Tags: communities, innervoice, toekomst

Luisteren naar medewerkers in een community

Het waardevolle van de medewerkerscommunity zit hem volgens Anne Branger niet alleen in de verdieping van de onderwerpen door de eigentijdse en kwalitatieve onderzoeksaanpak, maar ook in de actuele en directe feedbackmogelijkheid.

Een eigentijdse aanpak van medewerkersonderzoek

Alles lijkt wel ’’community’ te heten. Je hebt Facebook-communities, open- en besloten communities van (lokale) belangengroepen, fanclubs, en politieke partijen. Aan de bedrijfs-en organisatiekant zien we steeds meer klantcommunities en professionals die zich in communities organiseren. Meest voor de hand liggende voorbeeld is wel deze website ’’(HR-)Community’. En er komen ook telkens nieuwe toepassingen bij, zoals bijvoorbeeld de ’’medewerkerscommunity’, waarbij op een geheel nieuwe en eigentijdse wijze onderzoek onder medewerkers wordt gedaan. Wordt de waarde van de community niet overschat en dreigt zo langzamerhand geen ’’community-moeheid’?

Het antwoord daarop is volmondig: nee! Juist deze tijd vraagt om verbinding, betrokkenheid en gemeenschapszin. De community is hét antwoord op individualisering en een samenleving waarin er niet meer écht naar elkaar geluisterd wordt. Dat geldt zeker ook voor luisteren naar medewerkers; De behoefte aan dialoog, betrokkenheid en zingeving is voor de huidige generatie medewerkers alleen maar groter geworden.

Verdieping door een directe onderzoeksdialoog

Ruim een jaar geleden is het marktonderzoeksbureau MWM2 een nieuw initiatief gestart; InnerVoice. Een nieuw bureau dat zich uitsluitend richt op community onderzoek onder medewerkers. Het doel: zorgen voor verdieping van actuele thema’s en het beter benutten van de kennis en betrokkenheid van medewerkers om zo organisaties van binnenuit te verbeteren. In de medewerkerscommunity worden thema’s met de inzet van eigentijdse onderzoekstechnieken verdiept en ideeën gegenereerd. Je kan daarbij denken aan thema’s als de employee experience, duurzame inzetbaarheid, innovatie of onderwerpen die naar voren komen uit het kwantitatieve medewerkersonderzoek.

’’Die verdieping is nodig’ zegt Daan van Exel die al jarenlang voor verschillende onderzoekbureaus onderzoek onder medewerkers doet en nu voor InnerVoice werkt. ’’Want het kwantitatieve medewerkersonderzoek draagt te weinig bij aan de verbinding en betrokkenheid met de organisatie. Anoniem een vragenlijst invullen biedt het voordeel dat medewerkers eerlijk durven te zijn, maar tegelijkertijd mis je de nuance in hun antwoorden en heeft de medewerker niet het idee dat zijn of haar mening veel verschil maakt.

Daarnaast heb je er pas echt iets aan als je ook hoort waarom iets voor de medewerkers niet werkt en nog beter: als je ook een suggestie krijgt hoe je het wel werkend krijgt. Die verdieping mist in de klassieke kwantitatieve survey.’

Tijd om écht naar medewerkers te luisteren

Het wordt dus tijd om echt naar medewerkers te luisteren en dat kan nu met een medewerkerscommunity (of research community).

Anne Branger, managing director van InnerVoice legt uit hoe het werkt. ’’Een groep medewerkers gaat op een online platform (een community) onder leiding van een community manager met elkaar in gesprek en zij denken mee over tal van onderwerpen. De employee experience is een goed voorbeeld van een thema dat je met eigentijdse research technieken verdiept en waarbij je in de community samen oplossingsrichtingen genereert. Je kan immers de employee experience niet bedenken voor je medewerkers, daarvoor dien je toch echt met ze in gesprek te gaan’.

Het waardevolle van de medewerkerscommunity zit hem volgens Anne Branger niet alleen in de verdieping van de onderwerpen door de eigentijdse en kwalitatieve onderzoeksaanpak, maar ook in de actuele en directe feedbackmogelijkheid. ’’Mensen zijn gewend continu feedback te geven en verwachten ook dat daar snel op wordt gereageerd’.

Last but not least draagt communityonderzoek bij aan het verbeterpotentieel en de betrokkenheid van medewerkers bij je organisatie. ’’De community zorgt voor verbinding met het bedrijf en met elkaar, wat weer leidt tot betere resultaten van teams en de gehele organisatie’, aldus Anne Branger.

Een medewerkerscommunity managen is een vak

Om de inzichten uit een medewerkerscommunity te halen en te zorgen voor verbinding heb je een deskundige nodig die de community managed. Thomas Spauwen, research community consultant bij InnerVoice legt uit wat de community manager doet. ’’Het begint erbij dat we samen met de organisatie deelnemers voor de medewerkerscommunity werven. Wij weten exact hoe je medewerkers hiervoor enthousiasmeert en hoe je zorgt voor een evenwichtige samenstelling van de community waar zoveel mogelijk afdelingen in vertegenwoordigd zijn. Als we de community in de look & feel van de organisatie hebben vormgegeven gaan we samen met HR de onderwerpen bepalen.’

En dan begint het echte werk; want om medewerkers vrijuit te laten praten en te enthousiasmeren moet je ze op hun gemak stellen en het gesprek actief modereren. ’’Een community manager van InnerVoice zit daar bovenop en wij hanteren allerlei verschillende technieken om inzichten op te halen’, zegt Thomas Spauwen daarover. ’’We hebben van tevoren nagedacht over vervolgvragen die we kunnen stellen en hoe we gradueel voor meer diepgang in het gesprek kunnen zorgen.’ Alle reacties worden vervolgens gegroepeerd en patronen in de data geanalyseerd. Dit leidt vervolgens tot een concreet rapport met aanbevelingen waar de HR-afdeling mee aan de slag kan.

’’Het mooie van een community is dat niet alleen de organisatie, maar medewerkers zelf ook onderwerpen kunnen starten waar zij het graag over willen hebben. Beter kun je toch niet naar je medewerkers luisteren?!

De medewerkerscommunity heeft de toekomst

Het collectieve medewerkersonderzoek kan in veel organisaties veel beter worden benut. De kwantitatieve resultaten geven een handvat en trendlijn, maar de waarde komt juist uit de verdieping en toelichting die een groep van medewerkers in de community bij deze data kunnen geven.

Steeds meer organisaties beseffen dat luisteren naar hun medewerkers diepgaand inzicht geeft in hun behoeften en goede, originele ideeën oplevert. Het creëert bovendien een betere Employee Experience en daarmee een grotere betrokkenheid bij de organisatie.

Tags: communities, innervoice, toekomst
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Ook Interessante Artikel

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Artikelen & Blogs

WORD LID

Met HRcommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van HRcommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE