Het is inmiddels een dooddoener, maar de arbeidsmarkt blijft maar krapper worden en de zoektocht naar talent daarmee des te groter. Inmiddels heeft het aantal vacatures alle records van na de economische crisis verbroken en blijven we dus zoeken naar creatieve manieren om mensen te werven èn aan ons te binden.

Nu kun je als bedrijf op zoek gaan naar ludieke wervingsacties, meer salaris bieden of maar gewoon minder dagen geopend zijn. Maar je kunt ook je benefits, je secundaire arbeidsvoorwaarden, onder de loep nemen. Reiskosten, laptop en telefoon zijn al bijna vanzelfsprekend, dus denk eens outside the box. Uit onderzoek blijkt dat vier op de tien werknemers hier een belangrijke rol in zien voor wellnessprogramma’s om fysiek actief te zijn. Maar liefst 43 procent van de millennials noemt de wellnessprogramma’s van hun werkgever als belangrijke reden om bij het bedrijf te blijven.

Een wellnessprogramma is dus niet simpelweg een abonnement op de sauna. Het is een investering in het welzijn van je werknemers, wat op vele manieren kan worden ingevuld. Het is in ieder geval belangrijk dat je een pakket aanbiedt dat onderscheidend en écht aantrekkelijk is. Waar moet zo’n pakket aan voldoen? Melissa van Gestel, CEO van Gympass Nederland, wereldwijde aanbieder van corporate wellnessoplossingen, geeft tips. 

Maak het optioneel

Voor iedereen betekent de ideale vorm van lichamelijke activiteit iets anders. De een voelt zich goed bij een vroege yogasessie, de ander bij een wekelijks potje voetbal. Zorg daarom voor variatie in het aanbod, met daarbij een passende oplossing voor al je werknemers, ongeacht leeftijd, fitnessniveau, regio en interesse. Verplicht het echter niet; sporten blijft een persoonlijke keuze. Aangezien millennials met een ‘Netflixmentaliteit’ zijn opgegroeid – oftewel veel keuze en alles on demand – is het slim om het aanbod aan deze mentaliteit aan te passen. Zo blijf of word je ook voor deze groep interessant. Zorg daarom voor een sociaal, groepsgericht en aanpasbaar aanbod, waarmee iedereen zijn eigen programma kan samenstellen en blijven finetunen.

Maak het uitvoerbaar

Een veel geziene valkuil is het bedenken van mooie plannen, maar het uiteindelijk niet faciliteren. Want wanneer je mensen met de fiets naar het werk wil laten komen, maar je hebt geen douches, dan zal dat in de praktijk niet gebeuren. Zo kun je ook niet van je werknemers verwachten dat ze gezond lunchen, als in de kantine kroketten en pizza wordt geserveerd. Pak dus door en stimuleer (en beloon) allerlei manieren van lichaamsbeweging op een haalbare manier. Dat kan allereerst door te informeren over de gezondheidsvoordelen, maar mogelijk ook over de geld- en tijdsbesparing die het werknemers oplevert. Geef daarnaast de ruimte om het te realiseren; bied goede voeding aan, maak de werktijden flexibeler en zorg voor douches of zelfs eventueel sportruimtes.

Maak het vanzelfsprekend

Er zijn bedrijven waar je niet eens hoeft te solliciteren als je niet sportief bent. Wanneer je bij Nike of Adidas wilt werken, kun je er de donder op zeggen dat je als sportfanaat – of in ieder geval als fysiek actief persoon – een flinke streep (of drie) vóór hebt. Sterker nog; op het hoofdkantoor van Björn Borg moeten medewerkers op vrijdag verplicht fitnessen. Nu kun je ook als niet-sportmerk zeker zorgen voor een beleid waarin activiteit hoog op de agenda staat. Dit is niet alleen goed voor de fitheid van je medewerkers, maar door een competitief element toe te voegen, heeft het ook een positief effectief op de teamspirit. Bovendien doet het wonderen voor je employer branding, menig werkzoekende zet bedrijven die sport en spel verweven hebben in hun DNA hoger op de wensenlijst. Dus organiseer dat maandelijkse toernooi, zet die pingpongtafel neer en bied ook geregeld meditatiecursussen aan. Zo leert je medewerker ook nog om te gaan met werkdruk.

Maak het bekend

Waar we het net al over employer branding hadden, moeten we ook employee advocacy niet vergeten. Want wie zijn nou betere ambassadeurs van de sportiviteit binnen het bedrijf, dan je eigen medewerkers die dit elke dag aan den lijve ondervinden? In employerbranding-vorm rep je zelf als bedrijf over je wellnessaanbod, in bijvoorbeeld je vacatureteksten en op je eigen website. Om de boodschap buiten je bedrijf onder de aandacht te brengen is het aan jou om de activiteiten zodanig leuk of interessant te maken, dat je medewerkers er vanzelf over gaan praten. Vooral, daar zijn ze weer, millennials delen graag dagelijkse activiteiten op hun sociale kanalen. Het wekelijkse bedrijfstoernooi zal daarbij zeker niet ontbreken. Zelf kan je dan nog succesverhalen, cijfers en deelnamepercentages delen over de sportactiviteiten. Zowel intern, om het animo onder medewerkers te stimuleren, als extern, om je nog beter te profileren als aantrekkelijke werkplek.

Melissa Van Gestel

Gepost door Melissa Van Gestel

Melissa van Gestel, CEO van Gympass Nederland, helpt organisaties met het concreet maken van duurzame inzetbaarheid en hun vitaliteitsbeleid. Gympass is een digitaal ontdekkingsplatform waarmee organisaties, werknemers en sport- & wellnesslocaties met elkaar verbonden worden. Met Gympass kunnen medewerkers bewegen en ontspannen bij meer dan 900 verschillende partnerlocaties in Nederland (wereldwijd bij meer dan 43.000!). Je kan fitness, yoga en spinning doen, maar ook bijvoorbeeld snowboarden, trampoline springen en naar de sauna. Allemaal met één abonnement, aangeboden door de werkgever.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.