Bedrijven die werken aan digitale transformatie doen er goed aan om nauw samen te werken met universiteiten. Alleen op die manier vind en bind je de toptalenten met de juiste expertise, zegt Marc Salomon, voorzitter van de Amsterdam Business School en programmadirecteur van de MBA Big Data & Business Analytics.

Hoe kan je zorgen dat een zelfrijdende auto slim de weg weet te vinden in een drukke stad? Dat was een van de uitdagingen waarmee vijfentwintig internationale talenten deze zomer aan de slag gingen. De AI Summerschool, een initiatief van TomTom, de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit, gaf studenten en promovendi de kans om alles te weten te komen over de Kunstmatige Intelligentie die nodig is voor zelfrijdende auto’s. Docenten en experts van TomTom doken samen met de studenten in vraagstukken zoals: Hoe programmeer je een zelfrijdende auto? Hoe zijn files te voorspellen? Op welke plekken in een stad moeten oplaadpunten voor elektrische auto’s staan?

De meerwaarde van samenwerking

De AI Summerschool is een goed voorbeeld van de meerwaarde die samenwerking tussen ondernemingen en universiteiten oplevert. Bedrijven die zelf grote afdelingen voor Research & Development (R&D) hebben, zoals Unilever en Philips, snappen dat allang. Maar bedrijven zonder eigen R&D-afdeling hebben deze samenwerkingsverbanden nooit gekend of hebben deze uit kostenoverwegingen beëindigd. Vaak is er bij die kostenanalyses vergeten dat de samenwerkingsprogramma’s met universiteiten een uitstekende manier zijn om toptalenten te werven.

Gezien de huidige arbeidsmarkt – die we als het gaat om professionals met expertise op het vlak van Artificial Intelligence (AI) en Digitale Innovatie gerust oververhit mogen noemen – zijn de connecties met universiteiten urgenter dan ooit. De contacten met de universiteiten stellen bedrijven in staat om dichter op de talent base te zitten en bij high potentials in beeld te komen als werkgever die zich bezighoudt met uitdagende innovaties.

Labs als kennismaking

De AI Summerschool is slechts een van de vele manieren om als bedrijf invulling te geven aan de samenwerking met universiteiten. De Universiteit van Amsterdam biedt bedrijven bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om op de campus een lab te openen. Tientallen koplopers, waaronder Ahold, Bosch, Qualcom en Vivat, hebben al van deze mogelijkheid gebruik gemaakt.

Universiteit en bedrijf stellen binnen zo’n lab gezamenlijk een onderzoeks- en innovatieagenda op, bijvoorbeeld rond het thema retail voor de toekomst. Onder begeleiding van hoogleraren werken promovendi vervolgens samen met experts uit het bedrijf aan de uitvoering van de agenda. Verder creëert het lab afstudeer- en stageplaatsen voor talentvolle studenten, waardoor bedrijven en young professionals elkaar beter leren kennen.     

Lifelong learning

De universiteit is niet alleen een hotspot voor het talent van morgen. Het is ook de ideale plek voor lifelong learning. Werkgevers kunnen er talentvolle medewerkers opleidingen laten volgen om hen verder te laten groeien én fit for purpose voor de organisatie te behouden. Zo geeft onze tweedaagse Masterclass Big Data for Managers ervaren managers een actueel overzicht van wat er allemaal mogelijk is met Kunstmatige Intelligentie en Data Science. Onze tweejarige parttime MBA Big Data & Business Analytics trekt jaarlijks veel ingenieurs en mensen met een technische achtergrond (zoals wiskunde, natuurkunde, informatica en econometrie) die de inzet van Kunstmatige Intelligentie en Data Science binnen bedrijven verder brengen. Bijvoorbeeld door de toepassing binnen marketing, finance en operations handen en voeten te geven.

Een groot aantal van onze alumni staat inmiddels aan het hoofd van afdelingen voor Kunstmatige Intelligentie en Data Science binnen het bedrijfsleven. Die prestatie is misschien wel het beste bewijs dat een multidisciplinaire samenwerking tussen bedrijven en universiteiten echt het verschil maakt.

Marc Salomon

Gepost door Marc Salomon

Marc Salomon is hoogleraar Decision Sciences aan de Universiteit van Amsterdam, voorzitter van de Amsterdam Business School van de Universiteit van Amsterdam en programmadirecteur van de MBA Big Data & Business Analytics. Daarnaast is hij bestuurslid van Amsterdam Data Science en de Big Data Alliance. Eerder was hij onder meer directeur bij Stibbe, McKinsey en Rabobank, en hoogleraar aan de Universiteit van Tilburg. Hij studeerde econometrie aan de Vrije Universiteit en promoveerde in business analytics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.