Een goed begin is het halve werk. Maar hoewel het vaak een ondergeschoven kindje is, is een goed einde net zo belangrijk! Voormalige medewerkers zijn de ambassadeurs van je organisatie. Bovendien zorgt een gesmeerd offboarding-proces ervoor dat ex-medewerkers misschien nog wel eens terugkeren. Deze voormalige medewerkers kennen je organisatie al en brengen verrijkende ervaring mee: een talentenpool die je in dagen van arbeidsmarktkrapte niet kunt negeren!  Hoe haal je als werkgever het meeste uit de offboarding? Lees het in dit laatste artikel uit de driedelige serie, naar aanleiding van het eerste benchmarkrapport over de employee journey experience van Integron. Eerder las je al artikelen over de onboarding- en de developmentfase.

De offboardingfase in relatie tot de volledige employee journey

In de laatste fase van de employee journey zijn de aandacht en moeite die je er als organisatie in steekt net zo belangrijk als aan het begin. Hoewel er in deze offboardingfase al is besloten dat je afscheid van elkaar gaat nemen, wil je dat de medewerker vertrekt als ambassadeur van jouw organisatie. Zorg er dus voor dat het vertrek in goed overleg is, dat de medewerker zich betrokken voelde bij de organisatie en dat er alles aan gedaan is om de medewerker binnenboord te houden. Neem op een leuke manier afscheid en houdt contact met de oud-medewerker. Een open deur? Helaas blijkt uit het onderzoek dat die inspanningen richting lang niet altijd plaatsvinden. Slechts 10% van de medewerkers zou de vorige werkgever aanbevelen. Daarnaast biedt de offboarding-fase je een unieke kans als lerende organisatie: gebruik het exitgesprek in combinatie met een objectieve manier van feedback vragen, om erachter te komen wat je als organisatie anders had kunnen doen en hoe je herhaling kunt voorkomen. 

De offboardingfase uit het benchmarkrapport van Integron

Leer van de redenen van de vertrekkende medewerker

Het kennen van de beweegredenen om te vertrekken zorgt voor wederzijds begrip. Bovendien kun je ermee voorkomen dat meer medewerkers om diezelfde reden de organisatie verlaten. De inhoud van het werk, de sfeer en baangarantie zijn de top 3 redenen voor medewerkers om de organisatie ver­laten. Net onder baanzekerheid staan de doorgroeimogelijkheden op plek 4. Wanneer er in de development-fase onvoldoende aandacht voor ontwikkeling is, kunnen het motivatoren zijn voor een medewerker om te vertrekken. Voor zowel een promoter (medewerker die de werkgever sterk aanbeveelt), passive (passief als het gaat om aanbevelen) en detractor (medewerker die de werkgever niet of nauwelijks aanbeveelt) zijn de sfeer en de inhoud redenen dat zij de organisatie verlaten. Als het gaat om baanzekerheid verschillen de typen medewerkers van elkaar. Voor een dectractor is baanzekerheid een bepalende factor. Voor een passive komen hier de doorgroeimogelijkheden bij. Arbeidsomstandigheden en werkdruk (werk-privébalans) zijn bepalende factoren voor een promoter.

Top 3 redenen om te vertrekken:

  1. De inhoud van het werk
  2. De sfeer bij mijn organisatie
  3. Baanzekerheid (baangarantie, vast contract)

De ex-medewerker als ambassadeur

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat slechts 10% van de medewerkers zijn vorige werkgever actief promoot en 29% redelijk enthousiast is. Sterker nog, meer dan de helft is zelfs negatief. Wat denk je dat het effect is? Het belang van promoters is gezien de huidige arbeidsmarktkrapte groot om weer potentieel nieuwe medewerkers te werven. Hier valt dus voor veel organisaties nog flink wat winst te behalen!

Meer weten over de cijfers met betrekking tot offboarding of een van de andere fases uit de employee journey? Download dan nu het eerste rapport over de Employee Journey Experience in Nederland van Integron.

Robert Mentink

Gepost door Robert Mentink

Robert Mentink, expert op het gebied van werkbeleving, is ruim vier jaar in dienst als senior consultant bij Integron. In zijn werk probeert hij organisaties bewuster te maken van hun medewerkerpotentieel. Gezamenlijk gaat hij met organisaties op zoek naar hoe ze de drijfveren van alle medewerkers optimaal kunnen inzetten zodat zij wél dat stapje extra zetten voor de organisatie, elkaar en de klant. 'Ik haal energie uit opdrachtgevers die met ons deze stappen willen zetten om echt het beste uit hun organisaties, medewerkers en klanten te halen.'