Tags: management, samenwerking

Onderzoek naar effectieve partnerschappen op de werkvloer

Overal aanwezige technologie en de disruptieve omstandigheden op de arbeidsmarkt zorgen voor een nieuwe wijze waarop we invulling geven aan ons werk, het personeelbestand en de werkvloer. Tegelijkertijd evolueren de ambities van talent door verschuivingen op het gebied van persoonlijke doelen, verwachtingen op het gebied van beleving en carrièreontwikkeling.

Organisaties hebben het afgelopen decennium dan ook enorme sprongen gemaakt op het gebied van flexibiliteit, werknemersgezondheid en inclusie. Toch zijn er een aantal initiatieven die inspelen op de veranderende marktcondities en niet dezelfde adaptatiepercentages kennen als bijvoorbeeld het werken op afstand. Minder dan 10% van de 200 onderzochte organisaties beschikten over officiële job share programma’s.

’’Job sharing, in Nederland ook wel bekend als Duobanen, verwijst naar de situatie waarin twee professionals gezamenlijk één formele functie vervullen binnen de organisatie.

De beperkte adaptatie van job sharing

Maike van Oyen besloot te onderzoeken waarom initiatieven op het gebied van job sharing nog steeds vrij zeldzaam zijn én wat organisaties nodig hebben om actief met dit thema aan de slag te kunnen gaan binnen de eigen organisatie. Uit deze rondvraag bleek al gauw dat er veel onzekerheid is over hoe job sharing er in de praktijk uit zou moeten zien, dat er veel vooroordelen bestaan over het delen van banen én dat er veel onduidelijkheid heerst over wat een partnerschap nou daadwerkelijk effectief maakt.

De meest hardnekkige vooroordelen rondom job sharing

Binnen het onderzoek werd allereerst gekeken naar de vooroordelen waarmee job sharers het meest geconfronteerd worden:

  • Het managen van een duo iscomplex en vraagt veel tijd.
  • Duobanen brengen hogere kosten voor de organisatie met zich mee.
  • Professionals met een duobaan zijn minder toegewijd aan hun carrière en de organisatie.
  • Duobanen zijn ontwikkeld voor de werkende moeder.
  • De positie is niet geschikt voor een duo.
  • Duobanen vervagen de lijnen van verantwoordelijkheden en rapportages.
  • Het uitwisselen van kennis en de werkoverdracht tussen duo’s reduceert de productiviteit.

Alle onderzochte koppels waren geconfronteerd met een of meer van deze vooroordelen op de werkvloer en 90% van alle leidinggevenden die meededen aan het onderzoek haalden een of meer van deze vooroordelen aan in de interviews.

De kenmerken van een succesvolle job share

Binnen het onderzoek werden een aantal factoren gevonden die bij elk succesvol duo aanwezig bleken te zijn maar ontbraken“ of minder sterk aanwezig waren – bij de minder succesvolle partnerschappen:

  • Een ecosysteem binnen de organisatie dat samenwerking stimuleert.
  • Aangeboden feedback- en analysesystematiek.
  • Zeer duidelijke werkverdeling.
  • Hoog niveau van psychologische veiligheid.
  • Congruente baan- en carrièrewensen.
  • Overlappende werkwaarden.
  • Bepaalde karaktertrekken.
  • Overlap in communicatiestijlen.
  • Complementaire skillsets.

Succesvolle job sharers spiegelen én complementeren elkaar

De resultaten van dit onderzoek laten zien dat er duidelijke voorspellers zijn voor in hoeverre twee professionals in staat zullen zijn om samen één functie te vervullen. Daarnaast onthult het onderzoek de belangrijkste succesfactoren van effectieve partnerschappen. Deze factoren blijken in de praktijk goed beheersbaar voor managers en job sharers. Hiermee biedt het onderzoek organisaties handvatten om job share programma’s verder te professionaliseren.

Het volledige“ Engelse – rapport over job sharing kun je hier vinden

Tags: management, samenwerking
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE