De relatie tussen werknemer en werkgever staat onder druk. We hebben op ons werk graag het gevoel dat we iets zinvols doen en erbij horen, maar veel organisaties hebben moeite om dat gevoel bij hun werknemers te bewerkstelligen. Sommige bedrijven denken zelfs dat hun naam al genoeg gewicht in de schaal legt op de arbeidsmarkt, waardoor ze blijven vasthouden aan dezelfde manieren van werken. Dat is niet altijd de goede manier om personeel zich gewaardeerd te laten voelen. Als reactie hierop speuren we naar vacatures bij bedrijven die hun werknemers wél voorrang geven.


Het wordt voor recruiters ook in 2020 een grote uitdaging om organisaties te ondersteunen bij het aantrekken, behouden en inspireren van de beste werknemers. Maar als ze hierbij rekening houden met onderstaande vijf trends, kunnen ze de uitdaging zeker aan.

Trend 1: betrokkenheid wordt breder

Werknemersbetrokkenheid was de afgelopen jaren het buzzwoord. Dit heeft ertoe geleid dat sommige bedrijven zijn gaan nadenken over hun werkcultuur. Neemt niet weg dat er maar weinig organisaties zijn die daadwerkelijk grote veranderingen laten zien, laat staan verbeteringen. Het probleem is dat hier nog altijd vooral gefocust wordt op het individu, terwijl betrokkenheid slechts één element is van de werknemerservaring – het gaat ook om factoren als teamdynamiek en de werksfeer in de hele organisatie. Voorzie werknemers dus zoveel mogelijk van een mentaal en emotioneel gunstige werkomgeving waarin ze in staat zijn om optimaal te presteren. En probeer er al bij de werving van nieuwe werknemers rekening mee te houden dat zij goed bij de teamdynamiek en de algehele bedrijfscultuur passen. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van persoonlijkheidstests als de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI).

Trend 2: beloningen veranderen

Assessments zijn ook een goede manier om te bepalen welke waarden belangrijk zijn voor kandidaten. Want hoewel salaris een belangrijke factor blijft, hechten medewerkers vanaf een bepaald niveau minder waarde aan beloning. In plaats daarvan speelt een werknemerservaring die emotionele en mentale tevredenheid combineert met een eerlijk loon dan een cruciale rol. Werknemers zien de manier waarop een bedrijf zijn medewerkers beloont als weerspiegeling van de bedrijfswaarden. Ze willen samenwerken met gemotiveerde collega’s en inspirerende managers, en het gevoel hebben dat het bedrijf investeert in hun welzijn. Al deze factoren hebben een rechtstreeks effect op productiviteit en prestaties. En in tegenstelling tot het loon, hetgeen puur een transactie is, moeten deze minder tastbare vormen van beloning continu worden aangepast op de behoeften van de werknemer. In 2020 worden deze veranderende beloningen voor het aantrekken en behouden van de beste mensen belangrijker dan ooit. Dus zullen recruiters hiermeerekening moeten houden. Zij kunnen zorgen voor de best mogelijke match tussen de behoeften van werknemers en de mate waarin bedrijven hierin tegemoetkomen.

Trend 3: recruiten op basis van competenties in plaats van zelfverzekerdheid

De kans dat de huidige vaardighedenkloof het komende jaar kleiner wordt, is klein. Ook in 2020 blijven bedrijven dus behoefte hebben aan kundige werknemers. Hiervoor moet het recruitmentproces onder de loep genomen worden. Dat proces begint met de manier waarop bedrijven naar kandidaten zoeken. Daarbij ontstaan vaak onbewuste vertekeningen. Ook het sollicitatieproces is vaak scheef; te vaak worden mensen aangenomen vanwege de manier waarop ze overkomen en niet vanwege hun competenties. Een sollicitatiegesprek is inderdaad vaak heel anders dan een werksituatie. Om dit beter op elkaar aan te laten sluiten, dienen recruiters op basis van data en inzichten van onder andere HR-teams nieuwe recruitmentstrategieën te ontwikkelen. Gebruik bijvoorbeeld voor elke kandidaat eenzelfde feedbackformulier om ze zoveel mogelijk objectief te beoordelen, en beoordeel kandidaten met meerdere mensen, zodat het resultaat niet van de voorkeur van één persoon afhangt. Zo maak je de bias zo klein mogelijk en vind je uiteindelijk de juiste persoon voor een functie.

Trend 4: zorg voor meer balans tussen mens en machine

Software en robots nemen steeds meer taken over, hetgeen medewerkers in staat stelt om hun hersenen in te zetten voor grotere uitdagingen. Bedrijven moeten zich voorbereiden op het feit dat dit soort veranderingen nu sneller plaatsvinden dan ooit. Het loont dus voor bedrijven om een automatiseringsstrategie in kaart te brengen. Artificial intelligence zal hier in de toekomst een steeds grotere rol in spelen. Met deze technologie zijn kandidaten te werven op basis van bijvoorbeeld hun profiel op social media, zoekgedrag en online voorkeuren. Zo krijgen werkzoekenden vacatures te zien die echt bij hen passen. Ook latent werkzoekenden – die dus niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan – zijn zo beter te bereiken. Dit maakt ook de kans op een goede match uiteindelijk veel groter.

Trend 5: de gig economy blijft groeien

*De gig economy, waarbij werknemers steeds vaker op projectbasis in dienst zijn bij bedrijven, blijft maar groeien. Meer dan de helft van de Nederlandse HR-managers verwacht anno 2020 meer tijdelijke werknemers in te schakelen. Dat heeft gevolgen voor HR-processen. Want hoe flexibeler het personeelsbestand, hoe belangrijker goede processen zijn om dit te ondersteunen. Meer flexibiliteit betekent immers ook een grotere kans op fouten – het komt nog altijd voor dat werknemers met een tijdelijk contract langer op de loonlijst blijven staan dan dat ze ergens daadwerkelijk werken. In 2020 zal er dus nog meer aandacht komen voor recruitment van vast en tijdelijk personeel, oftewel total talent management. Waarbij onder andere de onderliggende HR-systemen dynamischer en beter geïntegreerd moeten worden.

Rol voor recruiters

Om deze culturele en technologische veranderingen door te voeren in een organisatie is niet alleen de medewerking van bedrijfsleiders en managers nodig, maar ook die van recruiters. Door hun unieke inzicht in menselijk gedrag aan te vullen met een toenemende hoeveelheid werknemersdata, kunnen zij organisaties helpen met het ontwikkelen van nieuwe programma’s en managementbenaderingen om medewerkers op de eerste plaats te zetten. Zo komt de werknemer in 2020 en verder pas echt centraal te staan.

Oscar Lausegger

Gepost door Oscar Lausegger

Oscar Lausegger is HCM Strategy Director bij Oracle.