Recruitment marketing. Het is een term die de laatste tijd steeds meer voorbij komt. Recruiters worden uitgedaagd om te denken als een marketeer. Maar hoe doe je dat nu? Wat is daarvoor nodig? Voor succesvolle marketing is het cruciaal om te weten wat mensen beweegt om keuzes te maken. Laat de gemiddelde recruiter nu net energie krijgen van mensen. Dan moet dit jou toch ook interesseren. Ja? Lees dan zeker verder!

We duiken hiervoor eerst even de psychologie in. Het is namelijk belangrijk om te weten hoe wij keuzes maken. Hoe werkt dat proces?

Twee systemen

Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman beschrijft dat ons brein twee systemen heeft. Systeem 1 is onze automatische piloot. Als iemand boos is, herkennen we die gezichtsuitdrukking direct. Systeem 2 wordt ingezet bij alles waar mentale inspanning voor nodig is. Om op het antwoord voor de som 17 X 24 te komen, moet ons brein een aantal stappen doorlopen.

Allebei deze systemen zijn constant actief. Systeem 1 wordt automatisch uitgevoerd en systeem 2 staat meestal stand-by, waarbij maar een heel klein deel wordt gebruikt. Constant worden prikkels verstuurd door systeem 1 naar systeem 2. Bij prikkels kun je denken aan indrukken, ingevingen en gevoelens. Wanneer deze worden opgepikt door systeem 2 veranderen ze in overtuigingen. Zo veranderen impulsen in vrijwillig ondernomen handelingen.

Wat betekent dit voor recruitment marketing?

Nu we dit weten, kunnen we dit inzetten in onze recruitment marketing. Wanneer wij een vacatureadvertentie aan iemand laten zien, komt dit als indruk binnen in systeem 1. Bij een goede advertentie wordt deze indruk na een aantal weergaven opgepakt door systeem 2. Hier wordt de indruk veranderd in een overtuiging. Door die overtuiging kan de bezoeker met een gerust hart naar de website en zal hij sneller besluiten om te solliciteren.

Dit vraagt dus wel om doorzettingsvermogen. Het gebeurt namelijk vaak dat een vacatureadvertentie in systeem 1 blijft hangen, omdat de potentiële kandidaat niet goed genoeg bereikt wordt. Het doel is dus om de impuls van een advertentie bewust binnen te laten komen. Hiervoor moet een advertentie vaker aan de doelgroep worden getoond. Maar let op, want dit is een grijs gebied. Je moet namelijk voorkomen dat je het publiek gaat vervelen met steeds dezelfde vacature. Dat werkt averechts.

Overal advertenties

We worden namelijk al dagelijks overspoeld met advertenties en andere prikkels die om onze aandacht vragen. Er wordt geschat dat we per dag zo’n 247 tot ruim 3000 advertenties zien. Je moet hier een goede middenweg in zien te vinden. Kwalitatief goede vacatures zijn hiervoor cruciaal. Wees creatief en origineel.

En bedenk ook altijd dat jij de potentiële kandidaat kan helpen met jouw vacature. Jij wil de kandidaat die gave kans binnen jouw organisatie geven. Daarvoor moet je je nu eenmaal zichtbaar maken. Doe dat dus ook zeker. En zorg er zo voor dat jij de potentiële kandidaat de stap van systeem 1 naar systeem 2 laat zetten, zodat hij of zij gaat begrijpen dat solliciteren voor jouw organisatie de enige goede optie is.

Gepost door Bart Ravesloot

Waarom doen we wat we doen? Kan het niet beter? 

Ik ben vaak jaloers op de oprechte nieuwsgierigheid van een kind. Willen weten waarom iets op deze manier gebeurt. 

Dat is ook de manier dat ik mij als HR professional wil positioneren: kritisch met het oog op verbetering. 

Vaak worden HR problemen maar vanuit beperkte invalshoeken bekeken, terwijl een volledige analyse vaak een beter resultaat oplevert met weinig extra inspanning.