Change is the only constant. Wie wil blijven concurreren in deze snel veranderende wereld heeft medewerkers nodig die meeveranderen. ‘Bedrijven waar medewerkers stilstaan, gaan achter de feiten aanlopen. Daarom is het zo belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan de mindset van je medewerkers’, stelt neurowetenschapper Marcia Goddard. Het is dus belangrijk om de growth mindset te stimuleren bij jouw werknemers. Hoe je dat doet, lees je in deze blog!

Growth mindset, wat is dat?

‘Mensen met een growth mindset geloven dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Als je je best doet en oefent, word je beter. Hierdoor zijn medewerkers met deze mindset niet bang om iets nieuws te proberen. Het risico op fouten nemen ze op de koop toe; ze snappen dat je daarmee nieuwe dingen leert,’ aldus dr. Marcia Goddard. De tegenhanger van een growth mindset is een fixed mindset. Bij een fixed mindset geloven mensen dat intelligentie, capaciteiten en talenten vastliggen. Het heeft vanuit dit perspectief weinig zin om door te zetten als iets niet lukt.

Volgens Goddard is mindset belangrijker dan intelligentie. ‘Intelligentie is een mooie basis, maar je moet je intellect wel gebruiken om je te ontwikkelen. En van fouten leer je het meest, dus je moet bereid zijn om die te maken. Bedrijfscultuur speelt hier een belangrijke rol in. In een bedrijf waar intelligentie als hoogste goed wordt gezien, gaan mensen hun best doet om zo slim mogelijk over te komen. Fouten maken past daar niet bij.’

Iemand heeft een fout gemaakt

Wat moet je niet doen als iemand een fout heeft gemaakt? De fout afstraffen, bijvoorbeeld door die persoon nooit meer een dergelijke taak toe te vertrouwen. Wat moet je wel doen? De fout bespreekbaar maken. Vraag wat iemand ervan heeft geleerd en wat hij of zij de volgende keer anders gaat doet.

De wekelijkse teammeeting

Wat moet je niet doen tijdens de wekelijkse teammeeting? Iemand die een fout heeft gemaakt, hier publiekelijk negatief op aanspreken. Wat moet je wel doen? Met elkaar de “fout van de week” vieren. Zet de fout en het leerpunt in de spotlight, niet degene die hem heeft gemaakt.

Als iemand in het team een bijzonder succes boekt, is het niet aan te raden om die ene persoon publiekelijk in het zonnetje te zetten. Wat wel aan te raden is: vier het succes met heel het team.

Maak fouten, dat mag

Weinig mensen zijn succesvol geworden zonder fouten te hebben gemaakt. Kijk eens naar Thomas Edison. Hij zei: ‘I have not failed. I have just found 10.000 ways that won’t work.’ Moet je dan alles door de vingers zien? ‘Natuurlijk niet’, zegt Goddard. ‘Houd je mensen wel aansprakelijk voor hun fouten, maar zorg ervoor dat je niet te kritisch bent of straffend overkomt. Vraag liever wat je collega heeft geleerd. Bied je mensen op het werk voldoende veiligheid en vertrouwen, maar ook uitdaging. Geef ze eens een nieuw project. Denk niet: zij heeft het nog nooit gedaan, dus zij kan dit niet, maar: zij heeft dit nog nooit gedaan, dus ik moet haar goed voorbereiden en beschikbaar zijn voor vragen.’

Als manager is het noodzakelijk om een bedrijfscultuur te creëren waarbij collega’s fouten mogen maken. Zo stimuleer je collega’s hun growth mindset in te zetten. Een kleine investering in de cultuur kan zich groots uitbetalen. Werknemers in bedrijven waar de growth mindset overheerst, zijn gelukkiger, presteren beter en kunnen beter samenwerken.

Lucas Koren

Gepost door Lucas Koren

Lucas Koren werkt als blogger bij YoungCapital. Het liefst schrijft hij blogs over tips die jou helpen bij het solliciteren en hoe je de beste resultaten kunt behalen met een growth mindset.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.