Gezondheid is je grootste goed, die uitdrukking ken je vast wel. Privé, maar ook op het werk. Toch wordt het vaak nog voor lief genomen, kijk maar eens naar het toenemend aantal mensen dat kampt met burn-out en gezondheidsproblemen. Ik moedig daarom bedrijven aan om actief met gezondheid bezig te zijn. Zoals het creëren van een gezonde werkomgeving en het stimuleren van een gezonde leefstijl voor medewerkers. Gezond en fit zijn leidt namelijk tot betere prestaties, meer werkplezier en minder verzuim. Het geeft veel voordelen voor alle betrokken partijen. Het loont absoluut om werk te maken van gezondheid. In dit artikel 7 makkelijke en praktische tips om werk te maken van gezondheid.

Gezond eetpatroon

Tip 1: Trakteer eens anders

Trakteren jullie nog met taart of gebak als er iets te vieren valt? Het is tijd om eens een frisse wind te laten waaien door jullie traktatie tradities. Daag jezelf en de medewerkers uit om eens met iets anders te trakteren. Duik de keuken in voor een gezond baksel of struin Google af voor gezonde traktatie ideeën. Inspiratie genoeg. Dit voorkomt direct die gigantische energie dip door een overkill aan suikers na het koffie-met-gebak moment. Af en toe trakteren met een stuk gebak kan natuurlijk nog steeds wel, maar dit hoeft niet iedere keer.

Tip 2: Maak een (gezonde) lunch voor je collega

Nemen de medewerkers over het algemeen nog steeds een bammetje met kaas mee naar het werk? Laat medewerkers eens lunch maken voor elkaar. En geef als HR het goede voorbeeld door het voortouw te nemen. Spreek met een (directe) collega af dat je elkaars lunch maakt en meeneemt naar het werk. Laat je verrassen door een gezonde lunch gemaakt door een collega. Zo word je zelf uitgedaagd om eens anders naar de lunch te kijken. De kans is groot dat je beter je best zal doen om er iets gezonds en lekkers van te maken.

Maak er bijvoorbeeld een maandelijkse lunch-date van. Iedere keer met een andere collega. Zo leer je elkaar beter kennen en het is een goede manier om elkaar en jezelf te inspireren.

Tip 3: Elke break een glas water

We weten allemaal dat hydrateren belangrijk is, maar doen we het ook genoeg? Een goede vuistregel om gehydrateerd te blijven, is om na elke break een glas water te nemen. Bijvoorbeeld na een toiletbezoek, meeting of telefoontje. Zo maak je er een gewoonte van om voldoende te drinken. Probeer hierbij niet telkens te kiezen voor een kopje zwartgoud als jouw ‘break’-moment, maar wissel het af met een glas water. Dit is goed voor het concentratievermogen, je humeur en gewicht. Meer weten over of koffie gezond voor je is?

Meer tips over gezonde voeding op de werkvloer?

Lichaamsbeweging op de werkvloer

Tip 4: Start een stappenteller competitie met collega’s

Een van de makkelijkste manieren om voldoende te bewegen is om een stappenteller competitie op te zetten met collega’s. Wie haalt het om gemiddeld 40.000 stappen per werkweek te zetten? Je kunt er een echte competitie van maken door er iets tegenover te zetten als je het minste aantal stappen hebt gezet. De collega met de minste stappen haalt de week erna elke dag koffie/thee/water voor iedereen. Dan heeft de ‘verliezende’ collega zo 40.000 stappen binnen. Dit is een leuke, laagdrempelige uitdaging onder werktijd waarmee je direct aan je gezondheid werkt.

Tip 5: Stimuleer om de auto verder te parkeren

Het is niet voor iedere medewerker mogelijk om met de fiets naar werk te komen. Dat is prima, maar je kunt wel stimuleren om toch zoveel mogelijk beweging mee te pakken. Stimuleer medewerkers om hun auto zo ver mogelijk van de ingang te parkeren. Dus in plaats van voor de deur, aan de andere kant van de parkeerplaats of begin van de straat. Dit kost niet veel tijd of moeite, maar levert wel een hoop (beweging) op.   

Je vindt meer tips voor voldoende beweging op de werkvloer.

Gebalanceerde leefstijl

Tip 6: Zorg voor planten en ‘groen’ op kantoor

Hoe groen is jullie kantoor? Planten hebben een positieve invloed op het functioneren van de medewerkers en op de uitstraling van het kantoor. Medewerkers beoordelen hun werkplek na beplanting als aantrekkelijker met een stijging van 26%. Ook is hun gemoedstoestand positiever na beplanting dan ervoor. Planten zorgen voor meer zuurstof, een verhoogde creativiteit en productiviteit. Ook geeft de aanwezigheid van groen en planten een kalmerend effect. Uit onderzoek blijkt dat medewerkers die werken in een ruimte met planten zich minder vaak ziek melden. Er is maar liefst een daling van 36% naar 16% ter zien. Dit komt neer op gemiddeld 1,6 ziektedag minder per medewerker per jaar.

Tip 7: Geef ruimte voor breaks

Een break zorgt voor meer productiviteit en creativiteit. Lange tijd achter elkaar werken zonder pauze kan zorgen voor stress en uitputting. Een break nemen kan de oplossing bieden. Het geeft je denkvermogen een opfrisser en werkt motiverend. Het ‘aha-moment’ komt vaak na het nemen van een pauze blijkt uit onderzoek. Door je even bezig te houden met andere activiteiten die niet zoveel van je vragen kun je beter de focus gedurende de dag vasthouden.

Een effectieve break zorgt ervoor dat het doelgerichte deel van je hersenen (de prefrontale cortex) een rust krijgt en je andere delen van hersenen aanspreekt. Dit doe je bijvoorbeeld met wandelen, sporten, van omgeving veranderen, een lunch- of snack pauze, powernap of ademhalingsoefeningen.

Er zijn veel manieren om op een makkelijke manier de gezondheid van de medewerkers te stimuleren. Wat belangrijk is om hierbij in de gaten te houden is dat er niet met losse flodders wordt geschoten. Zorg voor een beleid op het gebied van gezondheid. De gezondheid van de medewerkers is meer dan ooit een belangrijk onderdeel van een goedlopend bedrijf dus neem het serieus. 

Lisa Huiskamp

Gepost door Lisa Huiskamp

Lisa Huiskamp, voedingsdeskundige en leefstijlcoach, van The Body Practice helpt en begeleidt particulieren en bedrijven op het gebied van gezondheid. Dit doet ze met behulp van drie essentiële pijlers: voeding, lichaamsbeweging en balans. Deze elementen vormen, naar eigen zeggen, de basis voor een gezond en fit lichaam. ‘Als je deze elementen op een harmonieuze wijze toepast in je leven creëer je de randvoorwaarden voor een gezond en fit lichaam.' Lisa verzorgt persoonlijke- en groepsbegeleiding, workshops en voorlichtingen.