Leren doen we steeds meer online. Veel online opleidingsplatformen bieden tegen een vast bedrag een onbeperkte hoeveelheid trainingen. ‘The Netflix of learning’ noemen sommige Amerikaanse aanbieders zichzelf ook wel. Maar werkt het Netflixmodel wel echt voor leren? En wat zijn de voordelen hiervan voor je employee journey?

Online leren zit al jaren stevig in de lift. Zeker grote organisaties maken hier steeds meer geld voor vrij. Logisch, want een abonnement op een online leerplatform is een relatief lage investering. Bovendien kunnen je medewerkers de trainingen volgen wanneer het hen uitkomt. Je hoeft niet langer te puzzelen om tijd vrij te maken. Zo kan je leren makkelijker verwerken in de werkpraktijk en wordt het een integraal onderdeel van je employee journey.

Een abonnement op een online leerplatform heeft een aantal zaken gemeen met een Netflix-abonnement: jij en je medewerkers hebben onbeperkte toegang tot alle content op het platform. Je kunt zelf kiezen wat je wilt leren, en je krijgt aanbevelingen over wat bij jou past. Zo wordt gepersonaliseerd leren mogelijk.

Dit model werkt prima voor het kiezen van films en series. Maar zorgt het ook voor effectief online leren? Wij zetten de voor- en nadelen op een rij:

Voordeel 1: iedereen vindt een training

Op Netflix staan duizenden series en films. Hierdoor zit er altijd wel wat voor je tussen. Hetzelfde geldt voor opleidingsplatformen; hoe groter het aanbod, hoe meer trainingen er voor je medewerkers tussen zitten. En doordat het aanbod op het platform groeit, blijven je medewerkers geboeid. Net als bij Netflix, waar je ook meestal maar 1 of 2 series tegelijk kijkt, en daarna pas op zoek gaat naar een andere.

Netflix weet dat je niet alles tegelijkertijd kijkt. Hetzelfde geldt voor opleidingsplatformen; dit is al in de prijs meegerekend. En de voordelen die het oplevert – tevreden medewerkers én het leren van nieuws skills – zorgen ervoor dat je investering zichzelf snel terugverdient.

Voordeel 2: je krijgt persoonlijke aanbevelingen

80% van de series die we op Netflix kijken, hebben we ontdekt doordat ze tussen onze aanbevelingen stonden. Netflix laat je namelijk films en series zien die lijken op de dingen die je leuk vindt. Hierbij kiest Netflix er ook weer voor om vooral series te laten zien die bij iedereen populair zijn.

Ook veel online opleiders raden je vooral hun populairste trainingen aan. Handig om te weten. Maar het is nóg handiger als platformen slimme aanbiedingen doen om gepersonaliseerd leren mogelijk te maken. Zo blijkt dat mensen die een training timemanagement doen, vaak ook kiezen voor een assertiviteitstraining.

Let daarom bij het uitzoeken van een opleidingsplatform op de kwaliteit van de aanbevelingen. Ben je hier echt mee geholpen? Of raden ze alleen de best lopende trainingen aan? Door een platform te kiezen dat je medewerkers een optimale ervaring biedt, verbeter je hun employee journey.

Voordeel 3: je zet je medewerkers aan het denken

Netflix is net een all-you-can-eat-buffet: er is zó veel, en een aflevering aanklikken is zó laagdrempelig; het is verleidelijk om aflevering na aflevering te kijken. Voor online leerplatformen geldt hetzelfde. Je medewerkers kunnen zo enthousiast worden van het aanbod dat ze allerlei trainingen in sneltreinvaart doorlopen.

Dat is mooi, want zo kunnen ze kennismaken met veel verschillende trainingen. Maar om echt resultaten te boeken, is het belangrijk dat je een training met aandacht doet. Zorg er daarom voor dat je medewerkers goed begeleid worden. En laat ze nadenken over hun ‘waarom’. Want wie een duidelijk doel voor ogen heeft, leert meer. En hij past de leerstof sneller toe in de praktijk.

Voordeel 4: leren wordt effectiever

Doordat zo veel mensen Netflix gebruiken, beschikt het bedrijf over ontzettend veel data. Netflix weet bijvoorbeeld welke series het verslavendst zijn en bij welke aflevering van een serie mensen afhaken. Voor online leerplatformen geldt hetzelfde. Zij beschikken over geanonimiseerde data die inzicht geven in het leergedrag. Hierdoor zien ze bijvoorbeeld welke leervormen het beste werken, welke trainingen het snelst worden afgerond of juist waar mensen vastlopen. Deze gegevens kunnen ze veel accurater analyseren dan wanneer je alleen beschikt over de gegevens uit je eigen organisatie.

Leerplatformen gebruiken deze gegevens om trainingen te optimaliseren. En jijzelf kunt de gegevens ook gebruiken om online leren zo effectief mogelijk te maken. Je weet wat voor jouw werknemers werkt en waar nodig stuur je bij. Hierdoor biedt een groot online leerplatform echt meerwaarde voor je employee journey.

Voordeel 5: ‘one size fits all’ wordt ‘one size fits one’

Net als Netflix, worden online opleidingsplatformen steeds slimmer. Gepersonaliseerd leren is een must. Bij een goed opleidingsplatform klik je niet zomaar een training aan, maar werk je actief aan je eigen leerdoelen. Vaak leer je adaptief (dat betekent dat de leerstof zich aanpast aan wat jij al weet) en stimuleren slimme algoritmes je op de manier die bij jou past.

Hierdoor blijven veel mensen terugkomen op het opleidingsplatform. Zo profiteren ze ook echt van het feit dat ze ‘onbeperkt’ kunnen leren. En dat is een geweldige stap voorwaarts.

‘The Netflix of learning’ voor je employee journey

Hieruit blijkt dat er veel voordelen zitten aan het ‘Netflixmodel’ ten opzichte van het ‘dvd-model’ (het aanbieden van een standaardpakket e-learningmateriaal). Het is een investering, maar als je samenwerkt met het juiste online opleidingsplatform, is het er eentje die zich dubbel en dwars terugverdient. Doordat je je medewerkers op een persoonlijke, effectieve en leuke manier aan het leren krijgt, blijven zij zich ontwikkelen. En dat is een van de belangrijkste voorwaarden voor een positieve employee journey.

Ben jij benieuwd hoe we deze voordelen van het Netflixmodel bij Online Academy verwerkt hebben? Of wil je onze bewezen effectieve methode zelf uitproberen? Mail ons op info@onlineacademy.nl of bel ons op 035 7 506 178. We gaan graag met je in gesprek over effectief online leren.

Tom Bos

Gepost door Tom Bos

Tom Bos heeft een passie voor leren en opleiden. Als directeur van NCOI Online Academy is hij ervan overtuigd dat leren slimmer, leuker en persoonlijker én met meer impact kan. Daarom focust hij zich met zijn team op het innoveren van online learning. Hierbij werkt hij op het snijvlak van technologie en leren. Met Online Academy kunnen je medewerkers onbeperkt online trainingen volgen, waar en wanneer ze maar willen. Naast het verder uitbouwen van Online Academy houdt Tom zich vooral bezig met Artificial Intelligence en Machine Learning gerelateerde R&D-projecten.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.