Geloof jij in een stressvrij bestaan? Ik niet. De wereld van vandaag vraagt om voortdurend schakelen, keuzes maken, besluiten nemen, rollen combineren: er verandert immers voortdurend wat. Is het niet op je werk, dan wel daarbuiten. Regelmatig spannend, omdat de nodige onzekerheden bestaan: krijg je dat project, hoe kijkt je leidinggevende tegen je aan, wordt je contract verlengd, lukt het kopen van een huis, haal je die klant binnen, help je je burn-outvriend wel voldoende? Hoe meer jouw aandacht gevraagd wordt, hoe alerter je moet zijn op je eigen mentale fitheid. Dat lukt wanneer je je veerkracht traint. Als een dagelijkse routine, zoals je ook gewoon je tanden poetst. Dat maakt je mentaal fit en burn-outproof.

Veerkracht is als een spier: train je voldoende, dan versterkt je veerkracht. Laat je het een tijdje versloffen, dan wordt het langzaam maar zeker minder (Adam Grant, 2017). Is jouw leven kabbelend en kalm, dan heb je daar minder last van. Echter op die momenten die ertoe doen, kun je vaak extra veerkracht gebruiken. Denk aan een nieuwe baan waarin je de beste eerste indruk wil maken. Of dat je voor het eerst gaat leidinggeven, wat loslaten en nieuwe skills aanleren betekent. Misschien heb je jouw eerst kind gekregen. Dan is het combineren van werk en ouderschap best zoeken. Daar had niemand je op voorbereid.

Veerkracht komt meer en meer in de belangstelling doordat we ons realiseren dat meebewegen met veranderingen in je werk en leven niet vanzelf gaat. Komen er teveel momenten en situaties op je pad die je aandacht vragen en vind je dat je dat allemaal aan moet kunnen, dan ligt stress en verlagen van je veerkracht op de loer.


Voorbeeld

Daan werkt sinds kort als trainee financieel analist op een ministerie . Hij is ambitieus en is net voortvarend aan de slag gegaan met een verbeterproject. Hij heeft allerlei ideeën. De samenwerking met een andere afdeling verloopt echter stroef, er wordt weinig opgepakt. Daan merkt na verloop van tijd dat hij chagrijniger is wanneer hij thuis komt. Zijn vriendin maakt hier opmerkingen over, wat niet helpt. Daarnaast gaat het niet zo goed met zijn moeder, zij heeft alzheimer. Dit vraagt om steeds meer hulp. Daan heeft wisseldiensten met zijn broer, wat hij natuurlijk met liefde en plezier doet.

Om te ontspannen, loopt Daan hard. Dit is er echter aardig bij ingeschoten de afgelopen weken.

Gisteren liep hij weg van een vergadering die taai verlopen was: hij werd duizelig en kortademig, moest echt even gaan zitten om bij te komen. Dat is niet goed, voelde hij. Zijn leidinggevende heeft hem opgevangen, zij herkende een paniekaanval en vroeg in het gesprek door op zijn huidige situatie: zij stelde ter ondersteuning online veerkrachtcoaching voor.


E-coachen op veerkracht

E-coaching doet recht aan de individuele (leer)behoefte om op elk moment en op elke plaats contact op te kunnen nemen met je hulpbron, de e-coach. Je hoeft je ervaringen niet op te sparen totdat je je afspraak hebt. Wanneer je veerkracht wil opbouwen en taaie momenten hebt, helpt deze leervorm je er doorheen. Erover schrijven doet je realiseren wat je nu precies in de weg zit. En wat je rode draad van denken en voelen is. Je kunt het immers teruglezen. Maar ook de vragen die je krijgt, helpen je bij je eigen hulpbronnen te komen.

Timothy Wilson beschrijft in Redirect (2011) de Pennebaker Writing Exercise: gedurende 15 minuten schrijven over iets wat je dwars zit of een paar dagen achter elkaar puzzelen, geeft structuur en helderheid. Plus de zelfreflectie dempt je emoties rondom de issues die bij je rondspoken. Al schrijvende ben je bezig met je probleemoplossend vermogen, emotiemanagement, je zelfbeeld en met vernieuwen. Dit zijn allemaal elementen die deel uitmaken van het veerkrachtdomein. Juist het schrijven, helpt je dus aan de broodnodige zelfreflectie en zelfzorg. En hierdoor groeit je zelfkennis en zelfvertrouwen.

Zelfkennis en zelfvertrouwen maakt dat je het roer in handen houdt

De zelfbewuste professional is in het voordeel bij veranderingen. Hij of zij pakt regelmatig en gestructureerd de zelfreflectie om beide benen stevig op de grond te houden en te anticiperen op wat komt. Wekelijks even de stap terugzetten om jezelf te bekijken en te beschrijven. Dat helpt je aan een stevig zelfbeeld waardoor je initiatief durft te nemen om iets te doen waar je nog minder zeker over bent. En daarover weer feedback verzamelt bij jezelf en bij anderen. Gebeuren er spannende zaken en ga je een eerlijk gesprek aan met jezelf en met anderen hoe je die zaken gaat tackelen? De online ondersteuning maakt dat je in beweging blijft, zaken niet uit de weg gaat, goed voor jezelf zorgt en krachtiger wordt. Omstandigheden kan je niet veranderen, wel hoe je ermee omgaat. Een stevig middel om stress te bestrijden en burn-out te voorkomen.

Yolanda Buchel

Gepost door Yolanda Buchel

Yolanda Buchel is mede-oprichter van WOOSH5.com en A&O-psychologe. Schrijfster van boeken als ‘Lef, loopbaancoach voor vrouwen’ en 'Generatie V - werken aan je veerkracht voor veertigers en vijftigers’.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.