Vertrouwen is hét fundament van een positieve en gezonde organisatiecultuur. Tijdens de Summit XL ‘Employee experience: organisatiecultuur’ van HRcommunity op 13 juni 2019 kwam het onderwerp dan ook uitgebreid ter sprake.

Ze wilden op een zeker moment de kilometertelling van medewerkers automatiseren. Henk Zeilstra, HR-directeur bij RSM Belastingadviseurs, herinnert het zich nog goed. ‘Een kleine verandering, maar het leidde aanvankelijk toch tot veel onrust en wantrouwen: medewerkers dachten ineens dat de werkgever ging bijhouden waar ze in hun vrije tijd waren. Dat was absoluut niet het geval. De enige reden voor het nieuwe systeem was dat het minder tijdrovend zou zijn. Pas toen dat duidelijk was, ging iedereen er in mee.’

Vertrouwen ontstaat niet van de ene op de andere dag, maar is cruciaal voor een positieve organisatiecultuur en goede bedrijfsresultaten. René Brouwers, directeur van Great Place to Work Nederland: ‘Wanneer medewerkers zichzelf kunnen zijn en elkaar en hun leiders vertrouwen, is de kans vele malen groter dat zij hun volle potentieel durven in te zetten. Vertrouwen maakt dat samenwerkingen in teams en tussen afdelingen optimaal verlopen. Hierdoor ontstaat minder afleiding door “gedoe” en kan gefocust worden op de dingen die écht belangrijk zijn en die bijdragen aan het succes van de organisatie.’

Drempel

In een cultuur van vertrouwen weet iedereen waar hij aan toe is: de rollen en verwachtingen zijn duidelijk. Medewerkers krijgen het vertrouwen om hun werk naar eigen inzicht in te richten en durven vragen te stellen. Leiders antwoorden eerlijk. Beloftes worden nagekomen.

Brouwers: ‘In teams waar mensen zich onveilig voelen, ontbreekt vaak een duidelijke visie, de informatievoorziening is gebrekkig, afspraken worden niet nagekomen of acties komen niet overeen met wat is gezegd. Gebrek aan vertrouwen sijpelt dus overal doorheen.’

Toch willen bedrijven niet altijd erkennen dat ze aan vertrouwen moeten werken. ‘Besturen moeten soms echt een drempel over,’ zegt Brouwers. ‘Ze willen het niet altijd horen dat het misschien niet allemaal zo geweldig gaat als ze zelf denken. De scheurtjes komen snel genoeg aan het licht als je het aandurft om je eigen handelen serieus te bevragen.’

Lees meer in de whitepaper Employee experience: organisatiecultuur.


Meer weten? Bekijk de video naar aanleiding van de Summit XL over organisatiecultuur!

Avatar

Gepost door HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events, interviews voor HR-professionals samen.