Hoe learning agility de employee experience beïnvloedt

Een positieve employee experience staat bij veel organisaties hoog op de agenda. Positieve medewerkers zijn immers essentieel voor tevreden klanten en positieve resultaten. En medewerkers die passen bij de cultuur van jouw organisatie en die de juiste instelling, kennis en vaardigheden bezitten, zorgen voor intern en extern succes.

Als organisatie wil je graag onnodig verloop voorkomen en een cultuur creëren die bij de organisatie past, om een positieve reputatie te behouden als werkgever. Maar hoe doe je dat? En hoe kan learning agility bijdragen aan een positieve employee experience?

Linda Vodegel Matzen, accountmanager en psycholoog bij online assessmentbureau HFMtalentindex, vertelt er meer over: ‘Met onze assessments meten we onder meer aanleg, drijfveren, interesses en leer- en verandervermogen. Functiepotentieel én toekomstpotentieel. Kun je snel nieuw gedrag leren, kun je de aanleg die je hebt snel en effectief in de praktijk brengen? Daar heb je leervermogen voor nodig: learning agility. Medewerkers die graag willen leren en zich willen blijven ontwikkelen zijn key voor de performance van de organisatie.’


Wat is learning agility?

Learning agility is het vermogen om op basis van nieuwe ervaringen snel nieuw effectief gedrag te ontwikkelen. Mensen die hoog scoren op learning agility leren meer, sneller en actiever van nieuwe situaties dan mensen die laag scoren. Zij weten meer uit hun ervaringen te halen en zijn voortdurend op zoek naar nieuwe uitdagingen. Ze zoeken feedback om van te leren, herkennen patronen in onbekende situaties en schakelen anderen effectief in om ervaringen te begrijpen en zinvol te maken. Ze zijn wendbaarder.  

Learning agility bestaat uit vijf dimensies:

  • Change agility: leren door experimenteren
  • Mental agility: leren door nadenken en verbanden leggen
  • People agility: leren met en van anderen
  • Results agility: leren door het doel voor ogen te houden en oefening baart kunst
  • Self awareness: jezelf kennen en jezelf willen ontwikkelen

Deze dimensies hebben één belangrijk ding gemeen: wie er hoog op scoort, leert sneller van opgedane ervaringen en weet het geleerde sneller in de praktijk te brengen in een nieuwe situatie.


Learning agile medewerkers en de faciliterende organisatie

Mensen die learning agile zijn, gaan sneller zelf actief op zoek naar nieuwe informatie en komen dus vaker in aanraking met nieuwe situaties, leren sneller en hebben daar lol in. Als deze mensen stil zitten en geen nieuwe prikkels krijgen, raken ze gefrustreerd. Er zijn ook mensen die minder wendbaar zijn, doordat ze gewoon niet zo nieuwsgierig van aard zijn. Zij hebben een positieve experience door lekker op hun plek zitten. Het is aan de organisatie om haar medewerkers de kanste bieden dat zij zich kunnen ontwikkelen en om ervoor te zorgen dat zij op de juiste plek zitten.

Linda: ‘Het vergroten van learning agility van medewerkers is een effectieve manier om een positieve employee experience te bereiken. Een hogere learning agility zorgt ervoor dat zij actief op zoek gaan naar manieren om hun eigen experience te verbeteren. De rol van de organisatie is een belangrijke: faciliteren en de suggesties van medewerkers serieus nemen.’

Natuurlijk komt het ook voor dat medewerkers het niet in zich hebben om te leren, maar het wel moeten, bijvoorbeeld door een reorganisatie. Voor hen is het van belang dat ze snel weer in een stabiele situatie terechtkomen, bijvoorbeeld door ze te begeleiden naar een werkplek waar continu leren een minder grote rol speelt.

Ontwikkelkansen zijn onontbeerlijk

Door de learning agility van medewerkers te meten, breng je in kaart of iemand in een nieuwe situatie snel en effectief nieuw gedrag kan laten zien. Én op welke manier iemand omgaat met leren en verandering. De optimale situatie voor een werkgever is natuurlijk als een medewerker kan én wil leren. Dat zijn de mensen die vaak vanzelf doorstromen, nieuwe klussen oppakken, veranderingen aankunnen en vaak zelfs voorlopen op die verandering. Als organisatie faciliteer je ontwikkelmogelijkheden. En dat levert een positieve employee experience op.

‘Kortom: om een positieve employee experience te hebben, moet er een match zijn tussen aanleg en motivatie. De medewerker gedijt het best als hij op de juiste plek zit. Een focus op learning agility geeft de medewerker en de organisatie handvatten hierbij.’

Zelf aan de slag

‘Om medewerkers actief te laten werken aan het vergroten van hun learning agility, hebben wij onlangs een nieuw interactief instrument ontwikkeld. Een assessment en ontwikkelmodule in één, specifiek gericht op de medewerker zelf. Door te weten waar je nu staat én waar je naar toe kan en hoe je dat kunt bereiken, krijg je houvast in ontwikkeling.’

Ontwikkeling intern én extern

De ontwikkeltool is self explanatory en daarom ook heel goed toepasbaar in een sollicitatieprocedure. Het is wellicht niet het eerste waar je aan denkt bij recruitment, maar juist het aanbieden van een ontwikkeltool, naast het selectie-assessment, levert positieve reacties op. Of de kandidaat nou uiteindelijk wordt aangenomen of niet. Want de kandidaat die wordt aangenomen, kan tijdens zijn onboardingproces direct gericht verder met zijn ontwikkeling binnen de organisatie. Dit zorgt voor een positieve employee experience. De kandidaat die wordt afgewezen, heeft een positieve candidate experience en solliciteert in de toekomst misschien nog wel eens. Eén ding is zeker: het levert in ieder geval een positief employer brand op.

Wil je meer weten over hoe learning agility bijdraagt aan een positieve employee experience en vooral hóé je learning agility kunt verhogen? Je bent van harte welkom bij de breakoutsessie van HFMtalentindex tijdens het employee experience event van HRcommunity op 25 juni.

Avatar

Gepost door HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events, interviews voor HR-professionals samen.