Ze hebben zich er in de sector al lang en breed bij neergelegd dat het personeelsprobleem in de schoonmaak structureel is. Maar heel opmerkelijk is dat vakken vullen bij scholieren en studenten de meest populaire bijbaan van Nederland is. Dat komt uit het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek. Een heel eerlijke vergelijking is het niet, geven we toe. Het onderzoek richtte zich specifiek op scholieren en studenten en ging over bijbanen. Maar de uitkomst is zonder meer veelzeggend. Is vakkenvuller nou écht zoveel leuker om te doen dan schoonmaken?

Werken als vakkenvuller. Of werken als schoonmaker. In beide gevallen kun je met de fiets naar je werk, want het is dichtbij huis te vinden. In beide gevallen kun je prima parttime werken. En in beide gevallen verdien je niet slecht. Maar wat is dan het verschil? Dat verschil is dat de schoonmaaksector de grootste moeite heeft om mensen te vinden. Terwijl Albert Heijn per jaar 30 duizend nieuwe medewerkers nodig heeft, het merendeel om vakken te vullen, en daar nog in slaagt ook. Daarom vragen wij ons af: heeft de sector nou wel een personeelsprobleem? Of is het meer een imagokwestie?

Toegevoegde waarde communiceren

Ook die vraag is niet moeilijk te beantwoorden. Als sector slaagt de schoonmaakbranche er onvoldoende in om de meerwaarde van het werk duidelijk te maken. Albert Heijn heeft het in zijn wervingscampagne over ‘misschien wel de belangrijkste baan van Nederland’. En wat doet de schoonmaakbranche? Ze slagen er veel minder in om die toegevoegde waarde te communiceren: ‘Iedereen die op vakantie een snelweghotel boekt en in het afvoerputje van de douche een dot haren tegenkomt, weet weer wat de waarde is van goede schoonmaak. Daar kunnen we nog een inhaalslag maken.’

Wervingscampagne Gom

In de nieuwe wervingscampagne van Gom hebben ze er een begin mee gemaakt, om duidelijk te maken dat schoonmaak – om met AH te spreken – ‘misschien wel de op één na belangrijkste baan van Nederland is’. De resultaten? Ze creëerden niet alleen een veel grotere zichtbaarheid, ze hadden in de eerste de beste week meteen al een verdubbeling van het aantal sollicitanten. Dat is veelbelovend voor een campagne die net van start is gegaan.

Online campagnes

Net zo belangrijk is dat ze het niet laten bij slimme online campagnes. Ze moeten veel meer gebruik gaan maken van andere oplossingen, náást die conventionele wervingsmethoden. Van een typisch HR-kunstje (‘kom bij ons werken’) is recruitment meer een marketingtool geworden (‘wat hebben we jou als werknemer te bieden’). Doelgroepen benadert Gom veel gerichter: ‘We zijn gestart met speed dates op centrale plekken in grote steden, lekker laagdrempelig. En een ander voorbeeld: om eventjes een kleine 100 vakantiekrachten te vinden, hebben we onze eigen medewerkers ingezet als ambassadeur. En het werkte. Fantastisch zelfs!’

In 2020 gaan ze de supermarktbranche echt nog niet van de troon stoten als meest favoriete bijbaan: ‘Zo realistisch zijn wij ook wel. Maar ze laten nu te veel terrein liggen. Als Albert Heijn met succes een baan als vakkenvuller aan de man (m/v) kan brengen, dan kunnen zij dat ook met het schoonmaakvak. Vooral door duidelijk te maken dat het belangrijk werk is dat je doet.’

Het wordt hoog tijd dat de schoonmaakbranche hun eigen ‘vak’ eens goed gaan vullen!

Gepost door Redactie HRcommunity