’Jij komt toch die glijbaan op kantoor, feestjes en leuke cadeaus regelen?’ Deze associatie hebben veel mensen indien iemand, veelal van HR, zich specifiek focust op de employee experience, werkgeluk of goed werkgeverschap. Niets is echter minder waar. Ja, die feestjes en cadeaus kunnen een mooie blijk van waardering zijn, het teamgevoel versterken en interne trots vergroten. Toch ligt het fundament van wat jouw organisatie aantrekkelijk maakt én hoe het dat blijft, heel ergens anders. 

Echte schoonheid zit van binnen

De “truc” ligt namelijk simpelweg in hoe je met elkaar omgaat, het gedrag dat eenieder vertoont. Het geheim van deze truc? Vertrouwen. Die glijbaan is natuurlijk leuk, maar wat als niemand eraf durft omdat mensen denken dat je de kantjes er van afloopt? Wat als je op een bedrijfsfeest bent, maar de directeur geen idee heeft wie je bent en je straal voorbijloopt? En wat als je een cadeau krijgt in de vorm van geld, maar niemand je een oprechte persoonlijke blijk van waardering heeft gegeven over de reden ervan?    

Net zoals het gezegde zegt ‘echte schoonheid zit van binnen”, is dat bij organisaties net zo. Sommigen lijken van buitenaf een fantastische werkgever die alles biedt, zoals een goed salaris en mooi gebouw, maar waar de interne organisatiecultuur niet gezond is. Waar mensen gepest worden, stroeve communicatie heerst en mensen gezien worden als een nummer. Dit soort omgevingen kunnen leiden tot burn-outs, een slecht imago en het vertragen of zelfs voorkomen van het behalen van resultaten.

De match vinden

Het kan ook anders. Uit onderzoek blijkt dat een hoge mate van vertrouwen tussen medewerkers en leiders, en medewerkers onderling de basis is voor aantrekkelijk werkgeverschap én organisatiesucces. De focus op vertrouwen en meer denken in mensen dan in nummers heeft wel degelijk positieve gevolgen voor de bedrijfsresultaten. Het brengt immers energie en focus. Het maakt dat processen sneller gaan, beslissingen makkelijker gemaakt kunnen worden en de onderlinge samenwerking verbetert.

Lees hierover meer in de whitepaper ‘Vertrouwen, de strategie die overal werkt’. 

Helaas, er bestaat niet één succesformule voor het zijn van een aantrekkelijke werkgever. De positieve kant van het verhaal is echter dat iedere organisatie er eentje kan worden. Iedere organisatie is anders, gebaseerd op een bepaalde visie en een set aan waarden. Niet iedere werkgever zal bij iedere persoon passen en vice versa. Het succes zit ‘m in het vinden van de juiste match tussen waar je als organisatie voor staat en de mensen die er werken.

Wat vinden werknemers een goed werkgever?

Uit onderzoek blijkt dat de volgende thema’s volgens medewerkers de meest bepalende factoren zijn om een organisatie te ervaren als een great place to work.

‘Iedereen wordt gelijk behandeld’

Een eerlijke behandeling, ongeacht wie je bent of wat je doet in de organisatie, is cruciaal voor een positieve Employee Experience. Laat mensen voelen dat zij welkom zijn, creëer een omgeving waarin iedereen telt, ontmoedig voortrekgedrag en investeer in het ophalen van ieders ideeën en input. Dit vergroot de innovatiekracht van jouw organisatie.

‘Ik voel me hier veilig’

Vertrouw jij je collega’s en managers? Kun je op mensen rekenen? En kun je vrijuit praten? Deze thema’s hebben te maken met het ervaren van een psychologisch en emotioneel gezonde werkomgeving. Is dit niet het geval en voelt iemand zich niet veilig? Dan heeft dit grote gevolgen voor iemands welzijn en als organisatie mis je vervolgens het maximale potentieel van die persoon.  

‘Ik voel me trots op mijn team en ons werk’ 

Het gevoel van ‘samen’ is belangrijk binnen een great place to work. Mensen willen trots zijn op het werk dat ze doen, voldoening ervaren en voelen dat ze onderdeel zijn van een groter geheel. Dit trotsgevoel wordt versterkt in een team waarin goed wordt samengewerkt.  

‘Ik kan gevoelige zaken bespreken’

Het vertrouwen in de organisatie groeit indien er iemand is die je helpt als er iets niet goed is gegaan. Dat je het gevoel krijgt dat je er niet alleen voor staat. Bijvoorbeeld doordat er verschillende mogelijkheden zijn om HR in vertrouwen te nemen. Mensen moeten zich vrij genoeg voelen om zich over gevoelige zaken uit te spreken. 

Negen stappen tot een great place to work

Cultuur veranderen en het vergroten van vertrouwen verandert niet van de een op de andere dag. Het gaat immers om gedrag. Tegelijkertijd is iedere (inter-)actie een kans om vertrouwen te vergroten. Wat kan je als HR doen om aan de slag te gaan met het aantrekkelijker maken van jullie werkgeverschap? Volg onderstaande negen stappen. En vergeet niet om er een leuk proces van te maken, het is namelijk een positieve boost in de organisatie, wat voor iedereen helpt om met meer plezier naar het werk te komen.

  1. Creëer commitment in de organisatie en start daarbij bij het leiderschap, op de overtuiging dat goed werkgeverschap gebaseerd op vertrouwen en focus op mensen, leidt tot succes. Is dit niet het geval? Ga wederom het gesprek met elkaar aan of vraag hier hulp bij.
  2. Stel een gezamenlijke visie op van hoe goed werkgeverschap in jullie organisatie er specifiek uitziet. Doe je ogen eens dicht en stel je voor: Hoe ziet het eruit? Hoe gaan mensen met elkaar om? En wat zijn jullie belangrijkste waarden hierin? Visualiseer dit en leg het vast.
  3. Communiceer en betrek iedereen in de organisatie in deze visie. Het zijn van een goede werkgever, en daarmee het zowel intern als extern aantrekkelijk(er) worden, doe je samen. Stel een ambassadeursgroep op van mensen uit diverse hoeken en lagen die samen aan de slag willen gaan met jullie werkgeverschap.
  4. Vraag aan je medewerkers wat er speelt. Data geeft inzicht in wat er leeft bij de medewerkers om gericht verbeteringen door te voeren. Medewerkers willen zich gehoord voelen en weten het beste wat er moet gebeuren om van jullie organisatie een aantrekkelijkere werkgever te maken. Zij zijn immers jullie belangrijkste ambassadeurs.
  5. Richt jullie (HR-)beleid, rituelen en programma’s op zo’n manier in dat het vertrouwen vergroot. Maak het gevarieerd, geef het een uniek sausje, maak het toegankelijk voor iedereen binnen de organisatie, zorg dat het persoonlijk is én dat het aansluit bij waar jullie als organisatie voor staan. Vergeet tot slot niet te communiceren wat jullie doen, om het interne gevoel van trots te stimuleren.
  6. Praat met elkaar. Ga op basis van de inzichten in dialoog met elkaar. Zorg ervoor dat mensen in staat zijn om goede gesprekken te kunnen voeren. Niet zozeer over ‘Waarom vind je dit?’, maar vooral ‘Wat moet er gebeuren om dit te verbeteren?’.
  7. Integreer het in bestaande overlegstructuren. Maak het geen losstaand iets. Goed werkgeverschap creëer je samen. Integreer het daarom in bestaande overleggen. Bekijk ook goed of dit operationele of strategische overleggen zijn, waarbij de laatste meer ruimte geeft om over deze topics te praten. Bij het eerste type overleg is de kans groot dat thema’s in de waan van de dag worden ondergesneeuwd.
  8. Vier successen (ook de tussentijdse). Vergeet niet te vieren met elkaar! Vanuit je successen leer je. Vaak vieren wij enkel als het doel voltooid is, maar mis die tussenstappen niet. Vergeet niemand hierin, iedereen draagt immers bij aan succes.
  9. Deel naar buiten toe. Veelal is dit een eerste stap die organisaties zetten als zij aan de slag gaan met het zijn van een aantrekkelijke werkgever. Maar deze stap heeft pas echt effect als jullie daadwerkelijk een goede werkgever zijn. Eerst is het zaak om te achterhalen wat jullie onderscheidend maakt als werkgever én te zorgen dat jullie mensen het ook echt zo ervaren.

Wil je meer weten over het gedachtegoed van Great Place to Work? Download de whitepaper

Gepost door René Brouwers

Mijn werk bestaat uit een leuke combinatie van werk als directeur van de Nederlandse vestiging van Great Place to Work, werk als consultant onder andere door het geven van workshops en inspiratiesessies en het onderhouden van de contacten binnen ons wereldwijde netwerk van Great Place to Work-vestigingen. En als mooiste: Zoveel mogelijk in gesprek zijn met klanten over hun ontwikkeling en verandering als organisatie, veelal vanuit hun ambitie een Best Workplace te zijn.