De rol van de moderne Assistant verandert constant door technologische ontwikkelingen en modernisering, zo blijkt uit ons onderzoek onder bijna 2000 Assistants in Nederland. Administratieve taken verdwijnen, het benodigde denkniveau stijgt en Assistants krijgen steeds meer verantwoordelijkheid. Hoe zorg je als HR-afdeling dat de Assistants binnen de organisatie deze ontwikkelingen doorvoeren naar de werkvloer en hoe verzeker je hen van een plek in de toekomst?

Een hoger denkniveau, meer verantwoordelijkheid en proactiviteit

Opvallend aan de resultaten van het onderzoek is dat het benodigde denkniveau van de Assistants is gestegen. Wat vroeger een mbo-functie was, is nu een hbo- of zelfs wo-functie. Assistants denken nu actief mee met het management, krijgen steeds meer verantwoordelijkheid en proactiviteit is een must. Daarentegen verdwijnen steeds meer (administratieve) taken van de Assistant, doordat deze worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd door algoritmes. Hoe stoom je, met het oog op deze ontwikkelingen, de Assistants van nu klaar voor de toekomst?

Blijf up-to-date

Als HR-medewerker is het in de eerste plaats van belang dat je op de hoogte blijft van alle (digitale) ontwikkelingen en deze met de Assistants bespreekt. Welke nieuwe technologieën komen eraan en wat zijn de vaardigheden die de Assistants moeten bijspijkeren om relevant te blijven? Zo weet je precies wat er speelt, hoe het vak verandert is en hoe je de Assistants binnen het bedrijf het beste kan faciliteren.

Continue ontwikkeling

Een volgende stap is deze ontwikkelingen doorvertalen naar een plan voor bijscholing en ontwikkeling. Continu blijven leren is een belangrijke factor – al dan niet de belangrijkste – binnen het vak van Assistants om ook in de toekomst een plek te hebben. Dit kan zowel tijdens de werkdag, als door het aanbieden van trainingen en/of workshops. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 79,5% van de Assistants actief leert op de werkplek en dit ziet als de beste manier om kennis bij te spijkeren, waarbij 75,2% het liefst trainingen en/of workshops zou volgen. Met een korte en gerichte workshop oefent een Assistant direct wat geleerd moet worden. Oftewel, learning by doing. Dit kan de volgende dag direct worden ingezet om het werkniveau te verbeteren.

Uit eerder onderzoek van ons bleek dat 96,3% van de managers het belangrijk vindt dat hun Assistant door blijft leren, wat in 85% van de gevallen is terug te zien in het aanbieden van opleidingen en cursussen. Echter, niet elke Assistant maakt gebruik van dit aanbod, wat hen de kop kan kosten en ook het management benadeelt. Houd als HR-afdeling dan ook in de gaten of opleidingstrajecten worden uitgevoerd.

Future proof kwaliteiten

Ons onderzoek toont aan dat de niet vervangbare kwaliteiten zoals communicatieve vaardigheden – aspecten die niet te digitaliseren of automatiseren zijn – altijd relevant zullen blijven. Gastvrijheid (hospitality) en empathie zijn belangrijke vaardigheden om te bezitten. Naast vaardigheden als netwerken (34,2%) en het geven van advies (34,3%) wijst het onderzoek uit dat 47,4% van de deelnemers computervaardigheid de belangrijkste competentie vindt om te verbeteren voor de toekomst. Om hun rol in de toekomst te garanderen, is het van belang dat de Assistants zich continu actief blijven ontwikkelingen en de mogelijkheden hiertoe krijgen vanuit HR. Future proof Assistants? Investeer!

Fons Scheltema

Gepost door Fons Scheltema

Fons Scheltema is directeur en eigenaar van Assistant2, het bedrijf dat Assistants van nu én morgen plaatst, begeleidt en ontwikkelt bij Partners in heel Nederland. Daarvoor was hij eigenaar en oprichter van Secretary Plus. Een succesvol internationaal bedrijf dat hij na elf jaar heeft verkocht aan USG People.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.