Gek om te denken dat ik ben begonnen met dit artikel over een frisse neus halen toen de Coronacrisis nog niet in volle gang was. Terwijl nu, een maand later, dit minder een vanzelfsprekendheid is. De inhoud van dit artikel heeft een andere lading gekregen. Het is voor iedereen een verademing om even naar buiten te gaan aangezien we het grootste deel van de tijd binnen door moeten brengen.

Ik wil in dit artikel niet te veel stilstaan bij de crisis, want ik denk dat we daar al genoeg mee worden gebombardeerd op sociale media en in de media. Waar ik het wel over wil hebben is het belang van een frisse neus halen en naar buiten gaan. Dat deze boodschap nu een andere lading heeft gekregen ontgaat mij uiteraard niet.

Een frisse neus halen als medicijn

De meeste medewerkers spenderen het grootste deel van hun tijd binnen door achter hun bureau. Vanuit huis of op kantoor. Even een frisse neus halen en naar buiten gaan kan dan een zeer verwelkomen afwisseling zijn. Uit onderzoek blijkt dat er een sterk verband is tussen verminderde stress en buiten ‘in de natuur’ zijn. Ook zouden algemene gezondheidsklachten dalen door tijd buiten door te brengen. Hoe vaker mensen tijd buiten doorbrengen, hoe minder sprake er is van stress en algemene gezondheidsklachten. Een frisse neus halen verlaagt de kans op depressie en angsten. Ook geeft het je stemming en algehele welzijn een boost.

Waarom een frisse neus halen zo goed is voor medewerkers?

1. Het geeft een boost voor de creativiteit

Een frisse neus halen boost aan onze creativiteit en probleemoplossend vermogen. Inmiddels is veel onderzoek bekend dat dit ondersteunt.

Onderzoek greater good
Onderzoek NCBI

Een van de studies naar verhoogde creativiteit is gedaan door wetenschapper David Strayer, hoogleraar psychologie aan de universiteit van Utah en cognitieve neurowetenschapper. Hij zegt er het volgende over: “If you’ve been using your brain to multitask—as most of us do most of the day—and then you set that aside and go on a walk, without all of the gadgets, you’ve let the prefrontal cortex recover,” zegt Strayer. “And that’s when we see these bursts in creativity, problem-solving, and feelings of well-being.” Waar het op neerkomt, is dat je het deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor onder andere doelen stellen, plannen maken, motorische taken etc. rust geeft door naar buiten te gaan.

Een andere interessante serie studies lieten een opmerkelijk resultaat zien. Het blijkt dat onze hersenen reageren op de plafondhoogte in een ruimte gekeken naar creativiteit en out of the box denken. In de studies van onderzoekers Meyers-Levy en Zhu werd mensen gevraagd verschillende taken te volbrengen in ruimtes met een plafondhoogte van 2,5 en 3 meter. En wat bleek? Een laag plafond zorgt er onbewust voor dat we ons opgesloten voelen en dat is van invloed op onze creativiteit. Een hoger (of geen) plafond zorgt voor een gevoel van vrijheid en onze hersenen worden hierdoor gestimuleerd om out of the box te denken.

Zo kan de buitenlucht dus op verschillende manieren bijdragen aan het boosten van je creativiteit.

2. Het maakt je productiever

Wist je dat naar buiten of een natuurlijke omgeving kijken al een positief effect heeft op je productiviteit? Dit hebben onderzoekers van de Universiteit in Melbourne aangetoond in een onderzoek.

De theorie achter dit onderzoek (aandacht-hersteltheorie) is dat de natuur ons moeiteloos, zonder inspanning fascineert. Je hoeft je dus niet bewust te focussen. De natuur trekt onze aandacht zonder de hersenen te belasten. Dit geeft je hoofd een break van de focus en concentratie die je voor andere taken, zoals je werk, nodig hebt. Hiermee kun je jouw aandachtsvermogen en productiviteit als het ware herstellen en ‘opladen’.

Inmiddels zijn er meerdere onderzoeken die de link tussen de natuur en productiviteit aantonen.

Onderzoek culutreiq
Onderzoek calendar
Onderzoek NBC news

3. Het werkt stress verlagend

Slechts 20 minuten buiten doorbrengen kan al de stresslevels in het lichaam verlagen. Buiten in de natuur zijn ontspant het zenuwstelsel waardoor de levels van het stresshormoon cortisol, de hartslag en de bloeddruk verlagen. Dit zorgt voor een ontspannen gevoel. Zeker na een stressvolle dag is de natuur opzoeken een effectieve manier om ‘af te schakelen’ en af te rekenen met een gestrest gevoel. Je hoeft overigens niet tot het einde van je werkdag te wachten voor een break in de buitenlucht, ook gedurende de dag is dit een aan te raden ontspanningsmoment.

Een frisse neus halen is dus belangrijk. Wellicht ben je nu als HR of P&O professional met hele andere zaken bezig dan gezondheid van de medewerkers, maar ik wil je op het hart drukken dat in deze tijd de gezondheid juist een onderwerp zou moeten zijn waar aandacht voor is. We moeten goed voor onszelf en elkaar zorgen. Dat lijkt nu belangrijker dan ooit tevoren. Grijpen jullie al online kansen aan om hier werk van te maken?

Lisa Huiskamp

Gepost door Lisa Huiskamp

Lisa Huiskamp, voedingsdeskundige en leefstijlcoach, van The Body Practice helpt en begeleidt particulieren en bedrijven op het gebied van gezondheid. Dit doet ze met behulp van drie essentiële pijlers: voeding, lichaamsbeweging en balans. Deze elementen vormen, naar eigen zeggen, de basis voor een gezond en fit lichaam. ‘Als je deze elementen op een harmonieuze wijze toepast in je leven creëer je de randvoorwaarden voor een gezond en fit lichaam.' Lisa verzorgt persoonlijke- en groepsbegeleiding, workshops en voorlichtingen.