Nu bedrijven steeds meer moeite hebben om talent aan te trekken, is onboarding belangrijker dan ooit. Want als je iemand hebt aangenomen, wil je dat diegene blij is met de keuze én snel goed presteert.

Een sterk onboardingsprogramma maakt het verschil tussen een tevreden nieuwe werknemer en eentje die alweer snel om zich heen gaat kijken. Het kan de retentie zelfs met 25% verhogen. Daarnaast verbetert het de prestaties met 10% en verkort het de tijd die medewerkers erover doen om productief te raken.

Logisch ook. In die eerste periode moet de medewerker zoveel nieuwe informatie verwerken – van de organisatiestructuur tot de namen en functies van collega’s, en de werkzaamheden zelf. Dit maakt de eerste werkweken vaak extreem intensief. Door onboarding slim in te richten, geef je je nieuwe medewerker een sterke start. Daarom geef ik vijf tips om onboarding in jouw organisatie te verbeteren:

1. Begin vroeg met onboarden

Onboarden kan al vóór de eerste werkdag. Maak je nieuwe medewerkers alvast enthousiast met boeiende informatie over je organisatie of een welkomstvideo van de CEO. Dat scheelt tijd, en medewerkers vinden het fijn om niet helemaal blanco aan te komen op de eerste werkdag.

Zorg er daarnaast voor dat praktische zaken zoals laptops, telefoons, werkplekken en inloggegevens al worden geregeld voordat je medewerkers beginnen. Zo hoeven ze geen energie te verspillen aan logistiek en kunnen ze zich focussen op de zaken waarvoor ze zijn aangenomen.

2. Collega’s leren kennen is net zo belangrijk als nieuwe kennis opdoen

Samenwerken is ontzettend belangrijk in organisaties. Realiseer je wel dat een netwerk opbouwen binnen een organisatie een intensief proces is. Eentje waar je als werkgever veel in kan bijdragen. Laat verschillende collega’s dingen leren aan de nieuwe werknemer. Zo combineer je het opdoen van kennis met het opbouwen van een netwerk. Ook kun je nieuwe medewerkers aan elkaar koppelen. Doordat zij samen in hetzelfde schuitje zitten, ontstaat een gemeenschapsgevoel. Ze kunnen bespreken wat ze hebben geleerd en elkaar verder helpen.

3. Spreid de kennis en herhaal

Natuurlijk is het heel sterk als de directeur van een organisatie nieuwe mensen welkom heet en vertelt over de geschiedenis van de organisatie. Maar als dit het enige onderdeel van de onboarding is, betekent dat dat je nieuwe medewerkers niet kunnen doorvragen als er de volgende dag ineens vragen in hen opkomen.

Verspreid daarom de onboarding over een langere tijd en herhaal, zodat de nieuwe medewerkers de kans krijgen om op het geleerde te reflecteren en met nieuwe vragen te komen. Maar: kauw niet alles voor, stimuleer dat ze zelf op zoek gaan naar bepaalde informatie. Zo ontmoeten ze nieuwe mensen en leren ze al doende meer over je organisatie. Zo weten ze ook in de toekomst hoe ze collega’s in je organisatie moeten vinden.

4. Kom tot de essentie

Een valkuil van veel onboardingprogramma’s is dat ze vaak focussen op iets wat een kleine groep beslissers belangrijk vindt, in plaats van wat de medewerkers moeten weten om hun werk te kunnen doen. Starten met een nieuwe baan is vaak ontzettend intensief. Hoe belangrijk is het dan om de geschiedenis van de organisatie te kennen? Of de cv van de CEO? Dat speelt vaak geen rol in wat ze écht moeten weten en kunnen.

Wees daarom kritisch in wat je in de eerste periode deelt. Achtergrondinformatie over het bedrijf kan ook al voor de onboarding worden gedeeld (zie punt 1) of juist later. In de eerste periode is het belangrijk dat alles wat je deelt, de medewerker verder helpt, hem of haar een goed gevoel geeft en ervoor zorgt dat hij of zij aan de slag kan.

5. Maak het leren interactief

Vaak bestaat een onboardingsprocedure uit presentaties door het hoger management. Erg interessant, maar nieuwe vaardigheden leer je er niet mee. Dat kan beter met interessante opdrachten die de medewerkers echt aan het denken zetten. Door te oefenen met nieuwe informatie, wordt dit echt onderdeel van hun kennis en vaardigheden. Hierdoor profiteren ze ook na de onboarding nog van het geleerde.

Bij Online Academy hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om verschillende leervormen in een training te gebruiken; tekst, video’s, quizzen, en opdrachten om in de praktijk uit te voeren. Deze trainingen zijn opgesplitst in blokken van vijf tot tien minuten per dag. Zo blijven je medewerkers gefocust en wordt de nieuwe informatie niet te overweldigend.


Bij de onboardingstrainingen kun je ook gebruikmaken van leerlijnen op het gebied van bijvoorbeeld klantgerichtheid, modern leiderschap of allround projectmanagement. Benieuwd hoe we jouw organisatie verder kunnen helpen? Bel ons 035 7 506 178, mail ons of kijk eerst verder op onze website. Wij vertellen je graag wat we voor jouw onboarding kunnen betekenen.


Afbeelding: www.proxyclick.com

Tom Bos

Gepost door Tom Bos

Tom Bos heeft een passie voor leren en opleiden. Als directeur van NCOI Online Academy is hij ervan overtuigd dat leren slimmer, leuker en persoonlijker én met meer impact kan. Daarom focust hij zich met zijn team op het innoveren van online learning. Hierbij werkt hij op het snijvlak van technologie en leren. Met Online Academy kunnen je medewerkers onbeperkt online trainingen volgen, waar en wanneer ze maar willen. Naast het verder uitbouwen van Online Academy houdt Tom zich vooral bezig met Artificial Intelligence en Machine Learning gerelateerde R&D-projecten.