Uit berichten van Actiz, Vereniging Hogescholen en DUO blijkt dat de instroom van nieuwe medewerkers in de VVT-sector de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen. Onder deze sector vallen verpleeghuizen, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties. Ook het aantal leerlingen en stagiaires in de zorg is gestegen. Dit is goed nieuws voor de zorgsector, waar extra personeel geen overbodige luxe is.

Er is een duidelijke groei te zien in het aantal BBL-studenten (beroepsbegeleidende leerweg). Het aantal inschrijvingen van BBL-studenten voor schooljaar 2018/2019 is gestegen naar 120.000. Het voorgaande jaar lag dit op 108.000 studenten. Een flinke groei!

Een groei die tevens hard nodig is. Uit onderzoek onder bijna 17.000 verpleegkundigen en verzorgenden die lid zijn van de beroepsvereniging V&VN blijkt dat de werkdruk enorm hoog is. Zo blijkt dat 88 procent van de ondervraagden dagelijkst last heeft van het personeelstekort. 60 procent draait extra diensten, 65 procent vindt dat de kwaliteit van de zorg onder druk staat en nog eens 77 procent zegt dat de werkdruk invloed heeft op hun eigen gezinsleven. Al met al zorgelijke cijfers, maar hoe kan je als organisatie hier mee omgaan?

Wat zijn de gevolgen?

Ondanks de verschillende initiatieven om personeelstekorten en werkdruk in de zorg weg te nemen of te verlagen, zien veel verpleegkundigen en verzorgenden de werkdruk niet minder worden. Met name de administratieve last van zorgwerknemers is groot. Waar de focus moet liggen op het verkrijgen van handen aan het bed, wordt dit door complexiteit van de administratie tegengehouden.

Met tal van subsidieregelingen om de instroom van personeel te vergroten, moet ook veel geregeld worden. De administratieve lasten groeien met elke regeling en dus is een slimme administratie noodzakelijk. Het kwaliteitsbudget verpleeghuiszorg, het Stagefonds zorg en de regelingen  SectorplanPlus en Praktijkleren vragen ieder een geheel andere aanpak voor de administratie. Het is dus steeds schakelen om de juiste dingen op het juiste moment te doen.

Tips

Zorg dat je de administratie centraliseert. Veel van deze opleidingssubsidies vragen om dezelfde documenten. Zorg dus dat je deze op één centrale plek bewaard. Daarnaast is goede software een must aan het worden. Excellijsten kunnen je natuurlijk helpen, maar hoe meer verschillende subsidies en hoe meer leerlingen, hoe moeilijker het wordt om het overzicht te bewaren. Leermanagementsystemen kunnen je helpen, maar er zijn ook oplossingen die specifiek toegespitst zijn op subsidiemanagement.

Tot slot, leg de begeleiding van alle leerlingen goed vast. Vaak worden veel van de voorwaarden die gepaard gaan met de verschillende regelingen goed uitgevoerd, maar blijkt op het allerlaatste moment dat er nog een paar tussentijdse beoordelingsverslagen ontbreken. Meer dan eens wordt dan de aanvraag afgekeurd en dat is zonden van alle moeite.

Het aanvragen van subsidies, zo blijkt, kan een flinke opgave zijn. Wij hebben daarom een whitepaper geschreven waarin wij jou tips geven over hoe je hier slim mee om kunt gaan, zodat het personeel zich weer kan focussen op de zorg!


Meer informatie?

Heb jij vragen over de verschillende regelingen of wil je meer tips over slim administreren? Neem dan contact op met Thomas Pillen. Je kan een mail sturen naar tpillen@oazsubsdie.nl of bel 088-5600700. Wij helpen jou graag verder!

Thomas Pillen

Gepost door Thomas Pillen

Thomas Pillen is Productmanager Opleidingssubsidies bij OAZ subsidieadvies. Hij is samen met zijn team verantwoordelijk voor de realisatie van alle vormen van opleidingssubsidies voor meer dan 150 grote organisaties. Het zoeken naar de juiste oplossing voor al deze klanten is een dagelijkse uitdaging waar hij veel energie uit haalt.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.