Onderzoek AI in recruitment – Uit onderzoek van Capterra, dochterbedrijf van Gartner, blijkt dat er nog een gebrek aan kennis over AI is onder de werkende Nederlanders van ons land. De technologie wordt wel op waarde geschat, 49% denkt namelijk dat AI objectiever is dan een recruiter. Toch zegt 44% dat AI ook ‘biased’ kan zijn. 

Dit zijn de belangrijkste resultaten:

  • Minder dan een vierde van de Nederlanders is goed bekend met AI-technologie.
  • 40% weet niet zeker of AI moet worden gebruikt bij het aannemen van personeel.
  • 49% denkt dat AI het recruitmentproces eerlijker of iets eerlijker maakt omdat het systeem objectiever is dan een recruiter die wellicht beïnvloed is door onbewuste vooroordelen.
  • 44% denkt dat een AI-systeem ook vooroordelen kan bevatten.
  • 46% vindt de inzet van AI voor het analyseren van hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukking tijdens een sollicitatiegesprek ongepast of onaanvaardbaar. 
  • 62% vindt het onprettig als een AI-systeem hun sociale media-activiteiten zou analyseren en hen daarop zou beoordelen. 

Capterra Nederland maakt vandaag de resultaten van het marktonderzoek naar AI in recruitment bekend. Op basis van de antwoorden heeft Capterra vastgesteld dat de kennis over AI nog gebrekkig is. 36% weet helemaal niets of niet veel over AI en 43% slechts een beetje. 40% weet dan ook niet of AI ingezet zou moeten worden bij recruitment. 38% is zelfs tegen en 22% is voor. 

Uit de cijfers blijkt wel dat de technologie op waarde wordt geschat. 49% denkt namelijk dat AI het recruitmentproces (iets) eerlijker maakt omdat het systeem objectiever is dan een recruiter die wellicht beïnvloed is door onbewuste vooroordelen. Daarentegen denkt 44% dat AI net zo goed bevooroordeeld kan zijn. 68% van de respondenten heeft dan ook een voorkeur voor het gebruik van AI in combinatie met een recruiter om de conclusies te verifiëren en de eerlijkheid van het proces te garanderen. 

Het gebruik van AI in de preselectiefase wordt algemeen geaccepteerd (68%) zolang de conclusies van het systeem door een recruiter worden gecontroleerd. Ook chatbots voor het beantwoorden van simpele vragen worden aanvaard. 27% beschouwt deze vorm van AI-ondersteuning als prettig en 50% is hier neutraal over. Andere vormen van AI-analyse zijn minder populair. Zo wordt AI gedreven analyse van sociale media-activiteiten, gezichtsuitdrukking en lichaamstaal door een meerderheid als onprettig of onacceptabel beschouwd. Ook bij het analyseren van taalgebruik zou de meerderheid (40%) zich ongemakkelijk voelen, al zouden ze het wel accepteren.

“Als AI wordt ingezet, dan wil 81% na afwijzing voor een vacature de mogelijkheid hebben om de conclusies van het algoritme te verifiëren. Dat wijst op een gebrek aan vertrouwen in de technologie. Machine learning is ook weinig transparant omdat het algoritme niet gebaseerd is op geprogrammeerde regels die door mensen zijn ingevoerd. De computer ontdekt zelf patronen in de data waardoor het algoritme soms zelfs voor ontwikkelaars niet transparant is. Als het voor sollicitanten duidelijker is hoe de besluitvorming tot stand komt, dan zullen zij de selectieprocedure als eerlijker ervaren en zal het publieke vertrouwen in AI groeien”, aldus onderzoeksanalist Quirine Storm van Leeuwen van Capterra.

Methodologie

Aan dit onderzoek deden 412 part-time en full-time werkende Nederlanders mee tussen de 18 en 65 jaar. 

Over Capterra

Capterra is de toonaangevende online informatiebron voor kopers van bedrijfssoftware. Capterra is opgericht in 1999 en biedt geverifieerde gebruikersbeoordelingen en onafhankelijke testrapporten in meer dan 700 software categorieën. Van software voor facturatie tot urenregistratie, op Capterra vind je het allemaal. Elke maand helpt Capterra meer dan drie miljoen kopers om de juiste software te vinden. Capterra is onderdeel van Gartner. Voor meer informatie, ga naar capterra.nl.

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.