Tags: Lagerweij, verwachtingseconomie, wendbaarheid

We willen massaal wendbaar zijn

De wendbaarheid van werknemers en organisaties wordt steeds belangrijker. De reden? We moeten mee in de verwachtingseconomie!

De wendbaarheid van werknemers en organisaties wordt steeds belangrijker. Dat blijkt uit het stijgende aantal onderzoeken en analyses de afgelopen 20 jaar. De reden? We moeten mee in de verwachtingseconomie, zegt Jitze Reeder van Lagerweij.

De afgelopen week was ik op een bijeenkomst met drie oud-ministers van buitenlandse zaken. Iemand vroeg: is de wereld veiliger geworden? Het antwoord was ja, op basis van de cijfers wel, maar de wereld is vooral onduidelijker geworden. Een fenomeen dat we ook wel aanduiden met VUCA: Volatile (snel veranderend), Uncertain (onzeker), Complex (complex) en Ambiguous (vaag). Voor het buitenlandbeleid betekent dit omgaan met onzekerheid, snel inspelen op verandering en telkens weer nieuwe coalities zoeken.

De Coolblue-standaard

Dit merken we ook in organisaties. Zo introduceerde een gemeente laatst de ‘Coolblue-standaard’ om burgers beter en sneller te kunnen helpen. Doordat vooruitstrevende bedrijven zoals Coolblue de lat hoger leggen, stijgen onze verwachtingen van andere organisaties mee. Trendwatching.com noemt dat de verwachtingseconomie: ’’The expectation economy is an economy inhabited by experienced, well-informed consumers from Canada to South Korea who have a long list of high expectations that they apply to each and every good, service and experience on offer.’

’’Their expectations are based on years of self-training in hyperconsumption, and on the biblical flood of new-style, readily available information sources, curators and BS filters. Which all help them track down and expect not just basic standards of quality, but the ‘best of the best.’

Wanted! Wendbaarheid

Dit verklaart de behoefte aan wendbaarheid en flexibiliteit – zowel op organisatorisch als op individueel niveau – zodat organisaties kunnen meebewegen, effectief kunnen inspelen op klantwensen en concurrerend kunnen blijven.

Maar wat is wendbaarheid eigenlijk? Wendbaarheid is het vermogen en de bereidheid om te willen leren, gecombineerd met het effectief kunnen presteren in een omgeving die continu verandert. Ook snel kunnen schakelen, flexibiliteit en adaptief handelen zijn kernbegrippen van wendbaarheid. Een wendbare organisatie heeft dus behoefte aan wendbare medewerkers. Die herken je als volgt.

Profiel van de wendbare medewerker

Een wendbare medewerker is niet vies van kritiek of feedback, wil continu leren en floreert in een omgeving die continu in beweging is. Zelfontwikkeling en leren van ervaringen zijn cruciale kenmerken. Wendbare medewerkers hebben een drive om nieuwe kennis op te doen en willen continu nieuwe vaardigheden ontwikkelen.

Niet alleen wat iemand in huis heeft is belangrijk, maar ook de snelheid waarmee diegene iets in huis haalt, telt mee. Een wendbare medewerker maakt makkelijk contact, schat snel in wat iemand zijn behoeften zijn en past zijn gedrag hierop aan. Een wendbare medewerker kent zichzelf, is zelfbewust, reflecteert en weet wat zijn talenten, kwaliteiten en valkuilen zijn. Hij analyseert het eigen functioneren en past het geleerde toe in de praktijk.

Het begint met inzicht

Een wendbare organisatie zonder wendbare mensen is onmogelijk. Inzicht krijgen in wendbaarheid is dan ook van groot belang. Een medewerker die weet hoe wendbaar hij is, komt meer tot zijn recht in een organisatie waar veel wendbaarheid gevraagd wordt. En vice versa, een organisatie die weet hoe wendbaar zijn medewerker is, kan deze op een plek zetten die past bij zijn wendbaarheid. Zowel de organisatie als het individu plukken hier de vruchten van.

Figuur 1: De 5 kenmerken van wendbare mensen

Verder lezen?

Wendbaarheid kan je leren
Inzicht in wendbaarheid

Tags: Lagerweij, verwachtingseconomie, wendbaarheid
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE