De eerste werkdag bij je nieuwe baan: vol spanning en energie sta je op. Wie zijn mijn nieuwe collega’s? Hoe zal ik ontvangen worden? En zal ik passen bij de organisatie? Onboarding, niet alleen op de eerste werkdag maar zeker in de periode erna, is cruciaal voor het binden van nieuwe medewerkers aan je organisatie.

De kwaliteit van de relaties en de mate van vertrouwen bepaalt of een organisatie een succesvolle werkgever is. De onboardingsperiode is dé tijd om hieraan te bouwen. In een transactionele omgeving krijgen nieuwkomers de middelen die nodig zijn om direct productief te zijn. In een relationele werkomgeving worden nieuwkomers persoonlijk verwelkomd, is er veel ruimte om kennis te maken met de cultuur, waarden en de missie én is er tijd om vele collega’s te ontmoeten.

Succesvolle onboarding draait meer om een warm welkom van de persoon in de organisatie en hem of haar integreren in de cultuur, dan om de nieuwkomer direct productief maken. Persoonlijke onboarding zorgt voor meer betrokkenheid en een goede eerste indruk wat leidt tot interne ambassadeurs. Maar hoe doe je dat op een creatieve manier? Ontdek de voorbeelden van drie Best Workplaces.

De strippenkaart van Tony’s Chocolonely

Aan het begin van de Typisch Tony’s Tijd krijgt een nieuwe collega een strippenkaart met daarop zeven namen van Tony’s (zorgvuldig gekozen door een medewerker van Tony’s) met wie deze persoon waarschijnlijk niet veel gaat samenwerken en het daarom des te leuker is om een keer mee te lunchen. Zij hebben hier zelfs speciale bordjes voor gemaakt met ijsbrekers! Naast de zeven Tony’s op de strippenkaart vindt Tony’s het ook belangrijk dat de directe collega’s elkaar leren kennen. Een Chocomaatje helpt daarom mee met het inplannen van coffee crunch dates.

Be You! van The Adecco Group

De Be You! is sinds ruim een jaar onderdeel van What Unites Us voor nieuwe collega’s bij Adecco. Deze dag heet de YOU dag. Een persoonlijke verdieping op wie je bent en hoe je wil bijdragen aan The Adecco Group. Het draait deze dag om wie je bent en het herkennen van je sterke punten en talenten. Je maakt je ‘personal brand’. Afdelingen kunnen de training ook aanvragen.

College tour met de board

In 2018 vond een medewerker van Incentro dat het goed zou zijn als de young professionals en boardleden elkaar beter zouden leren kennen. Hij bedacht “college tour met de board”, in lijn met het concept van het bekende televisieprogramma. Een interviewer stelt vragen aan de boardleden en wordt daarbij geholpen door de zaal, de young professionals dus. Daarbij gaat het niet alleen over Incentro, maar komen ook persoonlijke onderwerpen aan bod. Een leuk format dat helpt om de organisatie plat en persoonlijk te houden.

In bovenstaande voorbeelden staat niets vermeld over taken, functies of verantwoordelijkheden. In de eerste fase van de onboarding focussen goede werkgevers op de integratie met de cultuur en het bouwen van onderling vertrouwen. Uiteindelijk rendeert dit in meer betrokken medewerkers die goed kunnen samenwerken en trots zijn op hun werk en werkgever. 

Benieuwd naar nog meer praktische voorbeelden? Download deze Best Practices gids.

Gepost door René Brouwers

Mijn werk bestaat uit een leuke combinatie van werk als directeur van de Nederlandse vestiging van Great Place to Work, werk als consultant onder andere door het geven van workshops en inspiratiesessies en het onderhouden van de contacten binnen ons wereldwijde netwerk van Great Place to Work-vestigingen. En als mooiste: Zoveel mogelijk in gesprek zijn met klanten over hun ontwikkeling en verandering als organisatie, veelal vanuit hun ambitie een Best Workplace te zijn.