Veel bedrijven geven relatiegeschenken weg. Bijvoorbeeld rond de feestdagen of wanneer er een (potentiële) klant op bezoek is geweest. Maar waarom zou je dit eigenlijk doen? Wat is een goede reden om zelf ook iets met relatiegeschenken te doen?

Goede marketingtool

Een relatiegeschenk is een goede marketingtool. In de meeste gevallen geldt: de kracht van herhaling. Wanneer bedrijven je merknaam vaker zien, bijvoorbeeld op een gebruiksvoorwerp, dan gaan ze sneller over tot het kopen van een product. Het maakt dan niet veel uit wat voor een relatiegeschenk het is. Al helpt het wel als het past bij de dienst of product die jij levert als bedrijf. Als het toepasselijk of leuk is, wordt het beter onthouden. Zo wordt er dus eerder aan jou gedacht dan aan de concurrent.

Het helpt het klantencontact

Iedereen vindt een presentje leuk. Jouw klanten dus ook. Laat merken dat jij het fijn vindt dat ze jouw klanten zijn en geef ze een relatiegeschenk. Het zorgt ervoor dat ze een goed gevoel bij jou als ondernemer krijgen. Zo willen ze sneller en vaker zaken met je blijven doen. En dat is weer gunstig voor jouw bedrijfsvoering.

Verschillende soorten relatiegeschenken

Je kunt talloze soorten relatiegeschenken kopen. Denk aan pennen, schrijfblokjes, powerbanks, wasknijpers, telefoonhoesjes en kalenders. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het is er. Er is ongetwijfeld wel iets te vinden dat bij jouw onderneming past. Je kunt dit ook allemaal laten bedrukken met je bedrijfslogo of een toffe slogan. Hoeveel je hiervoor moet betalen, is afhankelijk van meerdere factoren. Hoeveel stuks wil je bijvoorbeeld? En in hoeveel kleuren moeten de bedrukking zijn? Wat voor een product is het? Het ene product is nou eenmaal duurder dan het andere. Het is daarom slim om meerdere soortgelijke producten met elkaar te vergelijken om zo het beste aanbod te vinden.

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.