Hoe ziet de toekomst van beoordelen eruit? Welke rol speelt continue feedback in performance management? En hoe kijken Nederlandse HR-professionals hier tegenaan?

Om deze vragen te beantwoorden, heeft GITP/PiCompany in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction een onderzoek opgezet.

In het onderzoek komen de verschillende aspecten van de hedendaagse feedbackcultuur aan de orde, alsmede de visie van HR-professionals op beoordeling en feedback en veelgebruikte feedbackmethodes. Tenslotte werden vragen gesteld over feedbacktooling. Welke tools zetten HR-professionals op dit moment in, waarom doen ze dat en wat is het effect ervan?

Wat verstaan we onder online feedbacktooling?

Organisaties gebruiken diverse soorten online feedbacktools. De vijf meest gebruikte tools hebben we op een rijtje gezet:
1.    Individuele feedbackvragenlijsten
2.    Apps om onderling feedback te kunnen geven
3.    Net Promotor Surveys (eNPS) voor medewerkers
4.    Team Performance Review surveys
5.    Communicatieplatformen, zoals Slack

40% van de organisaties die deelnamen aan dit onderzoek zet op dit moment online feedbacktooling in en nog eens 27% van de organisaties wil dit in de toekomst graag gaan doen.

Online feedbacktooling draagt positief bij aan de motivatie van medewerkers

Aan de HR-professionals die op dit moment een feedbacktool inzetten, vroegen wij wat het effect hiervan was op de motivatie van medewerkers. Respectievelijk 49% en 15% van hen is het eens en zeer eens met de stelling dat de feedbacktool positief bijdraagt aan de motivatie van medewerkers. Slechts 3% vindt dat de feedbacktool niet positief bijdraagt aan de motivatie van medewerkers.

Online feedbacktooling leidt tot meer eigen verantwoordelijkheid van medewerkers voor hun persoonlijke ontwikkeling

Meer dan de helft van de HR-professionals (53%)ziet dat medewerkers meer verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen ontwikkeling sinds het gebruik van de feedbacktool. Van alle respondenten geeft 20% aan dit niet te zien. In organisaties die online feedbacktools gebruiken, nemen medewerkers dus meer initiatief op dit vlak. 

Online feedbacktooling leidt tot meer tevredenheid over de frequentie van feedback geven

HR-professionals die online feedbacktooling inzetten, zijn meer tevreden over de frequentie van feedback geven. 62% van alle respondenten die deze tooling gebruiken, is tevreden over de frequentie, tegenover 43% van de niet-toolgebruikers. Van hen is 31% ontevreden over de frequentie van feedback geven.

Online feedbacktooling leidt tot meer tevredenheid over de kwaliteit van feedback

HR-professionals die online feedbacktooling inzetten, zijn meer tevreden over de kwaliteit van feedback. 67% van alle respondenten die deze tooling gebruikt is tevreden over de kwaliteit van feedback, tegenover slechts 42% van de niet-toolgebruikers.

Het effect van feedbacktooling op motivatie en eigen verantwoordelijkheid

We concluderen dat gebruikers van online feedbacktooling over het algemeen positief zijn over de effecten daarvan op de organisatie. Niet alleen neemt de frequentie en kwaliteit van feedback toe, ook de motivatie van medewerkers verbetert. 

En ook niet onbelangrijk, het verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers met betrekking tot hun persoonlijke ontwikkeling groeit.


Recent deden GITP en PiCompany onderzoek naar de rol en toepassing van feedback binnen Nederlandse organisaties. Ook werd gekeken naar het gebruik van online feedbacktooling binnen deze organisaties. In dit artikel geven wij een inkijkje in de belangrijkste uitkomsten. Het complete onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Cindy Van Hunen

Gepost door Cindy Van Hunen

Cindy van Hunen is Content Marketeer bij GITP & PiCompany. GITP en PiCompany bouwen employee journeys door de inzet van data, analytics en online tooling gecombineerd met de kennis van ervaren professionals.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.