Vitaliteit. Volgens het AD een van de ergste jeukwoorden van 2018… Maar wat is vitaliteit nu eigenlijk? Wat maakt dat iedereen het erover heeft, maar nog maar weinig organisaties weten hoe hier invulling aan te geven? Kortom: hoe valt die jeuk te voorkomen? In deze blog leggen we je het uit.

In juni organiseerde Great Place to Work, in samenwerking met Best Workplaces Macaw en Talent&Pro, en Marc Hoogers, Programmamanager Vitaliteit bij de Universiteit Utrecht, een sessie over het thema ‘Vitaliteit op de werkvloer’. Succesverhalen, valkuilen, tips en inzichten maakten onderdeel uit van het programma. Omdat we graag zien dat dit thema gaat leven binnen iedere organisatie, delen we in deze blog de 3 belangrijkste take-aways van deze inspirerende middag.

Wat is vitaliteit?

Vitaliteit draait om de mate van energie waarmee je naar het werk toe gaat en weer naar huis terugkeert, de motivatie waarmee je je werk uitvoert, de veerkracht waarmee je minder succesvolle momenten incasseert en omzet in lering, en tot slot de wendbaarheid waarmee je op de alsmaar veranderende werkomgeving weet in te spelen. Maar definities zijn natuurlijk nog maar het begin, en allesbehalve praktisch inzetbaar. Daarom geven we hieronder een aantal handvatten mee over hoe je het thema vitaliteit nou echt kunt laten leven op de werkvloer.

Waarom is werknemersvitaliteit belangrijk?

Take-away 1: Overtuigd zijn van, en het hebben van een visie op vitaliteit, is cruciaal.

De boodschap is heel simpel: op het moment dat je met de beste intenties, maar zónder een duidelijke visie met vitaliteit aan de slag te gaat, sla je de plank mis. Het is van belang dat, net als met iedere andere strategische beslissing, een stip op de horizon wordt gezet, er een plan is voor hoe daar te komen en dat de verwachtingen over het proces en de uitkomsten helder worden gecommuniceerd. Er zijn vier verschillende vragen die je een vitaliteitstraject kunt tegenkomen:

  1. Waar moeten we beginnen, en waarom?
  2. Wat gaan we precies doen?
  3. Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers gaan deelnemen aan de diverse initiatieven?
  4. Wat wordt de ROI? En hoe gaan we die monitoren?

Voorbeelden van de ‘waarom’ van vitaliteit kunnen zijn: een onderdeel van de organisatie haar visie op goed werkgeverschap, het willen verlichten van de negatieve gevolgen van een prestatiecultuur, het creëren van wendbaarheid op alle lagen in een organisatie of willen inspelen op de veranderende werkomgeving. Er is geen goed of fout, maar het nadenken over, en het bepalen van een collectief gedragen visie op vitaliteit is cruciaal.

Hoe pak je vitaliteit aan?

Take-away 2: Medewerkers dragen zelf de verantwoordelijk, maar als werkgever kun je wel degelijk een faciliterende rol spelen.

Er bestaan talloze lijstjes die “hét recept voor een vitale workforce” zouden bevatten. En hoe graag we daar ook in willen geloven, zo makkelijk is het helaas niet. De aanwezige cultuur binnen een organisatie, is heel bepalend voor de voorkeur en effectiviteit van verschillende soort programma’s. Dat betekent dat het niet zozeer belangrijk is wát je kiest, maar dat je een consistente aanpak en boodschap verspreid over die verschillende initiatieven heen: ‘Consistency over intensity’. Dus laat al die verschillende workshops, trainingen en fruitmanden op de balie op elkaar aansluiten. Zorg er bovendien voor dat er met regelmaat en structureel iets te halen valt voor medewerkers, en wel voor iedereen op een (even) toegankelijke manier. Hiermee creëer je congruentie; overeenstemming tussen denken, voelen en spreken. Want als mensen zichzelf steeds weer hetzelfde horen zeggen en zien doen, gaan ze er als vanzelf in geloven dat die activiteit bij hen hoort en pakken ze voordat ze het weten alweer de fiets naar werk.

Maar voordat je die Personal Trainer inhuurt om je medewerkers de nieuwste HITT-training te laten volgen, is het belangrijk om je te beseffen dat vertrouwen de basis is, en blijft. Het vertrouwen om je uit te spreken als je het ergens niet mee eens bent of ergens een goed idee over hebt, of het vertrouwen om aan te geven als je bijvoorbeeld even niet zo lekker in je vel zit. Want lang niet alles wat met vitaliteit gepaard gaat, is fysiek zichtbaar. Hoe dat te doen?

  • Maak vitaliteit onder de aandacht bij het collectief
  • Houd rekening met individuele verschillen in behoeften en “kunnen”
  • Geef het juiste voorbeeld
  • Zorg voor voldoende reflectie en intervisie
  • Heb geduld

Ben jij er ook van overtuigd dat vertrouwen geen ‘nice to have is’? Hier lees je er meer over.

Wat bevordert vitaliteit?

Take-away 3: Onze batterij kan op heel veel verschillende manieren “opladen”.

We moeten leren omgaan met de veranderende eisen die het werk vandaag de dag aan ons stelt, zowel op fysiek-, mentaal- als emotioneel gebied. Bijna alles wat tegenwoordig met werken gepaard gaat, vraagt veel van ons cognitieve vermogen. We kunnen daarom spreken van “Brainwork”. Ooit wel eens beseft dat binnen veel organisaties mensen langer op een dag zitten, dan slapen? En dat terwijl júist beweging heel belangrijk is om het hoofd scherp te houden.

We zijn ons niet altijd bewust van de diverse manieren om op te laden en daarmee een positieve bijdrage te leveren aan onze vitaliteit. Als werkgever kun je hier bewustzijn over creëren en/of faciliteren, zowel op de werkvloer als daarbuiten. Maar wat zijn nu die diverse manieren? Te beginnen met slaap, voeding en lichaamsbeweging, maar ook humor, relativeren, “me-time” en voldoende tijd voor energie gevende sociale contacten, doen wonderen. Dus doe eens een blokje om na de lunch, bedenk eens een alternatief voor die vrijdagmiddagborrel-bitterbal en sluit de vergadering eens af met een relativeringsrondje, en je zult versteld staan van het resultaat!


Wil je meer weten over Great Place to Work? Neem contact met ons op of plan een 15 minuten vrijblijvend adviesgesprek in.

Gepost door René Brouwers

Mijn werk bestaat uit een leuke combinatie van werk als directeur van de Nederlandse vestiging van Great Place to Work, werk als consultant onder andere door het geven van workshops en inspiratiesessies en het onderhouden van de contacten binnen ons wereldwijde netwerk van Great Place to Work-vestigingen. En als mooiste: Zoveel mogelijk in gesprek zijn met klanten over hun ontwikkeling en verandering als organisatie, veelal vanuit hun ambitie een Best Workplace te zijn.