Er is veel verdeeldheid over of de robotisering nu een kans is of een bedreiging. Veel bedrijven zijn al heel lang bezig om ‘2020-proof’ te zijn, om mee te gaan met de veranderende wereld en dat geldt ook voor veel mensen. De technologie gaat inderdaad nog sneller dan het verstrijken van de jaren. Toch hoeft dat helemaal niet erg te zijn. Het gaat er alleen om hoe we hiermee omgaan en hoe wij ons daar als mens op aanpassen.

Volgens het Wereld Economisch Forum zal 35 procent van de vaardigheden, die we tot nu toe onmisbaar vonden, veranderen. Maar is het echt zo dat over niet al te lange tijd heel veel mensen geen baan meer hebben, omdat ze vervangen zijn door computers en robots? De meeste trendwatchers spreken dit tegen en wat ons betreft biedt het juist heel veel kansen, vooral wanneer je hierop bent voorbereid. Want om mee te gaan met de tijd, moet je je als werknemer namelijk aanpassen aan de behoeftes die zijn ontstaan door de nieuwe techniek. Dat is helemaal niet erg, want als we terugkijken naar de geschiedenis zien, we dat er in de loop der tijd al heel wat beroepen zijn verdwenen en er ook altijd weer nieuwe zijn ontstaan. Van een IT consultant of programmeur hadden we in de eerste helft van de vorige eeuw nog nooit gehoord en wie is er tegenwoordig nog stadsomroeper, lantaarnopsteker of letterzetter?

Hoe we het ook wenden of keren, mensen zullen altijd een onmisbare factor blijven voor organisaties. Voor Forbes Magazine heeft internationaal bestseller auteur en strategisch business & technology adviseur Bernard Marr de onderstaande 12 vaardigheden (job skills) samengesteld die elk bedrijf zoekt in hun medewerkers anno 2020. Ze staan in willekeurige volgorde, want de ‘soft skills’ zijn inmiddels net zo belangrijk geworden als de ‘hard skills’. Het zijn namelijk juist de soft skills die ons onderscheiden van de robot.

Kennis van technologie

Het kunnen (blijven) omgaan met technische apparaten is een cruciale vaardigheid. Naarmate steeds meer diensten en beroepen worden geautomatiseerd, wordt de mogelijkheid om met deze middelen om te gaan een noodzaak voor alle werknemers. Medewerkers zullen technische vaardigheden nodig hebben voor vrijwel elke klus, aangezien digitale middelen overal voor worden ingezet. Kunstmatige intelligentie, Internet of Things, virtuele en augmented reality, robotica, om maar wat te noemen, worden een onderdeel van de dagelijkse ervaring van elke werknemer. Of de werkplek nu een fabriek of een belastingkantoor is. Dus niet alleen moeten mensen zich op hun gemak voelen met deze middelen, ze zullen ook vaardigheden moeten ontwikkelen om ermee om te gaan. Bewustzijn van deze technologieën en relevante technische vaardigheden zijn inmiddels een vereiste voor elke baan, van een slager tot een bankdirecteur en alles daartussenin. En aangezien de techniek ongelofelijk snel gaat, is bijblijven hierbij van cruciaal belang.

Datakennis 

Gegevens zijn bijna het belangrijkste bezit van elke organisatie geworden – de ‘brandstof’ als het ware. Bedrijven die die data-brandstof niet gebruiken om hun succes te stimuleren, zullen onvermijdelijk achterblijven. Om gegevens waardevol te maken, zijn er dus mensen nodig die de vaardigheden hebben om de gegevens te interpreteren en om te zetten in bedrijfswaarde.

Kritisch denken

Met andere woorden het vermogen tot nadenken en om informatie te verwerken en analyseren, is heel belangrijk. Om zo bijvoorbeeld nieuwe oplossingen voor een probleem te bedenken. Het is een vaardigheid die niet kan worden geautomatiseerd. Er is een overvloed aan informatie en gegevens, maar alleen mensen kunnen onderscheiden welke informatie betrouwbaar is en welke niet. Dit is een vaardigheid die van cruciaal belang is voor het succes van elke organisatie. Met kritisch denken bedoelen we niet negatief zijn. Het gaat om het objectief evalueren van informatie die beschikbaar is en hoe deze moet worden gebruikt en in deze tijd van ‘fake’ informatie, of deze kan worden vertrouwd.

Oordeel en complexe besluitvorming

Machines kunnen misschien gegevens met een snelheid en diepte analyseren waar mensen niet toe in staat zijn, maar veel beslissingen over wat we doen met deze informatie zullen nog altijd door mensen moeten worden genomen. Mensen die de vaardigheid hebben om de benodigde kennis uit die datagegevens te halen en tegelijkertijd kunnen overwegen hoe deze beslissingen van invloed zijn op de hele samenleving (met menselijke waarden zoals normen en moraal), zijn belangrijk. Zelfs wanneer de gegevens aangeven dat bepaalde beslissingen moet worden genomen, zal er een mens nodig zijn om na te denken over de invloed van deze beslissing op andere delen van het bedrijf. Inclusief de mensen die er werken.

Creativiteit

Met de constante instroom van nieuwe producten, technologieën en diensten hebben werkgevers creatieve medewerkers nodig die deze nieuwe hulpmiddelen binnen hun organisatie kunnen toepassen. Het maakt niet uit hoeveel apparaten er naast en voor ons werken, mensen zijn nog altijd beter in creativiteit. De creativiteit van mensen zal worden gebruikt om iets uit te vinden of te bedenken en een betere toekomst te ontwerpen. De werkplekken van morgen hebben nieuwe manieren van denken nodig en menselijke creativiteit blijft van cruciaal belang om vooruit te komen

Aanpassingsvermogen en flexibiliteit

De waarde van bepaalde vaardigheden neemt voortdurend af, zoals we eerder hebben geconstateerd. Daarom is het belangrijk dat mensen gedurende hun hele loopbaan voortdurend nieuwe vaardigheden leren en dat ze beseffen dat ze zich moeten kunnen aanpassen aan verandering. Je bent dus nooit uitgeleerd. Belangrijk hierbij is dat je begrijpt dat wat gisteren werkte, niet altijd de beste strategie voor morgen is. Dus het afleren van oude vaardigheden is ook belangrijk. Mensen moeten flexibel zijn voor nieuwe ideeën en nieuwe manieren leren om dingen te doen. Dit is niet voor iedereen even gemakkelijk, maar je kunt het trainen.

(Zelf)leiderschap

Om te begrijpen hoe je het beste uit jezelf haalt en anderen inspireert, zijn inzicht en sterke leiderschapsvaardigheden vereist. Het vermogen om te communiceren met andere werknemers, klanten en andere stakeholders en hen te motiveren zich in te zetten voor hetzelfde doel is een vaardigheid die nog altijd heel belangrijk is. Met de ondersteuning van machines, zullen er nog steeds mensen nodig zijn die besluitvormende posities innemen. Of ze nu leiding geven aan projectteams, afdelingen of de hele organisatie.

Samenwerking

Het vermogen om met anderen samen te werken is een tijdloze vaardigheid. Naarmate processen sneller gaan en complexer worden, zal het vermogen om anderen te begrijpen, zich in te leven in hun behoeften en een manier  vinden om samen te werken belangrijker dan zijn ooit. Vooral voor leidinggevenden en recruitment (wanneer bedrijven mensen willen inhuren) zal deze menselijke vaardigheid belangrijk zijn. Maar ook op de werkvloer. Werkgevers willen werknemers in hun organisatie die goed kunnen communiceren met anderen en die de onderneming collectief vooruit helpen. 

Communicatieve vaardigheden

Duidelijk communiceren, intern of met klanten, is een zeer gewenste vaardigheid in alle sectoren. Wij hebben allemaal behoefte aan menselijke interactie. Vooral het schenken van oprechte aandacht en waardering. Dit met de bijbehorende emotie en gezichtsuitdrukking die een robot niet kan nadoen, zijn belangrijk. Ieder mens bloeit op als hij of zij zich gewaardeerd en gezien voelt. Het maakt je een fijne collega, leidinggevende, werkgever, en een blijer mens. En voor de werkgever een zeer gewaardeerde medewerker.

Emotionele Intelligentie (EQ)

Een ander gebied waar mensen een voorsprong hebben op machines, is emotionele intelligentie: ons vermogen onze emoties en die van anderen te kennen, te beheersen en uit te drukken. Dit vermogen zal altijd belangrijk zijn zolang er mensen in het personeelsbestand zijn omdat het invloed heeft op elke interactie die we met elkaar hebben.

Culturele intelligentie en diversiteit

De diversiteit binnen organisaties neemt toe. De verschillen kunnen respecteren en kunnen werken met mensen van een ander ras, geslacht, leeftijd, religie, of seksuele geaardheid zijn belangrijke vaardigheden. Bedrijven opereren ook steeds vaker internationaal, waardoor het noodzakelijk is dat werknemers rekening kunnen houden met elkaars cultuur en politieke of religieuze overtuigingen. Medewerkers die zich kunnen aanpassen aan anderen en die open staan voor diversiteit, zijn bovendien van cruciaal belang bij het ontwikkelen van innovatieve producten en diensten voor een organisatie.  

Zelfmanagementvaardigheden

Er zijn verschillende zelfmanagementvaardigheden die mensen in de toekomst succesvoller zullen maken. Om er een aantal te noemen: persoonlijke ontwikkeling, zelfmotivatie, stressmanagement, prioritering, tijdmanagement en het vermogen om verandering te omarmen en te vieren. Mensen met een mindset tot persoonlijke groei, die flexibel zijn, goed kunnen experimenteren, die niet bang zijn om uit te komen voor hun fouten en bereid zijn daarvan te leren, zijn de meest begeerde medewerkers van elke organisatie.


SAM heeft als missie om zoveel mogelijk mensen in balans te krijgen en het algehele welzijn te verhogen, en biedt o.a. een holistische zelfontwikkelings-app gericht op preventie. Jouw medewerkers kunnen zelf aan de slag met tips, challenges (serie van oefeningen) en e-learnings op de 6 belangrijke levensthema’s: persoonlijke groei, gezondheid, relatie, familie & vrienden, werk & carrière en financiën.

Wil je de app een maand gratis uitproberen? Speciaal voor de lezers van HR Community mogen we je dit aanbieden door de activatiecode HRCommunity! in te vullen in het inlogscherm. Download de app gratis op je telefoon met deze links vanuit de app store of play store.

Wil je meer weten over SAM? Neem contact met ons op of vraag een vrijblijvend gesprek aan.

Gepost door Fleur van den Horn

Als co-founder van SAM adviseer ik organisaties bij het inzetten van passende interventies die de duurzame inzetbaarheid en de betrokkenheid van hun medewerkers bevordert en dat doe ik met ongelofelijk veel passie en plezier. Mijn compagnon en ik spreken dagelijks met HR managers en we zien de worsteling om succesvolle & laagdrempelige oplossingen aan te bieden. Elke aanvraag is bij ons uniek, de klant is koning. Wij vertalen de behoefte van de klant naar een oplossing op maat voor alle lagen in een organisatie en passend binnen elk budget. Wij begeleiden daarbij vanaf de eerste uitrol tot aan het behalen van succes.