Onder druk van onder andere disruptieve technologische ontwikkelingen en klimaatverandering, in combinatie met de maatschappelijke effecten van vergrijzing hebben we te maken met niet eerder vertoonde economische en sociale veranderingen. In het behouden van een leefbare wereld en het stimuleren van welzijn en welvaart, spelen innovatie en ondernemerschap een een cruciale rol.Na de succesvolle boeken Nieuwe Helden, Iedereen Ondernemer en Ondernemen met Lef, lanceert ervaren ondernemer Arko van Brakel ‘Ondernemen met impact’. Een boek gericht op de transformatie naar een organisatie die niet alleen haar rol in de toekomst garandeert maar tegelijkertijd een positieve impact heeft op haar omgeving. Tijdens de jaarlijkse Big Improvement Day op 21 januari 2020 overhandigde Van Brakel het eerste exemplaar aan Ali B.

Culture beats strategy

In ‘Ondernemen met impact’ licht Van Brakel de voorwaarden en succesfactoren toe om te transformeren tot een high performance organisatie: een organisatie die gekenmerkt wordt door een innovatieve cultuur waarin de missie, waarden en integriteit continue de boventoon voeren. Als resultaat hiervan zijn organisaties niet alleen in staat om te reageren op de snel veranderende wereld en te vernieuwen, maar kunnen zij ook de gewenste impact maken op hun directe en indirecte omgeving. Het loslaten van oude patronen en het omarmen van nieuwe businessmodellen, werk- en denkwijzen is een must. Hierbij speelt in het speciaal vernieuwend leiderschap een cruciale rol. Leiderschap dat faciliteert in plaats van controleert, dat waarden over normen stelt, dat de kracht van diversiteit en collectieve intelligentie inziet en toepast en tegengeluid waardeert en omarmt. Alleen dan kan de innovatieve cultuur worden gecreëerd die nodig is voor een future proof organisatie: een wendbare en weerbare organisatie waar de kracht van medewerkers wordt benut en gemaximaliseerd, die ook haar steentje bijdraagt aan de economie en de oplossing van maatschappelijke vraagstukken.Met behulp van succesvolle praktijkvoorbeelden, do’s en dont’s, wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen, biedt Van Brakel ondernemers, leiders en professionals inspiratie om te ondernemen met impact en begeleidt hij hen in de transformatie.

Eerste exemplaar aan Ali B

Na een ontmoeting tijdens de Big Improvement Day 2019, sloten Van Brakel en Ali B de handen ineen: Ali zou Van Brakel helpen een nog betere spreker te worden en Van Brakel zou Ali helpen beter en slimmer te ondernemen met zijn bedrijf Spec. Afgelopen jaar paste Van Brakel alle facetten uit ‘Ondernemen met impact’ toe op Ali’s bedrijf om zo niet alleen de bedrijfsvoering te verbeteren, maar ook een cultuurverandering te realiseren en Spec het leukste bedrijf van Nederland te maken. Precies een jaar later, op 21 januari 2020, stonden beide heren wederom op het podium van de Big Improvement Day 2020 en heeft Van Brakel aan Ali het eerste boek overhandigd.

Over Arko van Brakel

Van Brakel is een ervaren ondernemer. Als 21-jarige student richtte hij samen met een vriend zijn eerste onderneming op, een reclamebureau. Kort na het afronden van zijn studie startte Van Brakel op 25-jarige leeftijd EuroNet Internet: de eerste commerciële internetprovider van Nederland. Hierna volgden diverse ondernemingen waaronder, PuntEdu, Jamby, training- en adviesbedrijf Nieuwe Helden, de Next Marketeer opleiding, de Baak en internationaal opleidingsbedrijf Semco Style Institute. Ook werd hij aangesteld als commissaris bij diverse organisaties en heeft hij in de Raad van Advies gezeten bij o.a. ACE, Nederland ICT en het UWV. Met als doel zijn verhaal en opgedane levens- en ondernemerslessen te delen met anderen schreef Van Brakel de vier boeken Nieuwe Helden (2000), Iedereen Ondernemer (2010), Ondernemen met Lef (2012) en Ondernemen met impact (2020), en is hij veelgevraagd trainer, spreker en dagvoorzitter.

www.arkovanbrakel.nl

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.