Op 25 juni 2019 vond HRcommunity Presents: The Employee Experience plaats in het Experience Center van PwC. GITP/PiCompany presenteerde daar de resultaten van het eigen feedbackonderzoek. Het was een zeer interactieve dag waar de aanwezige bedrijven een hele dag aan hun eigen case werkten, geholpen door de aanwezige experts. Het programma werd afgewisseld met keynote sprekers. Irene Vernie van Rituals Cosmetics verzorgde de eerste keynote.

Kijk hier voor een impressie van deze dag (video, foto’s, een overzicht van social media-berichten).

Creatief HR

Irene Vernie is HR Director bij Rituals. In 2015 won zij de vakjuryprijs van de HRtop100. Die prijs had zij mede te danken aan haar verfrissende kijk op HR. Ze is daarom een graag geziene gast op evenementen waar ze vertelt over haar adagium ‘Laat creativiteit los op de HR-strategie’. Ze tekent dan ook liever HR-processen uit op een storyboard of verzint er een mooie metafoor voor, dan dat ze deze in een PowerPoint presenteert.

De vijf fases van de employee experience

Op het Employee Experience Event focust ze op de touchpoints van de employee experience bij Rituals. Vernie is ervan overtuigd dat je echt in het hart van de medewerker moet gaan zitten. Basisvoorwaarden zijn dan dat de medewerker genoeg verdient, voldoende ontwikkelkansen krijgt en gelukkig is met het werk dat hij of zij verricht. Dit spitst ze vervolgens toe op de 5 fases (touchpoints) van de employee experience van ‘de bewegende medewerker’.

Fase 1: Elkaar vinden

Rituals moet natuurlijk eerst voldoende potentiële medewerkers werven (dat blijkt geen probleem). Maar daarna begint het echt. De organisatie zet vol in op de candidate experience. Iedere sollicitant krijgt een cadeautje in de bus. Sollicitanten die op gesprek komen, krijgen zelfs twee cadeautjes mee. Eén voor zichzelf en één om weg te geven. Het afwijzen van sollicitanten geschiedt op persoonlijke wijze, veelal nog tijdens het sollicitatiegesprek zelf. Sollicitanten krijgen dan feedback over het gesprek en bijvoorbeeld over hun cv. En soms geven managers aan waar ze andere kansen zien voor de sollicitant. Vernie: ‘We maken ook van een sollicitatie een ritueel, omdat we het zien als een life event van de sollicitant, en daar staan we bij stil als bedrijf.’

Fase 2: Elkaar leren kennen (onboarding)

Van de onboarding wordt ook echt een ritueel gemaakt. Nieuwe medewerkers krijgen een welkomstgeschenk en een Rootcamp (pun intended). Tijdens de Rootcamp leren nieuwe medewerkers iets over de historie van het bedrijf en krijgen ze verschillende trainingen. Uiteraard is er ook veel ruimte voor fun. De hele onboarding duurt drie dagen. Voor een retailer is dat erg lang en volgens Vernie is het ook ‘een mega-investering’. Rituals is hier in 2014 mee begonnen. Volgens Vernie met succes omdat medewerkers aantoonbaar langer blijven en het verloop dus is teruggedrongen. Daarmee verdient de investering zich terug.

Fase 3: Groei

Vernie vroeg zich af hoe je dit creatief en aantrekkelijk kunt vormgeven. Zij kwam op het idee om de Rituals Academy op te hangen aan chakra’s. Vernie: ‘Dat klinkt lekker zweverig, maar is het zeker niet. Onderaan begin je met basistrainingen. Je maakt vervolgens een reis naar het hoofd, de leiderschapstrainingen.’

Fase 4: Leiderschap

Alles bij Rituals is gerelateerd aan de waarden van het bedrijf. Deze waarden innovative, accessible,  en best in class, zijn de basis van leiderschap.

Fase 5: Afscheid nemen

Dat is zeer belangrijk volgens Vernie. ‘Iedereen moet weg als fan, als ambassadeur. Als je bij Rituals weggaat, krijg je een goodbye jar mee. Daarin zitten, naast de gebruikelijke goodbye card, onder andere complimenten en prestaties.’

Vernie sluit haar presentatie af met een blik in de toekomst. ‘Dan gaan we de employee experience meer verbinden met de customer experience.’

Renske Start

Gepost door Renske Start

Als Content Marketeer bij GITP ga ik dagelijks met plezier naar werk, en raak ik zoveel mogelijk vlakken van marketing, content en redactie. Op de Universiteit van Amsterdam ben ik afgestuurd in Comparative Literature en in Media en Cultuur en aan University College London afgestudeerd MA in Publishing. Van nature ben ik heel nieuwsgierig. Dit komt goed uit want bij GITP is er genoeg ruimte om vragen te stellen en worden de meest interessante antwoorden gegeven. Wat ik hier hoor, lees en onderzoek, verwerk ik in onze content.