‘De wereld om ons heen veranderd snel’, is een statement dat we met grote regelmaat hebben gehoord en nog steeds horen. Een reden om te denken ‘waarom zou het mij raken!’

Verbinding als product

Het lijkt er echter sterk op dat de wereld om ons heen de laatste jaren daadwerkelijk snel aan het veranderen is en dat dit fenomeen de komende jaren door zal zetten. Waar zit hem dit in? Denk aan een paar van de grootste bedrijven van dit moment. Hun voornaamste overeenkomst schuilt in het feit dat ze ondanks hun enorme waarde en omvang geen bezittingen hebben. Uber is het grootste taxibedrijf wereldwijd, maar heeft geen auto’s. Alibaba behoort tot de aller grootste retailers maar heeft geen eigen voorraad. Airbnb verhuurt accommodaties van Sydney tot Alaska zonder zelf onroerend goed te bezitten en Facebook/Instagram is (nog steeds) het grootste sociale netwerk ter wereld maar produceert geen content.

En waarom raakt het jou?

De reden dat deze bedrijven zo groot zijn is vanwege het feit dat ze hun diensten digitaal en deels via social networks aanbieden. En dat betekent dus dat de consument die ze zo groot maakt, verwacht dat services/content die hun intereseert op die manier wordt of zou moeten worden aangeboden. En laat die consument nu net je (toekomstige) werknemer zijn. De link is gelegd.

Maar wat betekent dat voor jou? Het betekent dat je echt moet gaan nadenken over digitale HR, je digitale profiel en over hoe je je (toekomstige) medewerkers raakt, boeit en betrokken houdt volgens de maatstaven van vandaag en morgen. Nog niet zo heel lang geleden stond het bedrijf centraal. Alles met betrekking tot het faciliteren van je medewerkers gebeurde vanuit het bedrijfsoogpunt.

Jonge medewerkers in een informele setting van een kantine; nieuwe werkverbanden.

Vandaag de dag staat de medewerker centraal; morgen nog veel meer

Dit kun je vergelijken met de manier waarop eerdergenoemde bedrijven succes hebben. De services vanuit HR-oogpunt zijn opgebouwd om je medewerkers heen. Wanneer men werkt, waar men werkt en op welk device men werkt. Maar nog belangrijker, hoe men in contact komt en blijft met collega’s binnen het bedrijf. Deze mobiele en sociale component wordt steeds meer een vereiste.

iGeneration

In de komende jaren zal de iGeneration de arbeidsmarkt nog meer beinvloeden. Deze generatie is volledig digitaal en met het gebruik van mobiele en sociale netwerken opgegroeid. Dit wordt door hen ook verwacht in hun arbeidsomgeving. Zo wordt het voor een bedrijf dus steeds belangrijker om de juiste digitale branding te hebben. Uit een wereldwijd onderzoek van Deloitte uit 2014 blijkt dat 55% van de ondervraagde bedrijven in EMEA meer wil gaan investeren in brand monitoring door middel van technologische en predictiefe analytics. Mede gestimuleerd door het veranderende gedrag van consument en werknemer. Dit is inmiddels 5 jaar geleden en als we goed om ons heen kijken zien we dat we eigenlijk nog niet eens echt begonnen zijn.

Hoe je te wapenen tegen de voortgaande veranderingen?

De komende jaren zal de uitdaging voor HR liggen in het bijdragen aan en bewaken van de digitale branding en deze verder optimaliseren. Maar ook in het zorgdragen voor de juiste balans tussen werk en prive voor de werknemer. Gezien de technologische integratie van de werk en prive omgeving, zijn in dit verband additionele maatregelen nodig. Door de veranderende wereld, als ook door vergrijzing en dien ten gevolge langer te moeten doorwerken is het belanrijk om technologie te gebruiken om uw risico’s te verlagen.

Hoe zet je jezelf in de markt?

Denk aan relatief simpele zaken als apps voor gezondheid maar ook aan ondersteunende tooling om ervoor te zorgen dat jij en je medewerkers altijd het maximale eruit halen. Door aan deze uitdagingen te werken zal je in staat zijn om het gat tussen HR, het bedrijf en uw medewerkers te verkleinen. Door aandacht te geven aan je social branding of footprint en door waardering en betrokkenheid te betrachten, kun je een positief effect sorteren op de algehele branding van je bedrijf. En dit zal ervoor zorgen dat je niet alleen jouw beste medewerkers van vandaag kunt behouden, maar dat je ook aantrekkelijk blijft voor het talent van morgen.

De nieuwe wereld; genoeg zaken die je raken. Wil je weten hoe anderen zijn geraakt? Neem contact met mij op.

Oscar Lausegger

Gepost door Oscar Lausegger

Oscar Lausegger is HCM Strategy Director bij Oracle.