Wat als je jouw medewerkers zou faciliteren om HR-processen te ontwerpen die voor hen het beste werken? Door gebruik te maken van technologieën als AI kunnen HR-afdelingen snel inzicht krijgen in hoe hun medewerkers werken en daarmee onnodige processen en systemen elimineren. Tegelijkertijd krijgen organisaties beter inzicht in hoe hun mensen denken en werken en op die manier kan een best practice HR process gecreëerd worden dat makkelijker is en daardoor meer effectief!

Het opleggen van ‘best practices’ is vaak ineffectief, de meeste medewerkers houden niet van opgelegde processen waar het doel (en nut) niet van wordt ingezien. Maar door de snelle ontwikkelingen van bijvoorbeeld Artificial Intelligence wordt snel zichtbaar hoe mensen werken en kunnen er suggesties gegeven worden hoe ze dingen anders kunnen doen om sneller en efficiënter te zijn. Dat is waarom we bij Oracle voorspellen dat in 2025 de productiviteitswinst door gebruik te maken van AI en andere nieuwe technologiën meer dan verdubbelt ten opzichte van nu.Maar hoe ziet zo’n weg eruit? Interessant genoeg is er een overeenkomst te ontdekken met onze steden.

Geplande paden en ontstane paden

Via de wegen en voetpaden die ze bouwen, proberen stedenbouwkundigen de stroom van mensen en verkeer rond steden te beheersen. Maar na verloop van tijd ontstaan er ongeplande paden. In grasvelden onstaand snellere routes en andere ‘wenspaden’ duiken op waar mensen hun eigen routes hebben gevonden om door de stad te navigeren.

Binnen organisaties gebeurt hetzelfde: werknemers vinden hun eigen manier van werken, ongeacht de systemen en aanbevolen processen die ze krijgen. Dus in plaats van een manier van werken op te leggen, moeten we misschien analyseren hoe er momenteel gewerkt wordt en suggesties doen voor incrementele verbeteringen. In plaats van de natuurlijke stroom te bestrijden, kan AI gebruikmaken van alles: van sentimentrapporten tot interactiegegevens. Om ons zo te helpen workflows vorm te geven en productiever te maken, zonder de operatie in gevaar te brengen. En dat alles terwijl we een rijker, holistischer inzicht verwerven in werknemers, teams en de organisatie als geheel.

Global, agile, geïnformeerd

AXA begrijpt de kracht van deze gegevens. De wereldwijde verzekeringsgigant had vroeger meerdere HR-kernsystemen, verspreid over verschillende bedrijfseenheden, in verschillende landen. Efficiënt werken binnen de HR-functie was bijna onmogelijk, laat staan een goed geïnformeerd beeld krijgen van hoe AXA-medewerkers werkten. Maar door over te stappen op de cloudgebaseerde HCM-oplossing van Oracle, veranderde dit allemaal. Nu heeft dit 166.000-koppige bedrijf zijn HR-gegevens in 64 landen gecentraliseerd en gedeeld, zodat teams kunnen analyseren wat ze nodig hebben, wanneer ze nodig hebben. Medewerkers kunnen hun eigen carrière beheren, digitaal en gestandaardiseerde processen maken het werk eenvoudiger en soepeler. En HR heeft een holistische kijk op de hele organisatie, zoals een stedenbouwkundige die vanuit een helikopter neerkijkt op hun stad. Als je je mensen laat dicteren hoe ze willen werken, wint iedereen!

Kortom, als we kijken naar hoe mensen vandaag de dag hun leven inrichten en gebruikmaken van technologieën om hun leven te vereenvoudigen, sneller te maken, leuker te maken en beter geinformeerd te zijn, waarom zouden bedrijven deze trend dan moeten negeren? Historisch gezien loopt het individu altijd voor als het gaat om het adopteren van nieuwe technologiën, maar bedrijven die snel op die transformatietrein springen zullen hiervan mee profiteren.

De vraag is dus, zijn jouw medewerkers er misschien ook om van te leren en daardoor te profiteren: je medewerker in een ander daglicht!

Oscar Lausegger

Gepost door Oscar Lausegger

Oscar Lausegger is HCM Strategy Director bij Oracle.