De eerste twee weken zitten er alweer op. En hoewel we – vooralsnog – redelijk wat (bewegings-)vrijheid hebben, lukt het lang niet iedereen om het interne lockdown gevoel te ontwijken. We verkeren in het ‘nieuwe normaal’. Nieuw is het namelijk zeker, normaal eigenlijk nog niet zo. En dit nieuwe normaal heeft voor ons allemaal verschillende gevolgen: waar de één tijd te kort schiet, al jonglerend tussen rollen als ouder, collega, docent en schoonmaak(st)er, komt de ander er plotseling in om en ligt totale passiviteit op de loer. In deze blog delen we terloops een aantal broodnuchtere tips met je om het nieuwe normaal, gewoon iets normaler te maken.

Als we aan werk denken, dan denken we vaak aan het afvinken van takenlijstjes, vergaderingen, mails en presentaties. Kortom, we denken aan presteren. En als we presteren dan weer verder ontleden, dan houden we het door Japke D. Bouma tot jeukwoord gebombardeerde ‘timemanagement’ verantwoordelijk voor succes op dat vlak. Want wie z’n tijd goed managet, die is in staat om goed te presteren. Toch? Nee dus. De sleutel zit ‘m namelijk niet in tijd, maar in energie. Want wat heb je aan die uren winst (gezien je woon-werkverkeer zich beperkt tot de afstand tussen bed en keukentafel), als je de puf niet hebt om er wat mee te doen? En hoe zonde is het, als je die extra uren die je nu met je geliefde (kinderen) kunt spenderen niks waard bent, omdat je gisteravond te lang hebt doorgebuffeld aan diezelfde keukentafel? Kortom: wat heb je aan tijd, als je geen energie hebt om er daadwerkelijk iets van te maken?

[…]

Dus lees een boek, haal die boodschappen voor je oude buurvrouw en bepaal welke universele waarden jij in deze tijd de boventoon wil laten voeren. Zoals Rutte dat zo mooi zei: “Ik reken op u”. Amen.

Het volledige artikel lezen?

Klik hier

Gepost door Redactie HRcommunity

De redactie van HRcommunity brengt de meest interessante content, events en interviews voor HR-professionals samen.