De wereld verandert sneller dan ooit. Globalisering, digitalisering en automatisering zijn zaken waar je als organisatie op in moet spelen. Een organisatie die in staat is zich succesvol aan te passen aan veranderende omstandigheden noemen we een lerende organisatie.

Vanuit Studytube hebben we een framework ontwikkeld om een HR- en L&D-marketingstrategie te ontwikkelen, die de lerende organisatie stimuleert. In dit framework staan drie fasen die belangrijk zijn voor het nastreven van een goede leerstrategie: Informeren, Activeren en Evalueren. Per fase geven we je een aantal concrete tips.

Informeren

Creëer bewustzijn over het leeraanbod, de leerdoelen en leermogelijkheden – creëer duidelijkheid bij medewerkers over wat mag, kan en moet . Je informeert medewerkers over de verwachtingen en doelstellingen en waarom ze zouden moeten leren.

Tips

  • Formuleer de doelstellingen van HR en L&D. Dit kan in stappen. Zoek het dichtbij de bedrijfsvoering en haar doelen.
  • Verwerk in je communicatie over het leeraanbod een antwoord op de “What’s In It For Me?”-vraag.
  • Communiceer wat medewerkers kunnen verwachten en wat de verwachtingen zijn vanuit het management. Laat het management het goede voorbeeld geven door zelf zichtbaar als eerste bepaalde trainingen te doen.

Activeren

Zorg dat je medewerkers actief aan de slag gaan met het leeraanbod. Actieve deelname legt de basis voor het bouwen van een lerende organisatie. Je denkt na over het gebruik van contentmarketingtactieken en communicatiekanalen om medewerkers te activeren.

Als organisatie heb je waarschijnlijk vaker moeten communiceren, over CAO, pensioen of andere belangrijke onderwerpen. Gebruik de successen van eerdere communicatieplannen, denk als een marketeer die een product aan de man wil brengen en spar met communicatie en marketing.

Tips

  • Kies de juiste mix van communicatiekanalen, zowel offline als online. Denk als een marketeer.
  • Activeer medewerkers door ze te verrassen.
  • Schrijf relevante en interessante content om je medewerkers te bereiken.
  • Bouw een e-mailmarketingcampagne met bijvoorbeeld reminders om een training af te maken.

Evalueren

Blijf je medewerkers uitdagen om nieuwe leeractiviteiten te starten en bestaande activiteiten af te ronden. Een medewerker die de vruchten van het leeraanbod plukt, deelt zijn of haar bevindingen ook met de rest van de organisatie.

Tips

  • Deel succesverhalen van actief lerende medewerkers.
  • Plaats een standaard leermoment in de agenda’s van medewerkers.
  • Beloon medewerkers voor hun inzet.
  • Evalueer het leeraanbod met regelmaat.

Een activatievoorbeeld: beloning als spelelement

Een van onze klanten wilde haar medewerkers activeren om te leren. Om dit op een leuke originele manier te doen, stuurde HR een nieuwsbrief naar de medewerkers met als boodschap ‘Het bouwen aan jouw toekomst en die van onze organisatie’, waarin ze het legoblokkenspel beschreven. Medewerkers kregen een legoblokje na het succesvol afronden van een leeractiviteit. Ook maakten ze dan kans op één van de prijzen. Hoe meer legoblokjes je had verzameld, hoe groter de kans om in de prijzen te vallen. De blokjes stonden namelijk gelijk aan het aantal keren dat jouw naam in de pot zou voorkomen. En wat bleek? Het gebruik van de interne academy schóót omhoog.

Wil je meer lezen over het stimuleren van de lerende organisatie? Download dan het e-book Creeër en stimuleer een lerende organisatie, met de 11 tips met beschrijving,  voorbeelden, een checklist en een framework om medewerkers te activeren.

Welke uitdagingen spelen er bij jou rondom “de lerende organisatie”, en hoe kunnen wij daarbij helpen? Onze L&D-adviseurs gaan graag met je in gesprek. Happy learning!

Anna Fase

Gepost door Anna Fase

Als onderwijskundige bij Studytube ben ik verantwoordelijk voor alle zaken omtrent het (online) leren van onze klanten, zoals de onboarding van een organisatie. Ik adviseer klanten over didactische vraagstukken en begeleid ze bij het op maat maken van content. In mijn dagelijkse werkzaamheden ben ik bezig met de ontwikkeling van online trainingen, microlearnings, leerlijnen en blended learning trajecten. Ik vertaal de leerbehoefte van de klant naar de meest passende leerinterventie, zodat het beoogde leerdoel wordt behaald. Dus, wil jij als organisatie ook zelf content ontwikkelen om jullie kennis te borgen en delen? Ik help je hier graag bij!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.