Het is een ongekende tijd. Organisaties moeten alle zeilen bijzetten om de business en interne processen overeind te houden. Veel organisaties vragen zich nu af:

  • Hoe kunnen we bestaande dienstverlening behouden en waar liggen mogelijke kansen?
  • Hoe kunnen we onze producten of diensten anders leveren of inrichten?
  • Hoe kunnen we beschikbare mensen en middelen optimaal inzetten?
  • Hoe kunnen we thuis slimmer werken en blijven medewerkers tegelijkertijd betrokken? 

Het beantwoorden van deze vragen is niet gemakkelijk. Het vraagt om loskomen van bestaande conventies en bovenal: creativiteit. En daar kun je alle hulp bij gebruiken.

Brainstorm met medewerkers 

De grote uitdagingen waar je als organisatie nu voor staat kun je niet alleen met het MT oplossen. Je zult gebruik moeten maken van de collectieve intelligentie van je organisatie. Echt goede ideeën komen vaak uit een hoek waarvan je het niet verwacht en daarom is het slim om alle medewerkers hierbij te betrekken: van hoog tot laag. In een collectieve denktank in de vorm van een kortlopende research community kun je direct en effectief met je medewerkers in gesprek te gaan.

Start een ‘Pop-up Denktank’  

Speciaal voor al die organisaties die snel behoefte hebben aan waardevolle ideeën heeft InnerVoice nu een gestandaardiseerde ‘Pop-up Denktank’ in het leven geroepen. Daarmee kun je met een (grote) groep betrokken medewerkers in gesprek gaan en hen vragen om met je mee te denken. De “InnerVoice ‘Pop-up Denktank’ is laagdrempelig, motiverend en kost medewerkers niet veel tijd.

Zo werkt het:

  • Het enige dat we nodig hebben zijn de e-mailadressen van 75- 150 medewerkers en dan hebben we binnen twee dagen jouw ‘Pop-up Denktank’ up-and-running. Vanzelfsprekend voldoen wij aan alle (ISO) certificeringen voor databeveiliging en vindt de discussie in een beveiligde, gesloten omgeving plaats.
  • Vervolgens gaan we met behulp van gevalideerde kwalitatieve online onderzoekstechnieken (Zoals online discussie, chat, polls, videobellen en andere creatieve methoden) met je medewerkers in gesprek. Eventueel kun je de community ook met ondersteuning van onze consultants zelf modereren.
  • Na twee weken ontvang je een inzichtelijke rapportage met de belangrijkste bevindingen, ideeën en aanpakken waardoor je als organisatie geen tijd verliest en meteen aan de slag kunt. De “Pop-up Denktank” kan meteen daarna stopgezet worden.

Waarom een nieuw instrument inzetten?

Een goed idee, maar waarom niet bestaande (onderzoeks)instrumenten inzetten?”, vraag je je mogelijk af. Dat kan, maar het probleem met bestaande onderzoeksinstrumenten als een vragenlijst is dat het niet interactief is. Juist nu heb je als organisatie behoefte aan dialoog. Je wil met o.a. videogesprekken, discussies, chats en polls een levendige discussie entameren die jouw organisatie snel resultaat gaat opleveren.

Door de dynamiek op een research community heb je binnen een week tot hooguit twee weken, voldoende bruikbare ideeën waarmee je aan de slag kan. In de ‘Pop-up Denktank’ gaan medewerkers niet alleen met jou of de moderator in dialoog, maar ook met elkaar. Zo kan een goed basisidee van een van je medewerkers al snel uitgroeien tot een heel goed uitgewerkt en breed gedragen plan voor jouw organisatie.

En met de beperkte investering voor deze denktank zijn de medewerkers die je toch al op je pay-roll had staan, nu jouw creatieve consultants.

Voor meer informatie ga je naar www.inner-voice.com.

Anne Branger

Gepost door Anne Branger

Anne is managing director van InnerVoice. Ze heeft zo'n 20 jaar ervaring in HR onderzoek en -advies voor bedrijven en organisaties in diverse sectoren.