Van nature zijn wij actieve wezens. We zijn niet gemaakt om een passief leven te leiden. Toch zijn we sinds de jaren ’60 steeds minder gaan bewegen. Een zittend beroep deed meer en meer zijn intrede en ook in onze vrije tijd zijn we minder gaan bewegen. Tegenwoordig zijn wij het volk dat in Europa de meeste tijd zittend doorbrengt. Dit heeft gevolgen voor onze gezondheid.

Wij Nederlanders zitten teveel

Nederlanders brengen gemiddeld 8,7 uur per dag zittend door. We zijn zelfs koploper in Europa met ons zitgedrag blijkt uit onderzoek. Ter vergelijking, de Italianen zitten gemiddeld ‘maar’ 5,5 uur per dag. Waarom wij er zo uitspringen is voor de onderzoekers onduidelijk. Epidemioloog Hidde van der Ploeg van het Amsterdam UMC vermoedt dat noordelijke landen in Europa meer kantoorbanen hebben waardoor inwoners van deze landen meer tijd zittend doorbrengen, maar de vele uren van de Nederlanders kan hij niet verklaren.

Teveel zitten lijdt tot een hoger risico op overgewicht, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, vroegtijdig overlijden en het ontwikkelen van een depressie of angsten. Ons hele lichaam functioneert beter als we niet teveel tijd zittend doorbrengen. Volgens deskundigen is het belangrijk om te bewegen en de meeste gezondheidswinst wordt behaald wanneer je van inactief naar actief gaat. Bijvoorbeeld van zit (inactief) naar staand of lopend (actief). Menno Baars, cardioloog van de Hartkliniek Nederland vertelt dat beweging zorgt voor een betere doorbloeding. ‘’Vet en suiker wordt sneller in cellen opgenomen, wat beter is voor de stofwisseling en voor je hart en vaten. Lopen is ook belangrijk omdat je beenspieren tijdens het wandelen je bloedsomloop helpen. De beenspieren zijn de ‘aderpomp’. Door de spieren in de benen aan te spannen, wordt het bloed in de aders omhooggeduwd en stroomt het makkelijker terug naar hart.”

4 tips waarmee je jouw medewerkers kaunt stimuleren om teveel zitten te voorkomen:

1. Installeer een applicatie op je computer

Bijvoorbeeld Stretchly, Awareness, Time Out of Big Stretch. Dit zijn allemaal gratis applicaties die je op je computer kunt installeren. Ze herinneren je eraan dat je regelmatig even in beweging moet komen om zodoende teveel stilzitten te voorkomen. Als je geen programma op je computer kan of wilt installeren, kun je ook een wekker op je telefoon zetten, bijvoorbeeld ieder uur, dat je eraan herinnert even in beweging te komen.

2. Minder mailen, meer lopen

Een vraag voor een collega? Wordt er dan een mailtje uitgedaan of lopen medewerkers naar elkaar toe? Het is natuurlijk heel makkelijk om een mail te versturen, maar wat nog beter zou zijn is om even naar de desbetreffende collega toe te lopen. Dit is bovendien een stuk collegialer. Het is uiteraard niet de bedoeling dat je de deur bij je collega’s platloopt en ze steeds stoort in hun werkzaamheden.

3. Staand of lopend telefoneren

Een telefoontje plegen is een goede gelegenheid om even in beweging te komen. Niet alleen is dit goed voor je lichaam, maar het blijkt ook een volkomen natuurlijke reactie te zijn om te bewegen tijdens het bellen. Als je face-to-face met iemand praat, verbinden je hersenen de verschillende elementen zoals stemgeluid, woordkeuze, emoties en gebaren met elkaar. Als je telefoneert is de fysieke feedback die je normaal gesproken krijgt afwezig, maar je hersenen worden wel op dezelfde manier geprikkeld als tijdens een face-to-face gesprek. Wat er ontbreekt aan fysieke feedback vullen je hersenen zelf in. Dit uit zich in fysieke beweging, dus rondlopen, doedelen op papier of met je pen spelen. Laat medewerkers gebruikmaken van deze natuurlijke drang tot bewegen en spoor ze aan om staand of lopend te telefoneren.

4. Zet de prullenbak verder van het bureau af

De meeste medewerkers hebben hun prullenbak onder het bureau staan. Lekker dichtbij de hand. Een makkelijke manier om medewerkers aan het bewegen te krijgen is hen de prullenbakken niet meer onder het bureau te laten zetten, maar verder weg. Elke keer als ze iets moeten weggooien moeten ze van hun werkplek opstaan.  

De gevolgen van teveel zitten liegen er niet om. Het is niet goed voor onze gezondheid. Als er medewerkers zijn die het grootste deel van hun werktijd zittend doorbrengen, dan is raadzaam om hier als bedrijf je verantwoordelijk in te nemen en samen te kijken naar hoe je het aantal zituren kunt doorbreken. Gelukkig is het niet nodig om gelijk alle bureaus te vervangen door staande bureaus, want er zijn ook andere laagdrempelige aanpassingen te doen zoals je hebt kunnen lezen. Dus wees creatief.   

Lisa Huiskamp

Gepost door Lisa Huiskamp

Lisa Huiskamp, voedingsdeskundige en leefstijlcoach, van The Body Practice helpt en begeleidt particulieren en bedrijven op het gebied van gezondheid. Dit doet ze met behulp van drie essentiële pijlers: voeding, lichaamsbeweging en balans. Deze elementen vormen, naar eigen zeggen, de basis voor een gezond en fit lichaam. ‘Als je deze elementen op een harmonieuze wijze toepast in je leven creëer je de randvoorwaarden voor een gezond en fit lichaam.' Lisa verzorgt persoonlijke- en groepsbegeleiding, workshops en voorlichtingen.