter kan.


‘Het is schrijnend dat zoveel werknemers autonomie missen en het idee hebben dat hun ideeën niet serieus genomen worden. Zowel werkgevers als werknemer moeten hiermee aan de slag. Dit soort problemen komen voort uit een bepaalde wisselwerking tussen de werkgever en werknemer die is ontstaan na verloop van tijd. Werkgevers moeten de eerste stap zetten, door aan te geven binnen welke kaders professionals hun werkzaamheden kunnen verrichten. En professionals moeten meer eigenaarschap tonen en laten zien dat ze meer verantwoordelijkheden verlangen en aankunnen.’

Werknemers hebben volgens Hansma de plicht om nog helderder te communiceren wat hun behoeften en kwaliteiten zijn. ‘Nu de arbeidsmarkt zo krap is, is er voor bijna iedereen een baan te vinden. Werknemers die in staat zijn hun talenten en vaardigheden goed te laten zien aan hun omgeving, maken meer kans op een functie die bij ze past. Ze moeten meer zelfbewustzijn tonen en hun skills actiever verkopen. In de huidige markt is zoveel behoefte aan arbeidskrachten en specifieke vaardigheden, dat een proactieve communicatiestijl van werknemers het verschil kunnen maken.’

Managers communiceren nog niet helder genoeg

Nederlandse werknemers missen niet alleen autonomie of het idee dat hun ideeën serieus genomen worden. 30 procent van de mannelijke en 20 procent van de vrouwelijke werknemers mist een manager die helder kan uitleggen wat er van hen verwacht wordt. Hansma: ‘Dat werknemers niet zelfsturend zijn, komt ook doordat leidinggevenden op dit vlak een kans laten liggen. Als werkgevers met de behoeften van hun mensen rekening houden, scheppen ze de randvoorwaarden voor werknemers om meer eigenaarschap te tonen en pro-actiever te communiceren over hun behoeften en vaardigheden.’

Hansma stelt dat werkgevers bovenal de verplichting hebben om een omgeving te creëren waarin het veilig is om je mening te delen. Dat vraagt om managers die feedback van werknemers niet als kritiek zien, maar als een kans om de werkomgeving te optimaliseren. Daarnaast streven werknemers naar de volgende drie basisbehoeften, waar werkgevers en managers dan ook op moeten inspelen.

JOY

Werknemers zijn sneller geneigd om voor zichzelf op te komen als ze JOY hebben in hun werk. Werknemers met JOY doen iets wat ze écht leuk vinden en wat bij ze past. Ze worden niet gehinderd door een belemmerende mindset en hebben een netwerk van professionals om zich heen waar ze van leren en waar ze op terug kunnen vallen als het even tegenzit.

Werk dat aansluit op de kwaliteiten

Er wordt binnen organisaties nog vaak gezocht naar een persoon om bepaalde taken gedaan te krijgen. Dat kan ook anders. Waarom zou je het niet omdraaien? Breng de kwaliteiten van de professional in kaart en verzamel daaromheen een pakket van taken. Dat vraagt om flexibiliteit van opdracht- en werkgevers, maar het rendement wordt absoluut hoger!

Toegevoegde waarde leveren

Werknemers willen werk doen dat zin heeft. ’s Avonds naar huis gaan en weten dat je iets hebt bijgedragen aan de organisatie en de wereld. Werkgevers kunnen hierbij helpen door het bestaansrecht van hun organisatie helder te formuleren en deze te delen. Zoek een antwoord op de volgende vragen: Wat draagt de organisatie bij aan de maatschappij? Welke bijdrage kunnen professionals hier dagelijks aan leveren?

Mondiger, creatiever

Werknemers die de kans krijgen om dagelijks JOY te ervaren in hun werk, taken mogen verrichten die aansluiten op hun talenten en vaardigheden en zinvol werk doen, zijn eerder geneigd om voor zichzelf op te komen. Creëer mondigere werknemers en wie weet zit jouw organisatie zometeen boordevol goede, nieuwe, creatieve ideeën!

Edwin Hansma

Gepost door Edwin Hansma

Edwin is specialist in gedragsverandering en oprichter van FYNCH. FYNCH helpt organisaties en professionals die vooruit willen. Die geen genoegen nemen met de status-quo en snappen dat groei van binnenuit moet komen. Omdat motivatie, plezier en zingeving de basis vormen voor blijvend succes.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.