Maar liefst 4 op de 10 van de werkgevers laat personeel sporten tijdens werkdag

Het besef dat we goed voor onszelf moeten zorgen, lijkt steeds meer door te dringen. De schappen liggen vol met bewuste opties, apps om te ‘onthaasten’ zijn ongekend populair en de yogalessen zitten vol. Een prima ontwikkeling, want er is veel bewijs voor de positieve effecten die een goede fysieke en mentale gezondheid op ons functioneren hebben.

Niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook binnen organisaties speelt gezondheid een steeds grotere rol. Vooral de mate van verantwoordelijkheid van de werkgever is een veelbesproken onderwerp. Gympass, aanbieder van zakelijke sport- en welzijnsoplossingen, deed uitgebreid onderzoek* naar in hoeverre Nederlandse HR-professionals zichzelf verantwoordelijk achten, en of ze dit ook daadwerkelijk praktiseren.

Gezondheid: een strategisch middel

Werkgevers geloven zodanig in de voordelen van gezonde en gelukkige werknemers, dat veel van hen hier werk van willen maken. Sterker nog, voor 82 procent van de HR-professionals is het fysieke en mentale welzijn van het personeel een strategisch focuspunt binnen de organisatie. Melissa van Gestel, CEO van Gympass, merkt ook dat dit speelt: ‘We zien steeds vaker dat bedrijven bij ons aankloppen voor advies over het succesvol toepassen van een vitaliteitsstrategie. Een mooi gegeven, want dit is de eerste stap naar structurele verbetering.’

Van plan tot praktijk

Gelukkig blijft het niet alleen bij een strategie, maar voegen veel werkgevers daad bij woord door gezonde voeding en sportactiviteiten aan te bieden. Zo verzorgt bijvoorbeeld meer dan de helft (60%) een verantwoorde lunch, heeft ruim een derde een pingpongtafel (36%) om stoom af te blazen, en heeft een kwart (26%) een actief sportteam. Sommige werkgevers gaan nog een stapje verder en nemen zelfs een adviserende rol op zich om het personeel te helpen met gezonder worden. Vooral de juiste work-life balance (61%), stresspreventie (53%) en gezonde voeding (28%) zijn populaire advies-topics.

Het stapje extra

Het gaat dus hartstikke goed: werkgevers erkennen hoe belangrijk het is om de gezondheid van werknemers te stimuleren en doen hier daadwerkelijk wat mee. Sterker nog, 42 procent geeft personeel toestemming om tijdens kantooruren te sporten om zo de barrière die tijdgebrek vaak vormt, weg te nemen. De laatste stap die werkgevers nog kunnen zetten om een gezondheidsstrategie succesvol te maken, is het activeren van werknemers. Van Gestel vult aan: ‘Dit kan bijvoorbeeld door een gevarieerd vitaliteitsprogramma aan te bieden, zodat elke werknemer een activiteit kan doen die hij of zij oprecht leuk vindt.’


*Het Gympass trendrapport is tot stand gekomen door middel van een onderzoek onder 100+ Nederlandse HR-professionals

Melissa Van Gestel

Gepost door Melissa Van Gestel

Melissa van Gestel, CEO van Gympass Nederland, helpt organisaties met het concreet maken van duurzame inzetbaarheid en hun vitaliteitsbeleid. Gympass is een digitaal ontdekkingsplatform waarmee organisaties, werknemers en sport- & wellnesslocaties met elkaar verbonden worden. Met Gympass kunnen medewerkers bewegen en ontspannen bij meer dan 900 verschillende partnerlocaties in Nederland (wereldwijd bij meer dan 43.000!). Je kan fitness, yoga en spinning doen, maar ook bijvoorbeeld snowboarden, trampoline springen en naar de sauna. Allemaal met één abonnement, aangeboden door de werkgever.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.